Gå til innhold

Nedregistrering fra buss til lett lastebil

Ranger emnet

_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hva er dagens totalvekt? Om den er over 7,5 tonn kan du så og si glemme det... Jeg regger ned en 12tonners FL6 nå, og jeg er nå på min andre klagerunde, med hjelp fra samferdeselsdirektoratet, for å få den godkjent. Vegvesenet vil ikke regge den ned med mindre det gjøres en teknisk endring på fjøringen, og det er litt vanskelg(og unødvendig) når det er luftfjærer...

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke handlet buss enda, derfor vil jeg få klarhet i reglene først. Pratet så vidt med biltilsynet før de tok nyttårsferie, men han som var der kunne ikke reglene godt nok, men han sa at det var en grense på 12m for dette, og om bussen var under dette, burde det være kurant å registrere den om til lett lastebil. Men jeg vil da tro, som du sier, at egenvekten bør være en del under 7500kg slik at man får litt lastekapasitet.

Skal du registrere ned til lett lastebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Si ifra hvis du får det til! Det finnes nemlig en paragraf(husker ikke hvilken nå) som sier at biler MÅ ha høyest mulig totalvekt som den er laget for. Mao får du ikke registrert en f.eks. 15 tonns buss ned til 7,5tonn lett lastebil med mindre det gjøres en teknisk endring i fjøringen, som importør og produsent(!) kan gå god for.

Bare så det er sagt så skulle volvo ha 3000,- for et papir jeg likevel ikke fikk brukt. Så du vandrer deg inn på en dyr vei... ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en buss på 10m som er det korteste man bør ha til dette.

Denne har en egenvekt i vognkortet på 9500kg.

Ribber man ut seter, sparer man noe vekt, men så skal innredning inn,

lastekapasitet til bilen, verktøy og utstyr ++.

Kan ALDRI tenke meg at det er mulig å registrere dette ned til C1.

Men det er muligens en mulighet å registrere den ned til minibuss?

Vet ikke om reglene for vekt osv der?

Skal uansett ringe på mandag å få klarhet i dette.

Men slik jeg ser det for meg nå, blir det kjøp av en lett lastebil.

Siden jeg har lappen på dette, er nok det det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, i "gamledager" var det utrolig kurant å bygge om svæææære busser til minibusser, med få seter. Vet ikke om de har tetta det smutthullet, men det finner du jo ut :)

Du kan jo ta en titt på prosjekttråden min, hva jeg gjør med lastebilen min:

http://www.bilforumet.no/diverse-truck-chit-chat/229810-ombygging-lastebil-12.html#post2655753

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klasse D1 gjelder føring av motorvogn for persontransport med 9-16 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Motorvognen skal ha en lengde på ikke over 7,5 meter."

Mulig det er smutthull. Nå er det bare timer igjen til jeg får klarhet i det. Irriterer meg at problemstillingen kom opp forige onsdag, etter stengetid på Biltilsynet, særlig siden jeg er utålmodig. =)

Har lest hele tråden din, og den var meget interessan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider