Instinct1790 Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Hei, nytt medlem her. Dunket nylig min kjære Fiat Punto 1994 modell intill en kant i en rundkjøring litt for hardt. Ikke sånn super at noe synlig røyk, men det kjentes. Mer enn når man skraper borti innsiden av en rundkjøring fordi man drar svingen for stramt, for å si det sånn. Jeg merket med en gang at hjulet det gjaldt(høyreforhjul) skrapte på hver omdreining, og tenkte at det ikke var trygt. Jekket bilen, tok av dekket for å se om jeg kunne se noe, så ingenting og satt det tilbake, men lyden var der enda. Folk på utsiden sa dekket sjanglet veldig, men jeg kjente ingenting innvendig på styringen, men når de prøvde å kjøre den så jeg det samme. Bilen overnattet på en parkeringsplass, og jeg testet dagen etter å sette på reservehjulet for å se om det var felgen som var gåen. Sjanglingen var borte, så jeg regnte med at problemet var løst. Men akk, idag, på vei til jobb, merket jeg at den dro til siden, men av en eller annen grunn venstre side(husk; jeg dunket høyre forhjul). Dette merket jeg ikke da jeg kjørte den hjem på søndag. Jeg tenkte det kan være dimmensjonene på dekket som gjør det, men dimmensjonene på de tre ordentlige er 155/70 R13 med pigger, og reserve er 130/80 R13 uten pigger. Reservehjulet er da samlet en halv tomme(ihvertfall det jeg fikk regnet ut) større. Burde det da ha så mye å si? Spørsmålet mitt er vel konkret dette: hva kan ha gått galt? Hvor mye vil dette koste meg? Og til slutt: det dunker også litt i demperen når den komprimeres. Kan den ha tatt skade, eller kan det på en eller annen måte ha med reservehjulet å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Høres ut som du trenger en forstillingskontroll. Legg over piggdekket på reservehjulet og bruk et sommerhjul som reserve om vintern og motsatt om sommer`n. Dunken i støtdemperen kan være løs demper eller ødelagt lager i støtdempertårnet. Det kan være skader på mere deler i forstilling også så la en mekaniker se litt på den. Vanskelig å si egentlig på hvor dyrt det blir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Kan høres ut so både spindel og demper hat fått seg e karamell, sjekk forstillinga di. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Instinct1790 Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Kan høres ut so både spindel og demper hat fått seg e karamell, sjekk forstillinga di. Spindel hørtes lite kjent ut. Hva er/gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Det er den delen navet er montert på via hjullagret... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Instinct1790 Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Det er den delen navet er montert på via hjullagret... Fantastisk. Jeg hater vinteren. Huff og huff. Men er dette dyre saker? Med dyrt mener jeg...tja, la oss si garantert over 5000? Edit: samlet beløp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Kom deg på ett verksted å få kikka på det, evt krabb under å kikk selv... Men... Spindel koster fort vekk noen tusenlapper, dempere bytter man i par, og koster fra 500-1500 per stykk, så er det arbeidet, og da er jeg redd du har overgått 5 lapper, men har ikke peiling på verken bilen din, eller elepriser til den, og jeg kan heller ikke gå god for hva som er galt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Instinct1790 Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Usj, ikke dette jeg trengte i romjula. Men skal det ikke gå og gjøre deler av dette selv? Bytte dempere, for eksempel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Desember 28, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Det meste kan gjøres selv (foruten en 4hjulskontroll som du må på verksted for å få gjort). Først å fremst må du få sett hva som er galt. Få deg en time på et verksted slik at du er sikker på at du får sett hva som er galt. Så kan du bestille deler selv. Biltema har mye, Mekonomen og Meca har også, spesielt hvis du tenker på pris. Kjøp deg en Haynesbok til bilen din, og studer nøye hva du må gjøre for å bytte ut delen(e) som er ødelagt. Ta deg god tid, så kan det hende du sparer noen lapper. Det trenger ikke være store greiene. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Instinct1790 Skrevet Desember 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 28, 2009 Har nå fått pratet det over med faren min, en venn som har peiling, og en venn som er biloppretter. Skal slenge den på bukken hos han biloppretteren, og så skal vi se på det. Statusen per nu er: 1) Vi forventer at dragningen er grunnet at reservedekket er større enn vinterdekket, så vi håper det ikke er noe galt med forstillingen eller noe annet. 2) Tidligere i år begynte bakre venstre demper å bunne veldig ofte, og det viste seg å være en foringen i demperen(vet ikke nøyaktige navnet), så satser på at det er denne denne gangen også, da det ikke var dyre sakene å få fikset, spesielt da mekanikeren er en venn av oss. Skal holde tråden oppdatert, så kanskje den hjelper en annen stakkars som har forvillet seg i en sving :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbopow Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 har du funnet feilen idag:scared Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Instinct1790 Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2010 Ler meg ihjel. Her er situasjonen nå: Ja, felgen er skada Nei bilen er ikke skada Dunking i demperene er bare fra kulda Bilen min er altså helt i orden. Jeg må bare ha ny felg. Jeg har for mye flaks. Takk for hjelpen da :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
XenonHID Skrevet Januar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2010 Dunking i demperen pga kulda vil jo si frossne dempere.. dvs vann i oljen i demperne.. noe som ikke akkurat er optimalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet Januar 9, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2010 Er dette snakk om en rød punto som holder til på tromøya? :p Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Instinct1790 Skrevet Januar 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2010 Er dette snakk om en rød punto som holder til på tromøya? :p Selveste :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.