Gå til innhold

Effektanlegg + grenrør?

Ranger emnet


Ner_Q

Anbefalte innlegg

NJa maks 20 hk vil jeg tro! :)

Du henter ikke ut så mye på grenrør og power filter i seg selv. Men gjør du flere oppgraderinger hører de to små du har gjort nå med, ellers blir det fest brems for det du ellers hadde gjort! Prepp toppen og borr litt så tenker jeg det hjelper jeg!

 

Retteråsen

Mvh

Bjørn Arild Retteråsen

Golf mk II 85 CL 1,6->16v

Audi A4 1.8L 20V 98

Retteråsen's Salgstråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje tenkt å porte toppen, kunne få hjelp av en kompis som har gjort det før :) Frister å bytte cam også, men da blir det en som er litt kvassere enn originalen! Veit ikke om det hjelper stort?

Har hørt om en del som har bytta til kvassere cam og fått problemer med rådelagrene og litt annet tull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes bra ut...

og høres ut til at du får en liten, men merkbar effekt-økning når du har porta toppen og satt på kvasskam :)

 

gleder meg til og høre resultatet, for en kompis av meg vurderer og gjøre det samme...

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes bra ut...

og høres ut til at du får en liten, men merkbar effekt-økning når du har porta toppen og satt på kvasskam :)

 

Må bare komme med litt innspill her :)

 

Om portingen er gjort riktig og valget av kam er fornuftig så vil man ikke få en liten merkbar effektøkning. Når motoren i tillegg ha grenrør (noe som faktisk gir effektøkning), vil effektøkningen bli SVÆRT merkbar!

Med porting, kam og grenrør så vil forgasseren/originalsprutet bli flaskehalsen.

 

Porting er den enkeltoperasjonen som gir definitivt mest effektøkning (bedre flow). For å få utnyttet det nye potensialet i toppen setter man i en trimkam (mer durasjon og løft=mer luft/bensin til motoren). Porting uten ny kam er (nesten) bortkastede penger!

Så kommer grenrøret inn i bildet, dette flower mye bedre enn original eksosmanifold og gir toppen mulighet til å bli kvitt eksosen uten å bruke for mye krefter på å presse den ut. Neste steg er å gi motoren nok bensin/luft. Her vil den originale forgasseren/sprutet fort bli i minste laget.

 

Uansett, den første og billigste ekstra effektøkningen får man med trimkam. En trimkam vil ikke skade motoren på noen som helst måte! Om noen har fått problemer med bunndelen etter skifte til trimkam så har de hatt en defekt motor i utgangspunktet eller så har de ikke visst hva de drev med ;)

 

BTW:

På en original motor vil ikke skifte til "sports"eksos og "sports"luftfilter gi noen merkbar effektøkning. Derimot vil skifte til trimkam på en original motor gi en markant og merkbar effektøkning.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har kun satt på effektanlegget foreløpig, og har faktisk merket litt forskjell på høyere turtall :) Før hadde jeg maks moment på rundt 3000 rpm, mens nå kommer draget etter 3000 rpm.

 

Grenrøret og resten skal jeg begynne med når det blit litt varmere ute siden jeg ikke har noen plass inne å jobbe på :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår