Evelen Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Hei! JEg har en Passat 1999/2000 mod, sedan som jeg foreløbig har orginalt anlegg i, men ut i mot sommeren har jeg tengt å skaffe meg et bedre andlegg, både med tanke på god lyd og høy lyd, og bass som kjennes litt i setene. Og da må jeg jo selvsagt ha en basskasse i bagasjerommet, det kommer jeg vel ikke unna, egentlig litt synn ettersom plassen er grei å ha av og til (svært skjedlent jeg er avhengig av plassen, mend et skjer). Kan jo også legge ned baksetene og så et megastort bagasjerom, noe som gjør at det egentlig er en ganske praktisk bil sånnsett. (slik for dem som bryr seg: http://a.imagehost.org/view/0405/IMG_1415) De fleste legger Subben(e) og forsterkerne i bagasjerommet. Jeg har lyst på en løsning der jeg bare har sub kassa baki og kan ta den ut de få gangene jeg trenger plassen uten altfor mye stress, bare et par plugger eller liknende. Så da er jo spørsmålet hvor jeg har forsterkerne, det er ikke så mange plasser egentlig, men jeg kom på en plass jeg selv syns er ganial. Nemlig plassen bak hodestøttene til baksetene, der har jeg ikke andre ting uansett (blokkerer sikten bakover), men forsterkere er jo såpass flate at det ikke bør ødelegge noe sikt. Hva syns dere om den løsningen, virker det som en grei løsning? Det er jo noen problemer, kan jo kanskje virke fristene for tyver som ser det dem åpentlyst ligger i bakvinduet? Kan kanskje bygge en kasse eller noe til å dekke litt over dem? Og et annet spørsmål jeg har. Mange trekker strømkabelen(e) på en side av bilen og signalkabelen(e) på den andre siden for å ungå støy, må jeg dette om jeg kjøper noen kavler som er litt skikkelig isolert? Hjemme i "husanlegget" har jeg helt vanlige ikke altfor dyre signalkabler og strømkabler liggende ved siden av hverandre uten at det skaper noen forstyrrelser. Kabling bør vel være ganske enkelt å få opp der, eller? Hva syns dere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 En ting er sikkert, husk å fest dem godt fast. Flere kg med slikt vil en ikke få i hue hvis en smeller. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Du burde ha en sotgardin i så fall, er ikke alle forsterkere som er like glad i å ligge i direkte sollys over lengre tid/flere ganger... Og som nevnt bør det skrues heftig fast! :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelen Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Ja, når dere sier det, jeg må nok feste det skikkelig, vil ikke rissikere en slik i bakhodet ^^ Noe og ha over for å dekke sol er jo også ganske greit, bør ikke være noe problem å skaffe noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Det burde gå greit å montere dem på hattehylla, men de er jo til fri utsikt, hva med under hattehylla istedet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelen Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Om jeg har dem under hattehylla kan jo bagsje som ligger og dingler smelle til dem og ødelegge dem, rive løs kavler, osv. Om jeg har mye tung bagasje i bagasjerommet og kjøprer litt fort i en hompel er det jo lett for at det jeg har, f.eks sekker med stein spretter opp og treffer forsterkeren(e). Ikke at jeg pleier kjøre med stein i bagasjerommet. For dem som ikke viste det: i Passat er det heller ikke sånn vanlig laus hattehylle som man kan ta av, det er skikkelig fastmontert hattehylle integrert i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Desember 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Du kunne jo eventuelt byttet ut reservedekket med en boks dekkskum, og lagt forsterkerne i hjulbrønn istedet? Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evelen Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2009 Du kunne jo eventuelt byttet ut reservedekket med en boks dekkskum, og lagt forsterkerne i hjulbrønn istedet?Det var jo faktisk et ganialt forslag!Det skal sterkt vurderes. En annen ting jeg tengte på er jo at jeg kan lage en boks av tre f.eks, som er litt tynn som kan henge under hattehylla, slik at ingenting tar skade. Men resservedekkplassen var ikke dum! Hvem trenger resservedekk uansett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 Der jeg har lagt begge forsterkerne i Primeraen min i alle fall! :) Har også bygd et nytt bagasjeromsgulv i spon, da det gamle "gulvet" blir alt for tynt uten reservedekket under. Dette er todelt, slik at jeg lett kan vippe opp en av delene og få fri tilgang til forsterkerne. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Desember 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2009 og ha den i hattehylla er vel ikke akkurat det beste, for det første er det jo som og legge det på sølvfat til kjeltringer, og skulle du smelle og den kommer frem vil jeg tro det gjør vondt.... Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stereoderran Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Der jeg har lagt begge forsterkerne i Primeraen min i alle fall! :) Har også bygd et nytt bagasjeromsgulv i spon, da det gamle "gulvet" blir alt for tynt uten reservedekket under. Dette er todelt, slik at jeg lett kan vippe opp en av delene og få fri tilgang til forsterkerne. :) Hvordan ilegger du kablene da? må jo lage spor til dem ellers så blir de slitt etterhvert som du lemper i bagasje vell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lroedal Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 Bygde golv i den gamle kombien, og der fikk kablene fint plass inn "under" gulvet, så de var kun synlige to-tre cm fra baksetet og frem til der golvet begynner. I sedanen jeg har nå er det litt verre, da den har en "hard kant" mellom kupe og bagasjerom. Så har kjøpt ledningsloom fra Elutstyr, som jeg har buntet kablene inni. På denne måten blir de ikke like synlige. Så har jeg lagt loomen litt inn i bagasjerommet, slik at den kan legges ned i gulvet en plass hvor det er litt bedre klaring for de. :) Kan ta bilde, om det er ønskelig. :) Men er mulig du kan trenge en liten vifte i gulvet, dersom du har kraftige forsterkere. Det måtte jeg ha i den gamle bilen, da den hadde meget kraftig anlegg. I den nåværende bilen har jeg bare et enkelt og kurrant anlegg, så dette er ikke kraftig nok til at jeg har sett behov for ekstra kjøling enda. :) Siter lroedal.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
siemens Skrevet Januar 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2010 eller du kan lage en dobbel hattehylle, du skrur fast forsterkeren i den orginale hattehylla, så lager du en falsk hattehylle å legger den oppå. Du lager et hull som er like stort som forsterkeren i den falske hattehyllen til kjøling, så trekker du den falske hylla. Det ser orginalt ut, å du ødelegger ikke den orginale hylla :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigsol Skrevet Januar 6, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2010 Det enkleste i dette tilfellet er å montere forsterkerne på bakseteryggen. Da kan man legge kablene opp mellom seterygg og bagasjeroms gulvet. Kablene kan man skru fast med klammer eller stripse fast. Nå kan du ha en løs basskasse med en banan-/speakonplugg i enden og kassen kan enkelt tas ut samtidig som bakseteryggen kan legges ned. Bare pass på at ikke kablene rekker akkurat. På Passaten kan setet i baksetet løsnes og her kan man legge litt ekstra kabel. Tror dette er den løsningen som krever minst arbeid, da man slipper unna problemer som dårlig kjøling etc. Skal du selge bilen noen gang er det greit å ikke ha gjort for mange endringer, og med denne løsningen kan man ikke se at det har vært montert anlegg når det blir tatt ut igjen. Siter Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula... Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg