Gå til innhold

Min Octavia RS -07

Ranger emnet


stigsol

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Tenkte det var på tide å fortelle litt om mitt vinterprosjekt. I vår gikk jeg til innkjøp av en Raceblue Octavia RS. Har hatt flere Octavia'er med tiden, alt fra 1,6L til forrige generasjons RS. Så etter en kjapp tur innom Audi A6, var tiden igjen duket for en ny Octavia.

 

Så tilbake til planen min.. Bilen er parkert for vinteren og for øyeblikket blir min samboers Octavia benyttet. I løpet av vinteren skal bilen justeres opp effektmessig, ganske kraftig. Målet er at bilen innen sommeren skal ha en effekt på 420HK. For å få til dette er handlelisten lang.

 

Har i første omgang handlet inn ny eksos, KN filtersats med komplette rør rett til turbo, større intercooler og borrede/slissede Black Diamond skiver med keramiske Red Stuff klosser. Bilen vil i tillegg få omprogrammert hjernen. Disse endringene vil gi ca 300HK.

 

Neste skritt blir bytte til større turbo,nye dyser, clutch og diverse annet nips:)

 

Bilen er allerede senket 40mm, med HR fjærer. Bilen går pr idag på 19" Zito- felger med originale 17" RS felger på vinterjula.

 

I tillegg skal bilen endres noe på utvendig, her tenkte jeg på diverse deler fra superskoda.com. Stereoen skal også bygges ut, men dette blir kun vektmessig lette produkter som heller ikke kan ta mye plass. Det er jo tross alt en familiebil...!

 

Er åpen for synspunkt og er interessert i hvilke erfaringer dere har med superskoda.com:)

 

Bilder kommer..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi venter i spenning! :)

 

Jeg har vært fornøyd med superskoda.com, tar ikke mange dagene før du har delene,så lenge de har det på lager da... :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker veldig seriøst, bare ikke pengene "forsvinner" i.o.m. at det er forskuddsbetaling/Visa som gjelder..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har i første omgang handlet inn ny eksos, KN filtersats med komplette rør rett til turbo, større intercooler og borrede/slissede Black Diamond skiver med keramiske Red Stuff klosser. Bilen vil i tillegg få omprogrammert hjernen. Disse endringene vil gi ca 300HK.

 

Neste skritt blir bytte til større turbo,nye dyser, clutch og diverse annet nips:)

 

Nå er det ikke slik at jeg sitter på den eneste rette lære her i verden, men det er mulig du har et litt romantisk forhold til hvor mye hestekrefter du oppnår med de forskjellige inngrepene. Jeg lover å spise opp maten min en hel måned selv om det er fisk dersom du får 300 hk ved å bytte intercooler og omprogrammere hjernen.

 

Dessuten er 420 hk voldsomt mye i en familiebil med 2-liter. Såpass kraftig trimming vil gå ut over driftssikkerhet og kjørbarhet. Videre blir du skyldig en hel bråte penger i manglende effektavgift til staten og vil neppe få særlig goodwill ved reklamasjoner hos Skoda. Det er jo en ganske ny bil du ønsker å grisetrimme.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at jeg sitter på den eneste rette lære her i verden, men det er mulig du har et litt romantisk forhold til hvor mye hestekrefter du oppnår med de forskjellige inngrepene. Jeg lover å spise opp maten min en hel måned selv om det er fisk dersom du får 300 hk ved å bytte intercooler og omprogrammere hjernen.

 

Dessuten er 420 hk voldsomt mye i en familiebil med 2-liter. Såpass kraftig trimming vil gå ut over driftssikkerhet og kjørbarhet. Videre blir du skyldig en hel bråte penger i manglende effektavgift til staten og vil neppe få særlig goodwill ved reklamasjoner hos Skoda. Det er jo en ganske ny bil du ønsker å grisetrimme.

Du glemmer at han setter på borrede/slissede Black Diamond skiver med keramiske Red Stuff klosser, så jeg tipper på nærmere 310 hk.. rakfisk i 1 mnd nå!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tydeligvis delte meninger, og det er bra:)

 

ReodorF:

 

2-liters motoren til i den nye RS'en er lettrimmet, hvertfall i forhold til mk1 RS'en som jeg også har hatt. 250HK oppnåes lett med kun chipping. I tillegg er KN-filteret jeg skal montere, dynotestet til å gi nesten 20HK alene. Med ny, større intercooler, kraftigere avlastningsventil og full 3" eksos bør bilen nærme seg 300HK i effekt..

 

Det finnes i tillegg ett firma i England som leverer komplett kit til Octavia RS, Golf GTI og andre biler med tilsvarende motor. Dette kittet gir 360HK på original bil som hverken har blitt omprogrammert eller fått byttet deler i "luftveien"!!

 

420 HK er ikke så unormalt i dagens samfunn heller, kanskje i en Octavia, men ikke i Mercedes, BMW, Audi etc. Bilen kommer til å bli forsterket, både med tanke på bremser, men også chassiset skal forsterkes.

 

Alt dette ønsker jeg å få registrert i vognkortet, får jeg ikke det til blir sikkert prosjektet skrinlagt. Jeg ønsker ikke "snyte" på avgiftene.. Med disse modifiseringene vil det tilkomme en avgift på 150- 200000,-. Ja, jeg har sjekket..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres tøfft ut!

Jeg håper du fullfører planen ;)

 

Til dere skeptikere så kan jeg si at det går flere biler i øst med lignende mods som gir fra 395-430hk.

V-tech har en programvare som gir 270hk med kun omprogramering. En ny turbo, fri eksos og cooooler så bikker den sikkert over 300

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReodorF:

 

2-liters motoren til i den nye RS'en er lettrimmet, hvertfall i forhold til mk1 RS'en som jeg også har hatt. 250HK oppnåes lett med kun chipping. I tillegg er KN-filteret jeg skal montere, dynotestet til å gi nesten 20HK alene. Med ny, større intercooler, kraftigere avlastningsventil og full 3" eksos bør bilen nærme seg 300HK i effekt..

 

Det finnes i tillegg ett firma i England som leverer komplett kit til Octavia RS, Golf GTI og andre biler med tilsvarende motor. Dette kittet gir 360HK på original bil som hverken har blitt omprogrammert eller fått byttet deler i "luftveien"!!

 

420 HK er ikke så unormalt i dagens samfunn heller, kanskje i en Octavia, men ikke i Mercedes, BMW, Audi etc. Bilen kommer til å bli forsterket, både med tanke på bremser, men også chassiset skal forsterkes.

 

Alt dette ønsker jeg å få registrert i vognkortet, får jeg ikke det til blir sikkert prosjektet skrinlagt. Jeg ønsker ikke "snyte" på avgiftene.. Med disse modifiseringene vil det tilkomme en avgift på 150- 200000,-. Ja, jeg har sjekket..

 

Det er sjelden slik at de forskjellige effektøkende tiltakene kan regnes i tillegg til hverandre. Ofte forutsetter det ene det andre, og tilsammen utgjør de en effektøkning på 50-70 hk. Noe som etter mitt syn er betydelig. En bieffekt av dette er at man spiser opp produsentens sikkerhetsmarginer hva angår motor, drivverk og bremser, med økt slitasje og redusert driftssikkerhet som følge. Det engelske kit'et skulle jeg forresten like å se spesifikasjonene på.

 

420 hk er på ingen måte normalt i en 2-liters familiebil, selv i dagens samfunn. Slike effekter gjør seg best i nr 2-biler eller biler som skal piskes på bane.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres tøfft ut!

Jeg håper du fullfører planen ;)

 

Til dere skeptikere så kan jeg si at det går flere biler i øst med lignende mods som gir fra 395-430hk.

V-tech har en programvare som gir 270hk med kun omprogramering. En ny turbo, fri eksos og cooooler så bikker den sikkert over 300

 

Nå var ikke turbo nevnt i delelista som skulle gi 300 hk... Hvor mye tåler bunndelen i denne motoren forresten? Og hvor høy effekt klarer toppen før den får åndenød?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk selv: http://www.vag-tuner.com/acatalog/Dbilas_2.0TFSi_Turbo_Kits.html

 

Jeg er ikke så blåøyd at jeg tror man kan plusse effektene på hverandre. Jeg sier heller ikke at det er normalt i en bil med 2- liter å ha 400HK, mener selvfølgelig selvfølgelig at det er vanlig i råere utgaver. Som S4, RS4, M5 og AMG modellene. Trodde dette var underforstått..

 

Hvis 400HK i en 2-liter er så utrolig, hvordan klarte da TS- Racing å få ut over 600HK av den gamle 1,8T'en? Magi? Ikke vet jeg..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk selv: http://www.vag-tuner.com/acatalog/Dbilas_2.0TFSi_Turbo_Kits.html

 

Jeg er ikke så blåøyd at jeg tror man kan plusse effektene på hverandre. Jeg sier heller ikke at det er normalt i en bil med 2- liter å ha 400HK, mener selvfølgelig selvfølgelig at det er vanlig i råere utgaver. Som S4, RS4, M5 og AMG modellene. Trodde dette var underforstått..

 

Hvis 400HK i en 2-liter er så utrolig, hvordan klarte da TS- Racing å få ut over 600HK av den gamle 1,8T'en? Magi? Ikke vet jeg..

 

Så spørs det da, om man får 360 hk bare ved å bolte på det kit'et på en ellers standard bil...

 

Ved å sammenlikne med toppmodellene til Audi, BMW og Mercedes glemmer du en ørliten detalj: INGEN AV DISSE BENYTTER 2-LITERS MOTOR! Dessuten har de et utviklingsbudsjett som er betydelig større enn ditt.

 

Jeg har aldri hevdet at det er utrolig eller umulig å få over 400 hk i en 2-liter, dessuten har nok TS-Racing gjort vesentlig større inngrep i motoren enn du har planer om. Jeg bygger selv en motor med ca 600 hk, og det er ikke mange originaldeler man kan beholde ved slike effektuttak. I praksis er kun blokk, veiv og selve topplokket noenlunde originalt, og også disse er kraftig bearbeidet.

 

Jeg sier altså ikke at det er umulig å oppnå over 400 hk i en Octavia RS, men det blir dyrt og slitsomt i det daglige.

 

Men tilbake til spørsmålene mine: Hvor mye tåler bunndelen og hvor langt henger toppen med?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge leverandøren av kittet kan det jo det, men personlig vet jeg lite om dette. Dette er ting jeg selvfølgelig må se nærmere på, når det blir aktuelt. Samme gjelder tåleransene til bunn og topp gjelder. Dette har kanskje noen her på forumet svaret på?

 

Jeg ønsker meg selvfølgelig en driftsikker bil og det er ett omfattende prosjekt. For å si det på en annen måte: Jeg ønsker meg mest mulig pulver på en driftsikker måte. Om dette blir 300, 350 eller 400 vil jo vise seg. Litt derfor jeg startet denne tråden, for å få andres synspunkter og ideer:)

 

Hva budsjettet angår, ser jeg for meg inntil 100000,- til disse oppgraderingene. Kunne selvfølgelig kjøpt en annen bil, men for meg har Skoda en spesiell verdi.

 

Beklager at jeg ikke har noe bedre svar Reodor F:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge leverandøren av kittet kan det jo det, men personlig vet jeg lite om dette. Dette er ting jeg selvfølgelig må se nærmere på, når det blir aktuelt. Samme gjelder tåleransene til bunn og topp gjelder. Dette har kanskje noen her på forumet svaret på?

 

Jeg ønsker meg selvfølgelig en driftsikker bil og det er ett omfattende prosjekt. For å si det på en annen måte: Jeg ønsker meg mest mulig pulver på en driftsikker måte. Om dette blir 300, 350 eller 400 vil jo vise seg. Litt derfor jeg startet denne tråden, for å få andres synspunkter og ideer:)

 

Hva budsjettet angår, ser jeg for meg inntil 100000,- til disse oppgraderingene. Kunne selvfølgelig kjøpt en annen bil, men for meg har Skoda en spesiell verdi.

 

Beklager at jeg ikke har noe bedre svar Reodor F:)

 

Vil tro den nye turbofireren drøftes både opp og ned på det merkespesifikke VW-Audi-forumet, uten at jeg har tittet. Selv har jeg påkostet motoren min over 200k, men 400 hk er nok oppnåelig for 100k. I tillegg til effektavgift selvsagt...

 

Dersom jeg var deg ville jeg lagt lista på ca 300 hk.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk selv: http://www.vag-tuner.com/acatalog/Dbilas_2.0TFSi_Turbo_Kits.html

 

Jeg er ikke så blåøyd at jeg tror man kan plusse effektene på hverandre. Jeg sier heller ikke at det er normalt i en bil med 2- liter å ha 400HK, mener selvfølgelig selvfølgelig at det er vanlig i råere utgaver. Som S4, RS4, M5 og AMG modellene. Trodde dette var underforstått..

 

Hvis 400HK i en 2-liter er så utrolig, hvordan klarte da TS- Racing å få ut over 600HK av den gamle 1,8T'en? Magi? Ikke vet jeg..

Her har du litt innspirasjon hvis du kjeder deg en dag :)

 

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55570

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår