Gå til innhold

treg gir

Ranger emnet


vectra ronny

Anbefalte innlegg

hei.

har en vectra a 1,8i 93 modell, som har gått 345.000km.

har lenge vært treig å få fra 3.til 2.gir, blir gradvis verre.ingen problem fra 1.til 2. gir. hender det kommer tannhjulslyd når jeg tar den i revers.må trakke pedalen gjennm gulvet og gjerne ta den innom 1. gir for at det skal gå lettere.har den stått på tomgang og jeg tar den rett i revers blir det lyd uansett.

 

noe som har peiling på hva dette kan være?

mvh

ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som slitne synkroniseringsringer i girkassen,kan også være selve gir overføringen som er dårlig, enten overføringen fra girstang til kasse eller sjaltegafflene inni kassen. Får også skrape lyd når jeg setter i revers på min,tror egentlig det er standard på eldre biler :)

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dette på gammel opeln,en kadett,veldig vanskelig å få i 1.gir, dette hadde jeg også på en volvo 240 en tid tilbake. Er rett å synkroniseringsringene i girkassen som bynner å bli slitt. Så lenge man ikke hører noen hyle/skrape/ulyder fra girkassen når man kjører så er det ikke farlig. Man kan jo overhale kassen men på en gammel bil så koster det mer en det smaker.

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper synkroniseringsringene dine. At det skraper når den setted i revers er ikke så rart da vectra ikke har synkronisert revers Det vil si at bilen skal stå helt i ro når du setter den i, og tar den ut av revers. Ser alt for mange som bare hiver den revers, rygger og hiver den rett i første i fart. Høres ut som en gammel zetor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,vel det verkstedet lyver nok en del, cluthen har ingenting å si på trege gir. Slurer bilen din på cluthen når du gir full gass så må den byttes,vis ikke så er dette bare tull. Verkstedet du har vært på er nok mer interesert i tjene penger på folk som ikke har så mye peiling på bil en å reparere det som faktisk er feil.

Opel Vectra 1.7 TD

 

Audi 100 2.2 Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper synkroniseringsringene dine. At det skraper når den setted i revers er ikke så rart da vectra ikke har synkronisert revers Det vil si at bilen skal stå helt i ro når du setter den i, og tar den ut av revers. Ser alt for mange som bare hiver den revers, rygger og hiver den rett i første i fart. Høres ut som en gammel zetor.

 

Dette at Vectra ikke har synkronisert revers var, og tildels er enda, forbasket vanskelig å venne seg til! =P

Henger enda igjen etter Manta'en med Rekord-kasse, der det gikk smertefritt å sette den i revers mens bilen trillet litt =)

 

Er jo flaut som fy å gjøre det når andre er i nærheten..! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår