Gå til innhold

Astra F '95: Fra C18XEL (1.8 116hk) til c20xe (2.0 150 hk)

Ranger emnet


salahwaisi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første post her tror jeg, litt fersking :-)

 

Jeg eier per idag en flott Opel Astra kombi-coupe produsert 1995 og her sitter det en C18XEL med 116 hk (og chip). Fikk en telefon fra en kollega her om dagen med et tilbud av en hel Calibra med en flott motor som har gått 150 000 til en mildt sagt kollega-pris, og kan derfor umulig takke nei til det.

 

Calibraen er i såpass dårlig form innvendig at jeg ikke engang gidder tanken på å pusse den opp, og på utsiden mangler en del ting. Men inne i panserrommet er alt helt topp utenom lufftilteret som har en liten del av seg knekt, så valget går til å sette inn motor inn i Astraen.

 

Jeg personlig har ikke mye peiling på bil, ikke nok til at jeg kan kalle meg selv for mekaniker, men jeg vil påstå jeg kan mye mer enn gjennomsnittet.

 

Så var det motorbytte, og spørsmålet mitt er enkelt: hva må byttes med motoren? Jeg vet at elnettet må byttes, men hva innebærer dette? kan jeg bare ta ut ECU til min C18XEL og sette inn ECU til C20XE?

 

Den bilen er jo en kjørende datamaskin, så hele bilen består jo av ledninger. Har noen noe informasjon å komme med når det gjelder bytte av elnett?

 

Jeg vet at bremsene (etter hva jeg har lest og sett når jeg har søkt deler til en Calibra og min Astra) er det samme, og dersom jeg ikke tar feil er drivakslene også det samme.

 

Motor, gir og clutch blir byttet fra Calibraen så dette passer i hop, men passer motoren inn i bilen min uten å måtte sveise fester og fram og tilbake? Er det bare å "dytte inn"?

 

Er det noe annet jeg må passe på, noe tips, informasjon, hva som helst?

 

Er takknemlig for alle innspill, det er greit å være forberedt på dette, da dette er en bruksbil og jeg har fri fra jobben en uke til å ta ut og sette inn begge motorene og få det til å gå i løpet av disse 6 dagene.

 

EDIT: Ved søk på min bil og en annen bil med 150 hk (Astra GSI) virker det bare som om jeg må bytte tennplugger, drivaksler, speedometerwire og det er det, jeg finner ingen andre forskjeller på kritiske deler. Eksosanlegget må vel byttes, men det er ikke noe problem da effektanlegg til C20XE og C18XEL er akkurat den samme, og effektanlegget skal jeg uansett ha, så det problemet er løst.

 

Vil noen bekrefte det? Min bil har skiltnr KF54430 og bilen jeg søker på er KF87899. Håper det er OK at jeg legger ut skiltnr her.

 

Mvh,

Salah Waisi

Endret av salahwaisi
Noe tilleggsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår