Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

Kjører kun FWD selv og de eneste problemene jeg har hatt om vinteren er at jeg ikke kommer meg opp alle bakker uten nok fart. Når det er skikkelig glatt vel og merke. Kjører man som folk, slipper man de "problemene" du beskriver.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Personlig syns jeg ikke det er stor forskjell på rwd og fwd når det gjelder framkommelighet. Enkelte rwd-biler er altfor lette bak, og kan være dårlige å komme fram med, men stort sett er det greit. Jeg kommer meg ihvertfall fram hvor jeg vil med både framhjulstrekkere og bakhjulstrekkere. Leking er en annen sak...

 

Men firehjulstrekk er jo klart best, uten tvil. Bare synd det koster, både i innkjøp og forbruk.

 

Og hvis man opplever en fwd-bil som livsfarlig fordi det er fwd, da burde man kanskje levere fra seg lappen...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RWD og FWD er jo to helt forskjellige måter å kjøre på. Har du kjørt RWD hele livet og hopper til FWD er det klart at man merker forskjell. Gjelder andre veien også. Alt til sitt bruk. Jeg kan ha det morro med fwd, rwd og awd, men nå er det sjelden jeg leker meg på veien. Kjører helt vanlig i og med at jeg har barn i baksetet så da spiller det ingen rolle hvilken ende bilen trekker i. Har bare rwd i bilene mine atm, men har hatt fwd også.

 

Smak og behag! Det er ingen fasit..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har en framhjulstrekker ikke sant?

 

har kjørt framhjulstrekker i 4 år nu, å det er det verste jeg noen gang har kjørt.

når man kjøre om vinteren og begynner å spinne, å det ene dekket begynner å ta tak, så slipper det dekket å det neste begynner å ta tak. prøv det når det går fortere, det blir vanskelig å holde rattet da. de nyere bilene har sikkert noe som regulere sånn at det ikke skal røkke i rattet på den måten. men sånn er det ikke på min bil.

 

 

Det er fordi du kjører japseræl....

 

Hvis det slipper foran kan man;

 

a) legge på mer sving og mer gass og dra seg gjennom svingen

 

b) slippe gassen, få tyngde på forhjula så det tar tak, men da er også faren høy for at det slipper bak og man få er solid sladd.

 

c) nødbremse og kræsje i det man finner for godt å kræsje i

 

 

 

Får man en sladd med forhjulstrekker kan man velge om man vil holde sladden med jevnt lite pådrag eller slippe gassen eller gi mer gass for å dra den inn igjen. Ved å bremse går det tel helvete.

 

Så skal man kjøre fort på svingete vei, er FWD eller 4x4 det mest effektive, skal man ha det morro spes på tørra er RWD tingen. Men om vinteren er det noe drit siden man ikke kan bruke forhjula til annet enn å styre og ikke dra inn igjen slik som på FWD.

 

Men en Escort XR3i med røtin fjøring er fantastisk på bane :D Full sladd i alle svinger med full kontroll :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat overlevd min første vinterdag med FWD (Opel Astra med Hakka 4) etter flere år utelukkende i RWD (Mercedes 123TD med Hakka 5).

Greit nok, men klatreevnen er underlegen Mercedesen. Gammel sugediesel og manuell hjalp nok på for Merca sin del....

Også litt uvant at man ikke kan styre med bakhjulene i samme grad.

Kjørte en del FWD før og har aldri opplevd det som utrygt på radig landeveiskjøring. Første 4-hjuls-slippen min var i en Opel Corsa og selv om jeg fulstendig uerfaren var det bare moro.

Men alt i alt tror jeg nok jeg foretrekker RWD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke forhjulsdrevne biler har kjørt det i 2 år nå synest det er noe dritt på vinteren de andre bilene jeg har hatt var bakdrift og firehjulsdrift slet noe volsomt i begjynnelsen med frammhjuls drift og se hvordan bilen reagerte på glatt føre rette den ut hvis man fikk sleng eller no sånt,den beste måten og lære seg og mestre bilen man kjører er vel og finne seg et åpent lovlig område og leke seg skikkelig med håndbrekket gjorde det og mestrer framhjuls drift meget bra men bakhjuls drift er fortsatt min favoritt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sving hardere, gi mer gass, slipp gassen, trykk inn clutchen, rett ut rattet og slipp clutchen forsiktig. Dette retter ut 99% av alle skrens med framhjula.

 

Er flere metoder som man kan bruke, men man må vurdere etter forholda hvilken metode er best.

 

Dette er noe man lærer seg enklest på en stor fin parkeringsplass.

 

edit:

 

Glir du i et kryss så er det bare fordi du ikke kan kjøre.

Endret av Dammed

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Dette blir vel et lite trådløft men, men.

Det er gøy å lese slike diskusjoner som går på smak og behag men også samtidig har med fakta å gjøre.

 

Noen momenter jeg kommer på i farten som kan få innvirkning på hva som er best av rwd og fwd, bortsett fra vektfordeling og sjåførferdigheter:

 

-Akselavstand på bilen i forhold til radiusen på svingen.

 

-Sporet fra framhjulene er annerledes enn det som blir av bakhjulene når en svinger (bakhjulene kutter svingen noe som faktisk gir "understyring"), spesielt for skarpe svinger. Dette betyr at det virker litt mindre krefter på bakenden. Dette kan rettes opp med en liten "sladd" der en styrer bilen itilegg med bakenden (17:30-18:02):

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZFnqBHdpm1s

 

 

Ulempen er at en en mister litt veigrep og "hvilefriksjonen" er høyere en "glidefriksjonen"

(Denne bilen har vel firhjulsdrift og firhjulstyring men prinsippet er det samme.)

 

 

Her er en sving jeg ha ville gjetta at akselavstanden har betyding (0:18-0:20):

 

 

Tar du slike skarpe svinger med sladd slik som dette har jeg vanskelig for å forstå at fwd vil gjøre det bedre. Da det blir vanskelig å styre rotasjonen eller motvirke momentet hele bilen får, med å kompansere med fwd. Her så brenner han av "ganske bra" og varmer opp dekkene noe som øker "glidefriksjon" skulle en tro.

 

-Har lest at mange påstår at med framhjulsdrift så kan en akse opp tidligere i svingen og dra bilen ut av svingen. Kanskje dette stemmer jeg har kun erfaring med fwd men jeg har forbauset meg over hvor godt feste jeg egentlig har når jeg starter med å gi på ut fra svingen. Det som er sikkert er at formen på dekket vil endre seg etter som du svinger bremser eller gir gass. Kanskje for alt jeg vet så får du en mer passende form med høyere hvilefriksjon idet du gir gass i svingen enn om du bare svinger?

Er ikke helt sikker men når du svinger tror jeg at krefter fra bakparten vil virke på framhjulene itilegg til sentripetalkraften, noe som er uheldig, har du fwd og derimot gir gass i svingen vil du kanskje kunne dra bakparten etter deg med tilsvarende krefter i stedet, noe som rett og slett gjør at du kan kjøre litt fortere i en sving med å gi gass enn uten. Merk at du ikke kan gjøre det så lenge da sentripetalakselrasjonen øker dvs at denne teknikken virker kun i utgangen av svingen. Dette gjøres med "hvilefriksjon" kontra "glidefriksjon" som du får når du kompanserer for understyring med rwd som nevnt tidligere.

 

Itilegg er det denne kraften som du ikke bør overstige: friksjonskraft=Sqrt(aks^2 + sentripetalaks^2) og ikke friksjonskraft=akselrasjon +sentripetalakselrasjon. Vi har at sqrt(a^2 +b^2)< a+b antatt at a og b er større eller lik 0.

Derfor er det ikke slik at om du har brukt opp 0.7 av friksjonskraften til sving så har du bare 0.3 igjen av friksjonskraften til brems som jeg mener å ha lært på kjøreskolen, du har faktisk 0.714 igjen til bremsekraft eller akselrasjon.

 

Et vesentlig moment når det gjelder fwd vs rwd som jeg har hørt at noen har påstått er at mange bakakslinger er konstruert slik at de "svinger" litt under påkjenning slik at bilen har en slags firhjulstyring.

Endret av Aeroplast
rettet opp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort ifra herjing(der RWD er en vinner:P) så syns jeg personlig at RWD er best.. drar mindre til sidene og føles mindre nervøs. Men er helt klart forskjell fra bil til bil. Nyere Audi med FWD er vel noe av det bedre FWD jeg har kjørt iallefall.. Uansett, FWD er ikke noe alternativ for min del, men forstår jo at folk velger det forsåvidt :)

 

Hvis vi tenker hendelser som ikke skal skje :D så har jeg hatt sladd på både fwd og rwd biler, føler meg mer komfortabel med rwd da :)

 

Er opp til hver enkelt :) Liker å ha forhjulene til å styre med, og bakhjulene til å skubbe med:P

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår