Gå til innhold

Subaru Legacy 1990 GL, gåen termostat? topp?

Ranger emnet


keelhaul

Anbefalte innlegg

hei.

 

for noen uker siden merket jeg at temperaturmåleren begynte og stige høgere enn midten, som den alltid har ligget på det halvåret jeg har hatt den. den har aldri gått opp på det røde merket etter feilen kom, men legger seg rett under starten på det røde.

 

når jeg skulle hjemover fra turen der feilen ble oppdaget, så gikk temperaturen ned en del på motorveien, men begynte og stige igjen i tettbebygde strøk og i kø/trafikklys.

i den siste oppoverbakken til huset mitt, begynte det å ryke veldig fra høgre, øvre del av radiatoren (sett mens du sitter i førersetet). det kom også en del "tikking" foran, under panseret. når jeg parkerte den røyk den noe forferdelig og det freste og kokte fra øvre høgre del av radiator. det kom også ekkel lukt, og litt røyk, inn i førerhuset. radiator-korken sitter helt på venstre side. jeg har rød kjøleveske på bilen, kjøpt på Esso.

 

varmeapparatet blåste kaldt, og jeg hadde det på maks varme og blåsing hele dagen etter feilen var oppdaget, mens jeg kjørte. det kom varm luft når temperaturen var veldig høy. den har også drukket en del vann helt siden jeg kjøpte den, men tror da jeg alltid har hatt nok vann på. ihvertfall etter feilen oppstod.

 

det var ganske kaldt i været, og den første snøen dalte en ukes tid før dette skjedde.

 

nå står bilen i garasjen, og den starter fint, og går bra på tomgang, men har ganske høgt turtall på tomgang. ca 2000-2500, til det roer seg og detter ned på 900 etter en stund på tomgang. sviver også fint på tomgang, men har ikke kjørt den ut av garasjen på en stund. var sånn da jeg kjøpte den og.

 

jeg ser ingen tegn til lekkasjer under bilen

 

 

hilsen tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at varmeapparatet ditt blåser kaldt, så er dette et tegn på luft i kjølesystemet.

 

Ryker den veldig hvit i eksosen?

Prøv å bytt termostaten.

Evt få et verksted til å ta en kompresjonstest på sylinderene.

 

Sjekk olja, er det ei hvit smørje der, er sannsynligvis toppakninga di gåen.

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal ha grønn frostvæske, ikke noe annet pga legeringer i motoren.

 

Det kan så absolutt høres ut som en begynnende topppakning, du må nesten trykkteste kjølesystemet, og se om det skjer noe uventet trykkfall/økning.

På disse så går det akkurat å skifte topppakning med motor på plass, ikke mye plass.

Du kan jo og sjekke at viftene går og termostaten.

Tomgangen høres normal ut på disse.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vært og sett på bilen igjen. ruset den så den gikk opp på midten av tempmåleren. der stod den fint mens bilen gikk på tomgang i en 20 minutters tid mens jeg sjekket ting.

 

jeg så på lokket der du fyller olje, og det var en del lysebrunt stoff der, på toppen i lokket, og det så ut som det var vann nede i røret og. det hoppet små vanndroper, (tipper det var vann). og var ganske mye lysebrunt gørr der, rundt i de første 15cm av røret der du heller olje på.

 

så så jeg 2-3 bobler i ekspansjonstanken til kjølevæska, men de kom bare den ene gangen, og jeg kikket ofte oppi der.

 

jeg syns ikke det kom serlig hvit eksos, og det kom heller ikke mye eksos. men det vannet som piplet ut av eksosrøret bak, var litt hvitaktig, og så ut som det var kjemikalie der, for det skilte seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg vært og sett på bilen igjen. ruset den så den gikk opp på midten av tempmåleren. der stod den fint mens bilen gikk på tomgang i en 20 minutters tid mens jeg sjekket ting.

 

jeg så på lokket der du fyller olje, og det var en del lysebrunt stoff der, på toppen i lokket, og det så ut som det var vann nede i røret og. det hoppet små vanndroper, (tipper det var vann). og var ganske mye lysebrunt gørr der, rundt i de første 15cm av røret der du heller olje på.

 

så så jeg 2-3 bobler i ekspansjonstanken til kjølevæska, men de kom bare den ene gangen, og jeg kikket ofte oppi der.

 

jeg syns ikke det kom serlig hvit eksos, og det kom heller ikke mye eksos. men det vannet som piplet ut av eksosrøret bak, var litt hvitaktig, og så ut som det var kjemikalie der, for det skilte seg litt.

 

Ta å sjekke peilepinnen for vann i olja, da det ofte har til tendens å kondensere i toppdekselet. På min var det masse gørr i påfyllingslokket, mens olja i selve motoren var blank og fin..

 

Hvis det kommer hvit eksos, kommer det somregel mye.

Og det skal komme noen dråper ut av eksosen, er ikke unormalt det. Men du kan jo ta en sjekk på termostaten også da, kok den og se om den åpner som den skal. Og sørg for at det ikke går tomt for kjøleveske i ekspansjonstanken så kan det være at det bare har vært en liten bagatell?

I`m not driving too fast, I`m flying too low...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takke for svar.

 

skal ut og ta en kikk i ekspansjontanken igjen, mens den går på 2000 rpm, og se om det bobler aktivt. så noen youtube filmer om åssen det er når det bobler i den pga defekt toppakning. slik var det ikke tidligere i kveld. skal ta en kikk på oljepinnen igjen og.

 

snakkes (skrives) imorgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det er mulig of tabbe seg sånn ut :P

 

skal radiatoren fylles til toppen, nesten til korken? for jeg klarer ikke å se noen målestreker oppi den. jeg må smelle fram manualen senere.

 

takker, einar.

 

da skal jeg bytte termostat og lufte systemet, da burde den gå igjen uten og overopphete. har så og si utelukket gåen toppakning nå, etter de sjekkene jeg har tatt, men har enda en kjip følelse som ikke går vekk da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste jeg er litt mistenksom på nå, er eksosen. jeg syntes den er mer grå enn hvit, men det kommer mye når jeg startet den opp idag, og ruste den godt på 3-6k rpm. det er vel vanlig det, når motoren er iskald.

 

svart og fin olje idag og, og ingen bobler. skal få en skikkelig sjekk på den de neste dagene. må ha gobilen på veien igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår