Gå til innhold

Koble dobbelspolet sub til mono-forsterker.

Ranger emnet

Bergvik

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt inn en 12" Subwoofer - 'Demolition 2' (Dobbeltspolet, med 4 utganger)

( http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=WA300-78F&vg=49&vgpath=Varekategorier/48/21/49)

hos bs-bildeler.

Den skal jeg koble til denne forsterkeren;

Boschmann 1XD ( mono-forsterker med 4 utganger )

( http://bsbildeler.no/butikk/visvare.aspx?vnr=1XD&vg=76&vgpath=Varekategorier/48/7/76 )

sub specs;

* 12" Subwoofer

* 300oz magnet

* 3" Dual Voice coil

* Max power 2000Watt

* RMS Power 1000Watt

* Impedance: Dual 4ohm

* Frequency Response: 23Hz - 800Hz

* Chrome plated die cast basket

* Cone: Fiber glass laminated non-pressed paper cone with foam surround

forsterker specs;

- Dual-Mono Digital PWM Power MOSFET

- Unregulated PWM Boosted Power Supply

- On-Board ST Electronic Full protection Circuit

- Continuously Variable Active Crossovers

- Granite Coated Aluminum Die Cast Heat Sink

- Very High Efficiency Class `D` Design

- Remote Subwoofer Control Dual Mono forsterker 4 Ohms RMS Output @ (14.4V)

400W * 1CH 2 Ohms RMS Output @ (14.4V)

800W * 1CH 1 Ohms RMS Output @ (14.4V)

1600W * 1CH

Low Pass Filter 50Hz 250Hz

Signal to noise ratio - >100db

Input sensitivity: 240mV~4V

Input impedance: 20k Ohm

X-Over Slope 18dB

Variable Subsonic Filter: Variable 20~50Hz @18dB

Damping factor: 200

Circuit breaker: 90A

Er det noen som gidder å tegne en tegning på hvordan jeg skal koble subben på forsterkeren?

Siden jeg er litt usikker på ohm, og vil aller helst ikke ødelegge noe, spør jeg derfor om litt hjelp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Parkway sier blir helt feil... har du en dobbelspolet sub, så skal begge spolene brukes.

Siden du har en MONOforsterker, så har den bare en utgang, men i ditt tilfelle så er den delt i to for å gjøre tilkoblingene enklere.

Så du skal ta begge plussene fra suben, inn på pluss på forsterkeren, og begge minusene inn på minus på forsterkeren, du har da paralellkoblet suben, og forsterkeren får en motstand på 2ohm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. har satt opp 2 tegninger her.. hvilken av disse koblingene anbefales?

http://yfrog.com/caifailj

Suben er nå koblet (inni kassa) slik som eksempelet til høyre. men er forsterkeren stabil i den ohmen? og hvor mange ohm er den koblingen?

har tenkt å koble sånn, og å brokoble på forsterkeren, altså med + på ene utgangen og - på andre utgangen av forsterkeren. Går det å koble slik jeg tenker?

Endret av Bergvik
feil ved link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge tegningene kan brukes, begge medfører en paralellkobling av spolene som dermed gir 2 ohm på forsterkeren.

Forsterkeren kan forøvrig ikke brokobles, den er en mono-forsterker. Grunnen til at det er doble tilkoblingsterminaler er for dem som vil koble ala din tegning til venstre.

Okei, Takk for svar alle sammen, da er jeg godt hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suben er nå koblet (inni kassa) slik som eksempelet til høyre. men er forsterkeren stabil i den ohmen? og hvor mange ohm er den koblingen?

h

Om det er 2x4ohm spole, og du har koblet det slik som vist på tegningen(parallell) så er den koblet ned til 2ohm.

Når du parallellkobler på like store resistanser blir resistansen halvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider