Gå til innhold

Lurer på hvordan japanere klarer å hente mye hk i en så liten volum ?

Ranger emnet


Elessio

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvordan klarer japanere å lage en motor feks Honda sin v-tech vti 1.6 16v 160 hk og Toyotas 4age 16v 125 hk og 20v 170 hk uten turbo og kompressor

 

åssen klarer de det ?

 

og har lurt på lenge hvorfor er alle japanske biler turtallsvillige ?

 

 

takk for svar folkens :)

Nåværende bil: Toyota Corolla Ginza sedan 1997 1.3 16v

 

Tidligere bil: BMW E30 316i 1990 original SOLGT

Toyota Corolla 1.3 Xli 1991 SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til de motorene du nevner så benyttes variabel ventiltiming.

Men, ikke se deg blind på hestekrefter.

Hestekrefter er et resultat av turtall og dreiemoment

Hp = Torque*RPM/5252

 

Eksempelvis Vtech motoren du nevner har ca. 150Nm på 7000Rpm

Nå har jeg ikke sett en effektkurve på denne motoren, men jeg kan tenke meg at disse motorene ikke har spesielt mye "ompfh" på lave turtall.

Disse motorene må altså jages, ha turtall for å levere krefter.

I motsetning til andre bensinmotorer som har 150Nm på 3000Rpm og kanskje maks hk på 6000Rpm.

 

 

Turtallsvillige motorer har som regel kort slaglengde, lav vekt på motordeler, eks stempel, ventilløftere, veivaksling, svinghjul mm.

Selv de største motorer kan bli turtallsvillig med de rette ombyggingene.

 

Jeg påstår på ingen måte at Honda eller Toyota sine motorer er dårlige hvis noen skulle ha inntrykk av det..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel også smalere sylindervegger og slites fortere enn motorer med lang slaglengde og lavere kompresjon.

 

Gjelder ikke alle japser da. Har en Daihatsu 1.3 hvor det er tatt ut ca 90 hk og 90 nm, og en Corolla 1.3 hvor det bare er tatt ut 65hk men ca 110 nm :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel. :P 86*86 borring/slag er ganske normalt for 2liter. K20A2 har like mye hester som en SR20DE fra nissan frem til 5800rpm.. Så sørger de siste 2000rpm sammen med en VTEC med anna kam for de siste 40 hestene..så 200hester på 7900rpm i orginal tilstand. Noe mere nm blir det ikke av det eksta turtallet da.. Men med bra matcha girkasse så funker det. Det som da er fint med motorene er at man slipper og kjøre rundt med en bil som knapt går på tomgang pga av kvasse kammer..

 

Her er en K20A i deler. nedre delen av blokka aka crank girdle gjør jo at det tåler mere.

civicR_mecha1_1280.jpg

 

Her er det jo litt lesning..Jdm K20A. illusterer greit hvor trælete det begynner og bli og få ut hester i nogenlunde sivilisert form nå man passerer 200hester på en NA 2 liter..

http://asia.vtec.net/Engines/FD2K20AR/index.html

 

Lette solide holdbare deler, turtall og mye R&D er vel oppskrifta.

 

 

Det som gjør det hele enda litt morsommre er at motorene elsker basic puste modifikasjoner Her en motor med basic bolt on puste modifikasjoner. Motoren er ikke rørt, toppen flower vel rundt 300CFM(8495liter) i orginal tilstand.

http://i359.photobucket.com/albums/oo40/zjyh3/DSC00546-1.jpg

(oljepumpa caviterer på 8600ish rpm)

 

 

merk: skriver om 2 forskjellige motorer K20A2 og K20A.. 20ish hester forskjell..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en gang at motoren de hadde henta mest hk/liter ut av(ved trimming) var FORD BDA, dette uten pustehjelp av noe slag selvfølgelig, om det stemte den gang jeg hørte det, eller om det stemmer nå vet jeg ikke, kansje noen andre som vet.

 

Men japser er/var generelt mer turtallsvillige enn europeiske, det har vel rett og slett med hva fabrikanten anser som viktig i en motors karakteristikk.

Dessuten var vel japsene flinkere til å ikke overdimensjonere ting, det gjør det lettere å ha turtall på en motor

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vekta er lav er det ikke noe problem. Men sett fire voksne og oppakning i en Civic Vtec 1,6 og dra på ferie. DA blir du skuffa da

 

Helt sant. Blir som BTI skriver, toppeffekt er kun ett tall og betyr lite i den store sammenhengen. Det som er mer viktig er gjennomsnittlig effekt.

 

En bil med toppeffekt på 120 hk kan uten problemer kjøre ifra en identisk bil med toppeffekt på 160 hk ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er mest imponert over 1.2 motoren i golf mk6. Over 100 hester og 175 nm fra rundt 1500

 

IMponerende fra noe som har volum som tilsvarer et par halvlitere

 

Den motoren (1.2 TSI) har pustehjelp ;) Effektuttaket (hk/l)er faktisk mindre enn det VAG leverte som standard for nesten 20 år siden (2226 ccm og 230 hk) ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår