Gå til innhold

d+ krets dynamo?

Ranger emnet

truls160

Anbefalte innlegg

har en dynamo som ikke har villet lade, så jeg begynte å feilsøke litt:P bytta børstene fordi de var nedslitte, men det hjalp ikke:)

så sjekka jeg d+, den som går gjennom ladelampa osv osv for å få den til å lade:P tok en lednings rett fra pluss til d+ på dynamo og dA begynte den å lade:)

så da måtte jeg begynne å klippe litt i ledningsnetter pga masse morkne ledninger som jeg trodde var problemet:) men nå har jeg klippet til jeg har fått "frisk" ledning og har fremdeles 12 ohm i motstand?:(

noen som har noen gode forslag til hvor det kan være motstand? noen kontakt stykker ol som jeg burde sjekke? :) skal det være så mye motstand?

Håper på svar og beklager en litt rotete post, men sitter i garasjen med pc + lite strøm;)

Endret av truls160

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 12 Ohm iallefall, ladelampa er som oftest ei pære på 3-5W, avhengig av størrelsen på dynamo og kobling.

Merkelig, kommer til 28,8 ohm

5W, 12V

I=P/U

5/12= 0,41666667 A

R=U/I

12/0,41666667= 28,8 ohm

Er regninga mi på bærtur eller husker jeg feil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk du regner riktig:) glemt å regne gjennom ohm's lov + litt effekt regning før jeg laget tråd;) er ikke rart det blir litt motstand gjennom pæra...

har bare ikke lyst å legge på plass ledningene og det mest sansynelig ikke funker:P men kanskje det funker like vel;) får vel bare prøve og håpe på det beste;)

Takk for svar:)

Endret av truls160

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, å skjøte ny ledning hjalp veldig lite egentlig! ladelampa lyser veldig svakt hele tiden og dynamoen lader ikke:(

Noen som har noen andre tips til hva jeg kan sjekke i d+ kretsen?:)

Men hvis det kun er 12 ohm i kretsen og det egentlig skulle vært 28... kan det være overledning et annet sted slik at spenninga går rett til gods dermed mindre motstand? eller er jeg helt på jorde?:P

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dynamo har du, gammel bosch, ny bosch, noe annet?

Koble fra dynamo, , mål motstand mellom B+ og D+ på ledningen, hva skjer? Tenning på og batteri tilkoblet.

Tenner ladelampa når du tar ledningene sammen, elelr om du tar D+ til gods?

Den bør tenne med D+ til gods.

Fremdeles tenning på.

Jeg tipper på at du har slitte sleperinger, og du må enten rense dem, eller skifte dem, ett annet alternativ er diodefeil i dynamoen, eller defekt regulator.

Kanskje dette hjelper deg noe på vei.

Om ladelampe lyser bra med tenning på og D+-ledning til gods mener jeg det skal være bara nok kontakt der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den lader med en gang man tar en ledning fra + til d+! da er det 14,25 v med en gang...

D+ lyser når jeg tar den til gods ja:) men dynamoen er ny:P fordi hadde samme problemer før, så jeg bytta børster på den gammle og fortsatt funket det ikke:P så kjøpte jeg en ny og har samme problem...

så jeg skjønner ikke heeelt hvorfor den ikke begynner å lade:P har sjekka jordinga også...

tror ikke ladelampa kan lyse sterkere enn det den gjør nå;P

Tror dere det skader dynamoen å legge opp en krets inn i bilen med bryter til d+? ;P bare for å få det til å funke... bilen er ikke akkurat strøken:P transport fra a til b;)

Takker for svar hittil! de har vært veldig hjelpsomme:)!

EDIT: blir vel gammel type bosch jeg har tror jeg:P vet ikke helt forskjellen på ny og gammel bosch...:P

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer jo at motstanden er så høy, er ikke så inne på pærer i instrumentpanelet på volvo, men er jo rimelig like dynamoer på de bilene jeg driver med.

Men da bør det egentlig ligge en motstand elelr noe i instrumentet, for ettersom jeg har lært, så krever en dynamo en viss magnetiseringstrøm for å begynne å lade, og m jeg ikke husker helt feil så var ei 5W pære passelig motstand for en 70-80A dynamo.

Litt på tynn is her nå, men for å sjekke ut om det kan være trøbbelet eller ikke, prøv å legg en ledning, med 3-5W pære mellom D+ og B+ og se om den lader skikkelig da, gjør den det er det for stor motstand i den nåværende kretsen.

Vil ikke anbefale deg å legge opp ledning og bryter som du tenker, tenker på muligheten for overladning, elelr ødeleggelse av dynamo om det gjøres slik.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider