Gå til innhold

Bilen er av og til ekstremt tungstartet

Ranger emnet


_Evje_

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har litt motorproblemer. Det har seg slik at siden kulden trakk innover landet, så har bilen ikke vært helt seg selv. Jeg vet at bilen har div elektriske feil, osv men vet ikke helt hvor de ligger. I det siste har den av og til vært grusom tungstartet, men som regel kun hvis jeg har dauet bilen i gir. Det kan hende jeg må kjinne i 2 minutter før den kommer, og av og til må den trilles igang. Og senest i går dauet bilen, og alt av strøm forsvant før det plutselig kom tilbake og bilen startet etter masse kjinning. Det som kanskje var vel å merke var at hele fronten av motorrommet var dekket i snø etter litt herjing og utforkjøring, i tilegg er den ene polklemmen til batteriet knekt, og henger litt halv 8. Idag ville ikke bilen starte i det hele tatt, og det var ikke antydning til å få start. Bilen får bensin, men det er gnistrer ikke. Jeg tror det er coilen som er gåen, men er ikke helt sikker pga alle disse elektriske feilene som har vært i det siste.

 

Er det noen her som kan ha noen teorier om hvorfor bilen plutselig ikke har noen gnist, og hvorfor den har vært så ustabil?

 

Har akkurat byttet alt av pluggledninger, rotor, plugger og fordelerlokk.

 

Ford Sierra 2.0 1987 mod forgassermaskin det er snakk om

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har litt motorproblemer. Det har seg slik at siden kulden trakk innover landet, så har bilen ikke vært helt seg selv. Jeg vet at bilen har div elektriske feil, osv men vet ikke helt hvor de ligger. I det siste har den av og til vært grusom tungstartet, men som regel kun hvis jeg har dauet bilen i gir. Det kan hende jeg må kjinne i 2 minutter før den kommer, og av og til må den trilles igang. Og senest i går dauet bilen, og alt av strøm forsvant før det plutselig kom tilbake og bilen startet etter masse kjinning. Det som kanskje var vel å merke var at hele fronten av motorrommet var dekket i snø etter litt herjing og utforkjøring, i tilegg er den ene polklemmen til batteriet knekt, og henger litt halv 8. Idag ville ikke bilen starte i det hele tatt, og det var ikke antydning til å få start. Bilen får bensin, men det er gnistrer ikke. Jeg tror det er coilen som er gåen, men er ikke helt sikker pga alle disse elektriske feilene som har vært i det siste.

 

Er det noen her som kan ha noen teorier om hvorfor bilen plutselig ikke har noen gnist, og hvorfor den har vært så ustabil?

 

Har akkurat byttet alt av pluggledninger, rotor, plugger og fordelerlokk.

 

Ford Sierra 2.0 1987 mod forgassermaskin det er snakk om

 

Du kan nu først og fremst få ordn på den klemma til batteripolen.

 

Så snø har mye betnyning da det kan kom inn i luftfiler boksen så bir det til vann som går nedi forgassern din, det kna hva ei forklaring på koffer den er tungstarten.

 

Sia du skriv at du veit av forskjelige strømproblemer ka med og prøv og ordn opp i de feilan så slepp du og bli plaga maks.

 

start probleme kan hva hvis det er automatchock på bilen så kanskje den henger seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med å fikse batteripolskoen din.

så kan du sjekke at ikke luftfilteret er vått, og kontrollere/justere choken, og sjekke at den får strøm når bilen lader.

 

Disse bilene har meg bekjent ikke noen separat tenningsforsterker, men en tenningshjerne som også regulerer tomgangen, denne er det mange som tror de har problemer med, når bilene jager og stopper, men det er som oftest dårlige kontakter som har skylda.

 

Siden du skriver at du ikke har gnist, ville jeg nok sjekka coilen først av alt, og at den har pluss inn på 15 når tenninga er på.

 

På Mark1 lå relèene til motorstyringa i en boks ved siden av batteriet, på mark2 som du har så har jeg ikke funnet dem, mistenker at de er bytta ut i noe elektronikk, siden du ikke hører klikk fra dem noen plass.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt mer og har sett at inne ved fordeleren der det går et stikk fra den hjernen. I det stikket har vi målt og sett at det ikke kommer strøm fra +, men jord fungerte. Testet dette med tenningen på. Får også strøm inn til coilen fra den ene ledningen, men ikke fra den andre. Skal det komme + til begge? Releene tror jeg også fungerer siden det hjalp ikke når jeg prøvde noen andre.

 

Kan det være hjernen som må byttes?

 

EDit: http://i126.photobucket.com/albums/p94/Evje1989/DSC00636.jpg

 

Far til en kammerat mente det var denne som styrer tenningen. Kan det stemme? Ligger ved siden av batteriet.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den "store" hjernen som sitter på v. innerskjerm, ikke så langt fra coilen, det relèet du har der tipper jeg vilt på at er til vindusviskerintervall eller noe.

 

Jeg har en annen ting jeg ville prøvd før jeg skiftet tenningshjernen, nemlig tenningsbryteren. Men om du skaffer deg haynesboka står det helt ok koblingsskjema der, som du kan se på strømforsyninga til tenninga i.

 

En slik hjerne kan du finne på sierra og scorpio 2.0 Forgasser fra august 85 og utover.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polsko koster 19,90 for begge på biltema. Dårlig tilskrudd/defekt polsko kan gi startproblemer da spenningsfallet kan bli for stort. Husk på at startmotoren gjerne trekker et par hundre ampere.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår