Gå til innhold

d+ krets dynamo?

Ranger emnet


truls160

Anbefalte innlegg

har en dynamo som ikke har villet lade, så jeg begynte å feilsøke litt:P bytta børstene fordi de var nedslitte, men det hjalp ikke:)

 

så sjekka jeg d+, den som går gjennom ladelampa osv osv for å få den til å lade:P tok en lednings rett fra pluss til d+ på dynamo og dA begynte den å lade:)

 

så da måtte jeg begynne å klippe litt i ledningsnetter pga masse morkne ledninger som jeg trodde var problemet:) men nå har jeg klippet til jeg har fått "frisk" ledning og har fremdeles 12 ohm i motstand?:(

 

noen som har noen gode forslag til hvor det kan være motstand? noen kontakt stykker ol som jeg burde sjekke? :) skal det være så mye motstand?

 

Håper på svar og beklager en litt rotete post, men sitter i garasjen med pc + lite strøm;)

Endret av truls160

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 12 Ohm iallefall, ladelampa er som oftest ei pære på 3-5W, avhengig av størrelsen på dynamo og kobling.

 

Merkelig, kommer til 28,8 ohm

 

5W, 12V

 

I=P/U

5/12= 0,41666667 A

 

R=U/I

12/0,41666667= 28,8 ohm

 

Er regninga mi på bærtur eller husker jeg feil.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror faktisk du regner riktig:) glemt å regne gjennom ohm's lov + litt effekt regning før jeg laget tråd;) er ikke rart det blir litt motstand gjennom pæra...

 

har bare ikke lyst å legge på plass ledningene og det mest sansynelig ikke funker:P men kanskje det funker like vel;) får vel bare prøve og håpe på det beste;)

 

Takk for svar:)

Endret av truls160

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, å skjøte ny ledning hjalp veldig lite egentlig! ladelampa lyser veldig svakt hele tiden og dynamoen lader ikke:(

 

 

Noen som har noen andre tips til hva jeg kan sjekke i d+ kretsen?:)

 

Men hvis det kun er 12 ohm i kretsen og det egentlig skulle vært 28... kan det være overledning et annet sted slik at spenninga går rett til gods dermed mindre motstand? eller er jeg helt på jorde?:P

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dynamo har du, gammel bosch, ny bosch, noe annet?

 

Koble fra dynamo, , mål motstand mellom B+ og D+ på ledningen, hva skjer? Tenning på og batteri tilkoblet.

 

Tenner ladelampa når du tar ledningene sammen, elelr om du tar D+ til gods?

Den bør tenne med D+ til gods.

Fremdeles tenning på.

Jeg tipper på at du har slitte sleperinger, og du må enten rense dem, eller skifte dem, ett annet alternativ er diodefeil i dynamoen, eller defekt regulator.

 

Kanskje dette hjelper deg noe på vei.

 

Om ladelampe lyser bra med tenning på og D+-ledning til gods mener jeg det skal være bara nok kontakt der.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den lader med en gang man tar en ledning fra + til d+! da er det 14,25 v med en gang...

 

D+ lyser når jeg tar den til gods ja:) men dynamoen er ny:P fordi hadde samme problemer før, så jeg bytta børster på den gammle og fortsatt funket det ikke:P så kjøpte jeg en ny og har samme problem...

 

så jeg skjønner ikke heeelt hvorfor den ikke begynner å lade:P har sjekka jordinga også...

 

tror ikke ladelampa kan lyse sterkere enn det den gjør nå;P

 

Tror dere det skader dynamoen å legge opp en krets inn i bilen med bryter til d+? ;P bare for å få det til å funke... bilen er ikke akkurat strøken:P transport fra a til b;)

 

Takker for svar hittil! de har vært veldig hjelpsomme:)!

 

EDIT: blir vel gammel type bosch jeg har tror jeg:P vet ikke helt forskjellen på ny og gammel bosch...:P

2000 Audi A4 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer jo at motstanden er så høy, er ikke så inne på pærer i instrumentpanelet på volvo, men er jo rimelig like dynamoer på de bilene jeg driver med.

Men da bør det egentlig ligge en motstand elelr noe i instrumentet, for ettersom jeg har lært, så krever en dynamo en viss magnetiseringstrøm for å begynne å lade, og m jeg ikke husker helt feil så var ei 5W pære passelig motstand for en 70-80A dynamo.

Litt på tynn is her nå, men for å sjekke ut om det kan være trøbbelet eller ikke, prøv å legg en ledning, med 3-5W pære mellom D+ og B+ og se om den lader skikkelig da, gjør den det er det for stor motstand i den nåværende kretsen.

Vil ikke anbefale deg å legge opp ledning og bryter som du tenker, tenker på muligheten for overladning, elelr ødeleggelse av dynamo om det gjøres slik.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår