Gå til innhold

Justering av bremseklosser?

Ranger emnet


Kaksa

Anbefalte innlegg

Eg har nettop kjøpt nye bremseklosser til min Kawasaki Eliminator 125ccm.

Men når eg har fått skrudd ut dei gamle, så viser det seg at dei nye er for "store", dvs at på dei gamle var veldig masse slitt vekk.

 

Det var faktisk såpass masse at eg ikkje fekk plass til dei nye =/

 

Korleis justerer eg det til?

Det er skivebrems.

Har hørt at det ikkje skal være så alt for bra å bremse når eg har tatt ut klossene, så eg tør ikkje prøve på det for å sjekke kva som skjer.. :p

 

Er det oppe på bremsehendelen at eg må justere eller er det nede?

 

 

 

hit.jpg

Der ser dere kar eg skal ha inn bremseklossane mine.

 

 

nyeoggammle.jpg

Her er dei nye( til høgre) og dei gamle (til venstre)

 

slik.jpg

Slik skal det tilslutt festast

 

hendelen.jpg

Er det noko atmed hendelen eg skal stille på?

 

Hilsen Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må jo mest sannsynlig presse inn stemplet for å få på de nye klossene.. ta en trebit og legg foran stemplet,og ei skrutvinne mellom treklossen og baksiden av kalipperen.. og skru sammen tvinna til stemplet er kommet helt inn...

 

(husk å pumpe opp bremsa så stemplet kommer ut i rett stilling igjen,før du skal ut å kjøre :D)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyttelses-slangane mine er veldig slitt enkelte plasser, men for å få dei av, må eg enten skjære dei opp eller skru av i eine enden.

 

Viss eg bare skjære dei av, så får eg også problemet med å få på dei nye.

 

Kva skjer viss eg løsner slangen på eine sida?

 

Må eg fylle på me ny bremsevæske etterpå?

(ikkje at det ikkje hadde vore greitt å få gjort)

 

Nokon spesielle slanger dere anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks bruke en tykk krympestrømpe som ny beskyttelsesslange, teip over det skadde stedet først for å bygge opp skaden.

 

Stempelet i caliperen din ville jeg byttet, pakninger og gummibelg også. Men det er jo en prioriteringssak.. Med nye deler så går tingene mye lettere og du sliter på klossene mindre.

 

Bytte bremseveske er lurt.. gammel bremseveske inneholder vann og skitt, noe som forringer bremseeffekt og levetid på bremsesystem (korrosjon), bare sørg for å få systemet luftet skikkelig. Er et livsviktig system dette, så få hjelp blir du usikker på om du har gjort tingene rett. Skaff verkstedsmanual hvis du skal skru på sykkelen selv, der står alt du trenger å vite.

 

Du skal normalt ikke stille noe inn at med hendelen..

 

Skrur du av ene enden av bremseslangen må du normalt lufte systemet på nytt og fylle på bremseveske blir det for lite. NB, ikke blande dot3 og dot4 type bremseveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Stempelet i caliperen din ville jeg byttet, pakninger og gummibelg også. Men det er jo en prioriteringssak..

 

er det noko spesiel grunn for at du ville ha skifta stempelet?

 

Fikk skifta bremsemklosser i dag, brukte skru-tvinge og pressa inn sylinderen. Det fungerte heilt fint.

Takk for tipset =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

 

er det noko spesiel grunn for at du ville ha skifta stempelet?

 

Fikk skifta bremsemklosser i dag, brukte skru-tvinge og pressa inn sylinderen. Det fungerte heilt fint.

Takk for tipset =)

 

Ja, det ser ut som det er korrodert og dermed vil det ikke gli like bra som et nytt. Kan fint overhale det gamle da, hvis annleggsflatene ikke har rustspor etc.

 

Koster ikke så mye å bytte.. personlig vil jeg ha sakene mine i tipp topp stand (farlig det, er dyrt). Andre folk bruker ting til det skjærer seg skikkelig.. En prioriteringssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok presse tilbake stemplet ja. Samma var når jeg bytta klosser på pugen. Ta en svær tang eller noe annet dertil egnet verktøy og klem det tilbake. Personlig tok jeg spenntak med beinet i midten av hjulnavet (er det det heter?) og dro til med mannemuskla. Hadde i grunn ikke noen tang som var svær nok så det ble jallaløsningen. Kanskje ikke så aktuelt på en mc siden det er noe mindre dimensjoner der da. Men det er samma prinsippet

The Imitation of any or all maneuvers made by 4WS Honda Prelude is hazardous to your car's health.Driving a Prelude may cause loss of interest in other cars, sleepless nights, cold sweats, and other symptoms of addiction. If symptoms persist, DRIVE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår