Gå til innhold

Bilen starter ikke

Ranger emnet

Acha15

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har en golf3 92 1.4 CL. Den starter ikke når den har stått litt i kulda. Starteren går rundt og batteriet er ikke flatt (har målt). Når jeg vrir tenningen og holder den der så blinker olje-lampen. Har sjekket olje og det er i orden. Får den til å starte i tomgang når jeg holder tenningen inne og pumper gas-pedalen, men når jeg prøver å få bilen i bevegelse dør den. venter jeg 5-10 min slik at bilen har blitt litt varm under tomgang funker den som bare det. Har prøvd å skru av motoren etter at jeg har fått bilen skikkelig i gang og da er det ingen probler med den før den blir kald igjen.

Noen som har forslag til hva som kan være årsaken her?

Takker på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved temperaturavhengige problemer på disse bilene så kan det være greit å bytte temperaturføler på motoren. Denne brukes av motorstyringa og kan gi slike problemer.

Enkel å bytte, sitter inn i kjølevannsrør, festet bare med et clips. Det renner ut bare litt kjøleveske når den byttes om du er rask. Sørg for at vannet ikke er for varmt, og skru av påfyllingslokket slik det ikke er trykk.

Ved uregelmessig gange forøvrig bør vakumslanger sjekkes for lekkasje / falsk luft. Bl.a. den til bremsekraftforsterker.

PS.: Tittelen er vel litt missvisende. Jeg forstår det slik at motoren starter men vil ikke gå når den er kald.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved temperaturavhengige problemer på disse bilene så kan det være greit å bytte temperaturføler på motoren. Denne brukes av motorstyringa og kan gi slike problemer.

Enkel å bytte, sitter inn i kjølevannsrør, festet bare med et clips. Det renner ut bare litt kjøleveske når den byttes om du er rask. Sørg for at vannet ikke er for varmt, og skru av påfyllingslokket slik det ikke er trykk.

Ved uregelmessig gange forøvrig bør vakumslanger sjekkes for lekkasje / falsk luft. Bl.a. den til bremsekraftforsterker.

PS.: Tittelen er vel litt missvisende. Jeg forstår det slik at motoren starter men vil ikke gå når den er kald.

--

Er det denne du mener?

untitled.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hadde bilen inne på feilskøking hos møller idag. På arket jeg fikk av dem står det følgende:

Funnet feil på coil, fordelerlokk/rotor, tennpluggkabler.

kjølevæsketemperaturføler G62 er defekt og registerreim sitter 2 tenner feil.

prisoverslag 10.441,91

MVA 2.088,40

Sum 12.530,31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreima bør du nok sjekke.

Guide her (gjelder 1.6-1.8 motor): http://www.bilforumet.no/audi/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html

Her er skisse over alle merkene:

ResizeImg.jpg

Edit: Ser at du har 1.4l motor. Mulig den ikke har strammehjul, men stramming med vannpumpa om den sitter på baksiden av motoren. I så fall mangler også det nest nederste store tannhjulet.

Vedr. feil på coil, fordelerlokk/rotor, og tennpluggkabler så vet jeg ikke helt hvordan de fikk det på diagnose. Dersom bilen går OK tviler jeg på at alt dette er defekt, men uansett lurt å skifte plugger, fordelerlokkk og rotor, samt å sjekke at kabler ser bra ut, og at det ikke er sprekker i coil rundt der kablen går ut til fordeler.

Endret av Bwana

Lenke til kommentar
Del på andre sider