Rokker Skrevet Desember 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Hvor mye komp kan man ha i en gatemotor? Er interessert i å pushe grensene litt og ha så høy komp som mulig. Kan godt finne meg i å måtte jobbe med tenningskurve og blandingsforhold for å få det til å funke uten tenningsbank. Hva tenker folk ? 11:1 går nok fint med litt jobbing men det er bare idioter som tror at de kan kjøre rundt på gata med pumpebensin og tro at det går bra med 12:1? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Desember 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Skriv hva slags motor, topper osv så blir det enklere å gi et fornuftig svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Henrik Skrevet Desember 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Chevy 302 som kom i 69 hadde jo 11.0:1 orginalt http://translate.google.com/translate?hl=no&sl=en&u=http://www.holisticpage.com/camaro/camaros/302.htm&ei=_6E0S_XnHs7r-Qa0s9yuCg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CAkQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dchevy%2B302%26hl%3Dno%26rls%3Dcom.microsoft:*:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7RNWN_no Siter Chevrolet Nova 1969 350 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rokker Skrevet Desember 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Skriv hva slags motor, topper osv så blir det enklere å gi et fornuftig svar. Original zz502 med aluminiums topper som disse har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Desember 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Hvis dette er prosjekt for eksperimentets del, tøye grensene og se hvor langt du kan gå og har romslig budsjett så er det bare å gå igang, og lag definitivt en prosjekttråd! Motoren har jo en originalkamaksel som gir toppeffekt på omtrent 5000 runder og data som sier nei til særlig kompresjonsforholdøkning. Men med kam i området 240@.050 kan en nok øke fra originalens 9,6:1 og til kanskje 11:1. Variablene er nærmest uendelige og de viktigste faktorene blir bensinkvalitèten, tenningsanlegg, vekt på bilen og bakakselutveksling. Shell V-power99 er bra, og E85 har du også grei tilgang til ettersom du bor i Oslo. Med sprut og E85 med tilpasset kamaksel, sportslig bakakselutveksling og lett bil kan du lett ha 12,5:1. Motortypen har ikke så hakka gælie forbrenningskamre i forhold til eldre storblokkchevyer og er en interessant kanditat til utforsking i emnet. Fasitsvar ? Finnes ikke. Men sikkert noen som mener noe annet:hmmmmmmmmm: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rokker Skrevet Desember 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Nei er ikke prosjekt for prosjektets del. Prøver å gjøre så mye research og sette meg så godt inni de forskjellige delene av motoren og modifisiering av disse som mulig. Målet er å få en så sterk motor som mulig men å holde seg innenfor normale penge summer. Umulig å fastsette et nøyaktig budsjett for dette for er jo en prosess. Eneste som er sikkert er at jeg ikke ønsker å gå på altfor store ting av gangen. Motoroverhaling tar jeg heller når noe alvorlig ryker, inntil da er det bare å krysse fingra, leve med litt oljeforbruk og nyte livet :-) hehe Jeg ser ikke helt poenget ditt med at den originale kammen ikke vil ha høyere kompresjon, etter det jeg har lest/forstått meg til vil økt kompresjon styrke hele registeret ikke bare høyt turtall. Kam bytte derimot har mer evnen til å forandre "humøret" til motoren, i grove trekk - og jeg er ingen ekspert assa, men det du sa fikk jeg ikke helt til å henge på greip med det andre har sagt. Tar jeg feil ? Jeg er helt enig med deg da ang kam ! Litt artig at du tar det opp for jeg har allerede kjøpt inn en Lunati kam med følgende specs: Basic Operating RPM Range 2,500-6,500 Duration at 050 inch Lift 242 int./252 exh. Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.595 int./0.612 exh. lift Lobe Separation (degrees) 110 Hva syns du om den mot den originale ? Sitter å lurer på om jeg sku ha tatt i litt mer ang. løft, men det fine med denna er jo at jeg kan beholde alt i "valvetrainen", kanskje shimse opp fjærene litt om jeg mistenker flyt. Den originale kammen har toppeffekt hk på 5200rpm, regner med å øke dette til 5600-5800 nå. Så må nok inn i guvernøren en tur og lette no vekter :cab Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rokker Skrevet Desember 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Men med kam i området 240@.050 kan en nok øke fra originalens 9,6:1 og til kanskje 11:1. De oppgir kompen originalt til 9,6:1 ja, men er visst i realiteten nærmere 9,1:1 ... Stemplene ligger litt nedi blokka, pluss at kammerne er 114-116cc istedet for 110cc som de oppgir. Derfor jeg tenker at det er mye å hente på å øke kompresjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Desember 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2009 Kompresjonsforhold er statisk. Volum over stempel @tdc kontra bdc. Kompresjonstrykket endres når en skifter til kamaksel med andre åpningstider. Enkelt sagt innebærer dette at en motor med et gitt kompresjonsforhold kan ha seriøse bankeproblemer med en standardtypekam, mens en sinna kam med mere overlapp effektivt senker det reelle sylindertrykket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Desember 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2009 Supplerer bare på det Janmoen sier jeg og presiserer at det er kompressjonstrykket som lager effekt.Merk at dette kan gjøres på to måter. Enten øke det geometriske kompressjonsforholdet eller så øker man på fyllingsgraden ved for ekselmpel bedre topper. Men poenget er at alt dette må stå i et forhold til hverandre. Hjelper ikke med bedre topper dersom kammen ikke er rett Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rokker Skrevet Desember 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2009 (endret) Fet Chevelle :-) Skjønner ! Men hvor mye vil en kam være med å påvirke sylindertrykkket? Og dessuten så bør man vel se etter en kam som er bra for applikasjonen uten å måtte kompensere for for høyt kompresjonsnivå ? eller vil mid power være likt, bare at den er enda hissigere på høyt turtall og at man da kommer "enda bedre" ut av det. Altså beholder mid power der det er men får enda høyere topp effekt der hvor kammen med mye overlapp og hissige tider skinner. Prøver å lære litt her, ser at kam er ganske innviklet men samtidig kanskje den viktigste komponenten. Og alt ligger selvfølgelig i kombinasjonen av deler. Jeg har ikke så veldig høyt løft på kammen da, så dette taler jo for at jeg kan gå litt i overkant med kompresjonen. Utvalget av stempler til min motor er ikke det helt store, srp lager et som gir ca 10,5:1 noe jeg syns er litt lite, og et på rundt 13,2:1 som sikkert laga for alkohol biler, og det virker som det blir alt for mye. Mulig jeg kan kompensere med en tykk toppakning, elr en tynn en med de 10,5 stemplene. Men skulle heller likt å fått et 11,5:1 stempel. 13,2:1 blir bare tull vel ?! Endret Desember 26, 2009 av Rokker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Desember 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2009 Jo dette er med på å bestemme sylinderens fyllingsgrad som i sin tur bestemmer kompressjonstrykket. Bygger man motor utifra orginale topper så vil bare kammen til e hvis grad bestemme effekten i og med at orginaltoppens forbrenningskammer og innsugningskanaler ofte er utformet med tanke på krafta i nedre del av turtallsregisteret Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Desember 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2009 Sånn motor du har?? ZZ502/502 BASE ENGINE TECH SPECS: Part Number: 12496962 Displacement (cu in): 502 Bore x stroke (in): 4.47 x 4.00 Block (P/N 10237292): Cast iron with 4-bolt main caps Crankshaft (P/N 10183723): Forged steel Connecting rods (P/N 10198922): Forged steel, shot peened Pistons (P/N 12533507): Forged aluminum Camshaft type (P/N 12366543): Hydraulic roller Camshaft lift (in): .527 intake / .544 exhaust Camshaft duration (@.050 in): 224'c1 intake / 234'c1 exhaust Cylinder heads (P/N 12363390): Aluminum oval port; 110cc chambers Valve size (in): 2.25 intake / 1.88 exhaust; stain less steel Compression ratio: 9.6:1 Rocker arms (P/N 12368082): Stamped steel Rocker arm ratio: 1.7:1 Distributor (P/N 93440806): HEI type Carburetor (P/N 12366996): 850 cfm Water pump (P/N 14058915): Aluminum, short-style Spark plugs & wires: Included Starter (P/N 9000852): Included Flexplate (P/N 10185034): 14" Recommended fuel: 92 octane Ignition timing: 8'c1 BTDC @ 800 rpm; 36'c1 total @ 5000 rpm Maximum rpm: 5800 Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rokker Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Jepp, ser hvordan kammen vil være med på å bestemme sylindertrykket, men lurte mer på hvor mye den har å si i forhold til sylindertrykk. Men det blir kanskje litt sånn "hvor stor er en potet" spørsmål.. Finnes ikke noen kalkulatorer på nett for eksempel da ? hvor man kan taste inn specs på motoren, flow i topper, kam tider, kompresjon, slag og borring og få vite ca sylindertrykk. Det skal jeg leite litt etter. Og ja beadlock, det er den motoren ! Litt usikker på ventilstørrelsen bare, men ellers ser alt rett ut. Toppene flower helt greit mener jeg å huske. Ihvertfall til å være "original" topper. Har lyst på AFR topper, men skal heller ta det på sikt. Prøver kam først, og deretter evt stempler om jeg vil ha mer komp/effekt. Og så kanskje til neste vinter at jeg kjøper ett sett ordentlige topper, men herlighet er jo bra trøkk i motoren i massevis nå assa, er bare keen på litt mer :-) Rart hvor fort man blei vant til 500hk og 750nm da... :-p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Jasså du har en sånn en ja. Mener å huske HotRod eller Super chevy gjorde en test av en slik en hvor de stort sett skiftet kam å muligens også innsug. tror de passerte 650Hp skal jo huske på at 1hp/cui ikke er no trim å snakke om så det finnes potensiale Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rokker Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 nå har jeg leita og leita etter den artikkærn, 150 hk pluss på et kam og innsugsbytte hørtes jo litt væl ut eller ? Sku likt å ha de specsa der. Må ha vært mekanisk rulle kam med alvorlig mye løft. Er jo ikke no campingvogn kam som sitter der fra før heller da.. :-) Men bør være bra potensiale til å få ut endel mer ja ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.