Gå til innhold

12" og 10" sub fordeler ulemper?

Ranger emnet

dynaBel

Anbefalte innlegg

En 12" krever som regel større kasse en hva en 10" sub gjør, En 12" sub spiller som regel dypere en hva en 10" gjør.

Det finnes ikke noe en 10" kan som ikke en 12" kan.

Men det finnes 10" subber som krever store kasser, og det finnes 12" subber som låter bra i små kasser. Så alt er ikke helt sort hvitt:)

Jeg går for 15" eller 18" hvis jeg har plass til det:) Nå har jeg 1stk 18" :P

Endret av Stianuno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal slenge ut en helt vill setning her: Jo mindre et element er i diameter jo kjappere er det. Grunn: Mye masse krever mer enn lite masse. Er vel en grunn til at diskant er 1,5" og ikke 8", fordi de skal bevege seg i 22kHZ, noe jeg vil tro at store elementer ikke egner seg like godt for.

Egen erfaring: Mine 12" er MYE kjappere enn mine 18".

Du tar feil, hvis dine 18" er tregere en dine 12" så har de enten feil kasse eller for liten forsterker.

Blir helt feil og dra diskanter inn i bildet da det er snakk om frekvenser under 80hz som skal spilles.

Tror du at Europamesteren i EMMA hadde vunnet konkurranser med en treg 18"?

Sorry men du lever på en myte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hva du vil ha dokumentert, men her er en link til Europamesteren i SQ sin prosjekt tråd, Litt rart at han har en 18" bak og 2 10" foran?

Må jo høres helt jævligt ut med en treg 18" sub:D

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6739

Edit: Jeg la inn en link lengere opp i posten, men du har kanskje ikke lest innholdet?

Du og skjønner at en diskant spiller kjappere en en 10" sub, men det er snakk om frekveser under 80 hz;)

Endret av Stianuno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hva du vil ha dokumentert, men her er en link til Europamesteren i SQ sin prosjekt tråd, Litt rart at han har en 18" bak og 2 10" foran?

Må jo høres helt jævligt ut med en treg 18" sub:D

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6739

Edit: Jeg la inn en link lengere opp i posten, men du har kanskje ikke lest innholdet?

Du og skjønner at en diskant spiller kjappere en en 10" sub, men det er snakk om frekveser under 80 hz;)

Var jo akkurat det jeg skulle frem til, subber spiller lavere frekvenser fordi det er det de egner seg til, stor membran mye energi.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo akkurat det jeg skulle frem til, subber spiller lavere frekvenser fordi det er det de egner seg til(trege).

You just made my point.

Jepp, men du hører ikke forskjell på en 10" og en 18" sub som spiller fra 80hz og nedover annet en 18 tommeren går dypere og gjenngir de dypeste frekvensene bedre en 10 tommeren... og det var det diskusjonen gikk ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider