Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

Håper da jeg har vært saklig nok...

Og det går da fint å sladde med RWD i høy fart, husker en tur jeg hadde med 230`n min, 136 hk og automat, 4 stykk i bilen, hvorav en som tror han er tøff og egentlig er største pingla....

Kastikast på ei lang slette i 160.

Den sletta her, herremosletta...

Vil påstå at jeg hadde full kontroll over bilen også...

 

I dag hadde jeg vel ikke tort det i det hele tatt, skjer noe når man får avkom tror jeg....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syns det er veldig synd at en diskusjon utarter seg til å henge ut enkeltpersoner for deres meninger. Når det går så langt forlater jeg diskusjonen til ting roer seg igjen.

 

Syns jo det er både interressant og lærerikt å diskutere, her har jeg jo faktisk lært ett og annet jeg ikke hadde tenkt over før ang venstrebremsing før det ble tatt opp så grundig her;) Og det kan jeg jo takke Merce123 for, selv om jeg først ikke helt skjønte forklaringen hans i starten. Mulig jeg låste meg fast litt i et gitt scenario med i hovedsak FWD som jeg konsentrerte diskusjonen om, men når jeg tenker etter uten "skylappene" så kan faktisk gutten ha et poeng eller to.

 

Har faktisk grublet litt på dette iløpet av dagen..

 

Og når jeg tenker etter så brukte jeg jo faktisk denne metoden endel sjøl når jeg kjørte som mest aktivt med BMW'n også, som faktisk er en RWD.

Men det begynner å bli endel år siden man kjørte villmann daglig, og ikke så lett å huske enkeltepisoder ang ting man egentlig gjorde av ren refleks under gitte situasjoner.

 

Ja, det er nok sant som du sier Einar.. Når man får pode er det så rart med det, man får gjerne litt tanker om at man kanskje ikke bør risikere livet unødvendig hver dag.. Man får litt skrekken for at man kanskje ikke skal komme hjem til dem mer.. Da holder man seg lettere i skinnet selv om man skulle være alene i bilen også.

 

Mens før husker jeg at jeg sjelden eller aldri ble redd uansett hastigheter eller kinkige situasjoner.

 

Det var uansett EN gang det gikk kaldt nedover ryggen min, da kom jeg i fullt skuv på tørre asfalten midt på sommeren med BMW'n. Den var god for 240 når strekka var lang nok.. Og så var jeg ikke 100% kjent på den aktuelle strekningen, og en sving som først virket lang og slakk viste seg å være temmelig krapp. Da måtte jeg framprovosere min bilkarrieres største downlock til 4.gir, med en påfølgende powerslide på 4. gir som jeg jaggu er glad for at beemeren hadde krefter til der og da.. Det var fullt rattutslag totalt sidelens gjennom hele svingen på tørre asfalten, hamret mot turtallsperra så kvitrøyken av dekka sto pokkerivold, og når jeg endelig fikk ratta bilen inn igjen etter svingen og bakhjula satte seg hadde jeg fortsatt 180 på nåla.. :scared

 

Da fikk både jeg og kompisen som satt på litt sånn anstrengt latter etterpå, etterfulgt av noen minutter stillhet til ettertenksomhet..

 

Så ble farten roet ned til 160 etterpå, som føltes som 70. Etterfulgt av enda mer latter siden 160 føltes så tregt..

 

Man skal være glad man lever i det hele tatt, bank i bordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig, synes jeg bakhjulstrekken på min BMW E46 Touring slår forhjulsdrift på alle mulige måter. Jeg føler jeg har mye bedre kontroll på en bakhjulsdreven bil om det skulle skje et nødstilfelle, den slår ALLE forhjulsdrevne biler på vinterføre. Jeg kjørte opp bakken til Hemsedal i jula, og spant faktisk ingenting. Vi kjørte forbi minst fem biler - som var forhjulsdrevne alle sammen - som holdt på å montere kjettinger for å klare stigningen. Med bakhjulstrekk blir det bare bedre med bagasje baki, i motsetning til forhjulsdrift.

 

Dette gjelder såklart ikke alle bakhjulsdrevne biler, da alt har med vektfordeling å gjøre. Og verdt å ta med at det ville vært direkte farlig å kjøre en bakhjulsdreven bil UTEN antispinn/antiskrens når det er is på veien. For de som kan å kjøre bakhjulstrekk, vil jeg si dette er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 er moro, litt for moro, men det krever litt mere av bilen også, er jo hardere på drivverket ettersom det skal mere til, og krever gjerne litt mere motor, og hente inn igjen en 4x4 er jo litt verre det og, så man skal vite hva man gjør.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fwd er for Nybegynnere.

Awd er for Kjærringer.

Rwd er for Menn.

 

For dei nysgjerrige og som må starte ein stad,

for dei forsiktige, og dei om vil ha noko å stole på,

og så kjem pikkhauda med det store egoet, men som til sist ikkje er verdt mange dråpane.

 

Alt til sitt formål og meining. :)

Bilforumet.no
Moderator: Annet bilrelatert

Papi Media Productions @ Youtube
www.youtube.com/user/PapiMediaProductions
I <3 CAKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fwd er for Nybegynnere.

Awd er for Kjærringer.

Rwd er for Menn.

 

det måtte en halling til for å få fram noe fornuftige poeng i denne tråden, skål! hehe

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ein liten bump.

 

I ein drakamp mellom to heilt like bilar, samme effekt på hjula, like vekt og samme dreiemoment, Den einaste forskjellen er at den eine har framhjulstrekk, og den andre har bakhjulstrekk. Den med rwd er naturleg nok litt trimma sånn at effekten på bakhjula er like effekten på framhjula på den med fwd. Utvekslinga på gir og drivverk må også være like.

 

Edit: Den med RWD har motoren midtmonter.

Og det er emne for diskusjon.

 

Kven vinner, den med FWD eller den med RWD?

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du et poeng eller var det et emne for diskusjon Actros?

 

Når det gjelder drakamp så er også hvor motoren sitter i bilen en vesentlig faktor. Det er vel mest hensiktsmessig at motoren sitter rett over drivhjulene når vi skal ha en drakamp og ikke kjøre på tid rundt en bane. Rett og slett for å få mer grep fra starten av.

- 1989 Mitsubishi Galant 2.0 GLSi 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei nysgjerrige og som må starte ein stad,

for dei forsiktige, og dei om vil ha noko å stole på,

og så kjem pikkhauda med det store egoet, men som til sist ikkje er verdt mange dråpane.

 

Alt til sitt formål og meining. :)

 

haha jaggu

 

"Fwd er for Nybegynnere.

Awd er for Kjærringer.

Rwd er for Menn."

 

x2

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår