Gå til innhold

Polering og vask i vintermånedene

Ranger emnet


maartn

Anbefalte innlegg

Bilen er så å si fri for alt som heter lakk-beskyttelse, så jeg tenkte å gi den et skikkelig lag med beskyttelse. Jeg har plass å stå hvor det er varmt.

 

vask og clay blir jo gjort før polering, men har noen spørsmål:

 

1. Hvilken clay? Dyr eller billig? osv.

2. Lakkrens (Viktig?)

3. Hvilken polish, voks osv for å holde ut vinteren? Bør jeg gå for en hard voks?

4. Lakkforsegling viktig? For at voksen / polishen ikke skal forsvinne etter litt vask?

 

Gjerne linker til hva jeg bør kjøpe, nettbutikker osv. Har tenkt på den DP maxwax, men finner den ikke hos scandicshine lenger.

 

Takk på forhånd ;)

- 09' BMW 318d LCI M-sport

- 04' Audi A3 1.6 Ambition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva har du av utstyr ifra før?

 

Lakkrens er ganske viktigt! Har du ikkje maskin (til poleringsmidler) bruker du lakkrens.

Step 1,2 og 3 ifra Meguair`s og Duragloss 101 og 111 er bra håndprodukter.

 

Har du lest bilpleie for dummies som er klistra her på bilpleieforumet?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, har nokså god kontroll. :-)

 

Men produktene jeg er usikker på.

 

Tenkte på noe rens, polish og Jetseal x2 over og evnt. dp maxwax på toppen? Blir ikke det bling? ;)

 

Men hvilken rens for å få vekk litt swirls? Eller meguairs scratch x tar litt av de?

 

Har ikke maskin for øyeblikket nemmelig.

 

Har også tenkt på å kjøpe meguairs step 1,2 + jetseal og step 3 på topp ? Høres det bra ut? Eller vil det bli merkbart bedre med:

1.en eller annen rens

2.Chemical Guys Extreme shine ez-cream glaze

3.jetseal

4.dp maxwax f.eks ?

 

Kom gjerne med din/deres favoritt kombo, og nettbutikk hvor jeg kan handle det fra. :)

- 09' BMW 318d LCI M-sport

- 04' Audi A3 1.6 Ambition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje akkurat lett å fjerne swirls uten maskin, men du kan prøve med scratch-x.

 

Rekkefølgen blir:

scratch-x

lakkrens

polering (step 2 eller ez-cream glaze)

lakkforsegling

voks

 

Skal eg polere ein bil kjapt, (familie eller venner) bruker eg Meguair´s step 1 og Tech waxen

 

Har eg litt bedre tid, kan eg bruke step 1, ez-cream glaze,2x jetseal og cg 5050 til slutt

 

Har ein rimelig poleringsmaskina (roterende som eg bruker på riper)

Tar jo litt tid skal du maskinpolere bil!

Blir nok kjøp av flex roterende og kanskje flex DA til våren. Da skal iallefall mine 2 biler få skikkelig behandling. (men blir sikkert fortsatt håndpolering av andre biler. Ca 5 timer holder på ein bil. Skal jo ha litt fritid og!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet ut Swirl-X? Nytt produkt fra Meguiars.

 

Clay trenger ikke være dyrt, jeg bruker Meguiars sin der og...den milde typen. Husk claylube, f.eks en quick detailer men du kan også bruke bilsåpe+vann.

Lakkrens er absolutt å anbefale, da denne tar ting som ikke clayen fjerner (kjemisk forurensning i lakken)

Jeg bruker DC step 1 fra Meguiars, fornøyd med den.

Er samme hva slags polish du bruker egentlig (husk at polish ikke inneholder voks, slik mange tror)

Når det gjelder voks og sealere, er utvalget stort og anbefalingene mange.

Jeg legger et lag med TechWax 2.0 og lar dette herde min. 24 timer for så legge et lag til oppå. Bilen må da altså stå innendørs hele tiden.

Du kan hvis du vil, legge f.eks Jetseal oppå der igjen, selv om TechWax også er en syntetisk sealer, såkalt LSP (last step product).

Utover vinteren vedlikeholder du lakken din ved å bruke Prickbort avfetting ca. annenhver vask (spørs jo også hvor skitten bilen er) på nedre paneler av bilen.

En spraywax er også kjekt å gå over bilen med etter tørkingen, det er med på å bevare glansen og beskyttelsen.

 

Jeg bruker http://www.blankbil.no til endel kjøp, fornøyd med de. Har også gode erfaringer med http://www.godkjemi.com

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å claye kan du bruke claybarkitet fra mothers, og til rens, polering og beskytting kan du bruke duraglosspakken fra blankbil.no, http://blankbil.no/ds_product_info.php?cPath=22_66&products_id=224

Ikkje så altfor dyrt, og da har du beskyttelse i rundt 6 måneder;)

Med duragloss pakken så har du rens og polering i ei flaske, og ei flaske med lakkforsegling. Og du kan eventuelt legga et lag med voks oppå for å få litt ekstra "bling". Du finner også claykitet hos blankbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår