Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

merce-123, du må seriøst lære deg å kjøre bil. En forhjulstrekker går ikke rett ut i en sving hvis ikke luringen som kjører tror han kjører rwd. Du kan kjøre både fortere og breiere rundt samtlige svinger på glatt føre med en fwd enn med rwd. du må bare kjøre på en helt annen måte

Men kommer du over 300- 350 hk duger ikke fwd lenger.

 

Ang momentstyring så var dette et 80 tallsfenomen som de fleste har klart å luke bort på biler med vanlig effekt. Blitt litt bedre forstillinger etterhvert.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

likte best og føler meg tryggest i 70-120 i fjor, en gang i blant fortere, spørs helt på bil/føre osv, satsa vel mest når jeg var 14 år tenker jeg, da var det null sperrer, null hensyn til at jeg kunne møte bil osv, hadde tømte fjerde gir på forden nedover gårdsveien og det er ikke akkurat sakte på en jævli trang grusvei hvor det hver dag gikk en unge til og fra skolen, men heldigvis gikk det ikke gærent før jeg innså at dette er idioti, skal det satses så bør det være trygge omgivelser, man er ikke tøff i trynet når man kjører ned noen, jeg fikk en lærepenge når jeg herja på ei lokal rallyetappe og midt på natta så kom det en kar gående tvers over veien, mange km MIDT innpå skauen, der kom jeg i heldigvis ikke større fart enn 110(hadde rallypigg),etter det har ikke sett poenget i å gjøre det, blei redd for at det skulle gå gærent en vakker dag, har også nesten fronta med en volvo s60, riktignok i fjor på sommeren, du lærer litt av slikt etterhvert;)

 

har helt andre krav til bil enn at den skal være herjevennlig gitt, det går gærent med sprek bil på veien før eller seinere

 

 

 

mhm..

 

 

til å være polakk som du er vet jeg ikke hvor mye jeg stoler p det du sier da ingen av bilene du eier klarer å oppnå 120!

 

 

det jeg sier da er, det som du snakker om fart! er dette da hva du har på en rett strekke og bremser ned for å ta en sving, eller sitter du og clutcher ut i 120km/t for å ta den svingen med høyere utgangshastighet?.. det er stor forskjell!

 

mange er tøffe i trynet på rettstrekker. men folk som holder høy snittfart er de som faktisk kjører bajas

 

hvem av dem er du da?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merce-123, du må seriøst lære deg å kjøre bil. En forhjulstrekker går ikke rett ut i en sving hvis ikke luringen som kjører tror han kjører rwd. Du kan kjøre både fortere og breiere rundt samtlige svinger på glatt føre med en fwd enn med rwd. du må bare kjøre på en helt annen måte

Men kommer du over 300- 350 hk duger ikke fwd lenger.

 

Ang momentstyring så var dette et 80 tallsfenomen som de fleste har klart å luke bort på biler med vanlig effekt. Blitt litt bedre forstillinger etterhvert.

 

dette er heller ikke merkbart på 80 tallet! saken er om du har en bil uten servo og kommer ut av en slædd og gasser på mens rattet enda er styrt til sia vil dette føles ut som momentstyring!

 

 

ikke engang folk med feite slicks og mange hundre hk på framhjula legger merke til dette

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merce-123, du må seriøst lære deg å kjøre bil. En forhjulstrekker går ikke rett ut i en sving hvis ikke luringen som kjører tror han kjører rwd. Du kan kjøre både fortere og breiere rundt samtlige svinger på glatt føre med en fwd enn med rwd. du må bare kjøre på en helt annen måte

Men kommer du over 300- 350 hk duger ikke fwd lenger.

 

Ang momentstyring så var dette et 80 tallsfenomen som de fleste har klart å luke bort på biler med vanlig effekt. Blitt litt bedre forstillinger etterhvert.

 

trådstarter spør hva som er best, det er rwd, det er ikke fordi det går fortere, tvert i mot, men det er kjedeligere syns jeg og jeg kan heller ikke kjøre fort med det, skal du ligge i lav fart opptil 50km så må du bruke håndbrekk, hvertfall om svingene er korte;) det tar litt tid før venstrebremsing funker, siden bahjula prøver å låse litt etterhvert, ikke med en gang;) det er også avhengig om du har litt fart og kjører helt på grensa;) noe du må for at du skal få fine sladder og ikke dele dem opp, det som er artig er å ha såpass fart inn i svingen at man kan bremse en 80m lang sving;) uten å være nær gassen, jeg blir nervøs når det er sporete og bilen begynner å vandre i hvertfall, noe en fwd ofte gjør, spesielt ved aks i større hastigheter

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trådstarter spør hva som er best, det er rwd, det er ikke fordi det går fortere, tvert i mot, men det er kjedeligere syns jeg og jeg kan heller ikke kjøre fort med det, skal du ligge i lav fart opptil 50km så må du bruke håndbrekk, hvertfall om svingene er korte;) det tar litt tid før venstrebremsing funker, siden bahjula prøver å låse litt etterhvert, ikke med en gang;) det er også avhengig om du har litt fart og kjører helt på grensa;) noe du må for at du skal få fine sladder og ikke dele dem opp

 

ok! Takk for deg! bare der sa du nettop at du ikke har peil på en dritt av hva som er snakk om her!

 

du skal da faen ikke låse hjula med venstrebremsen! du skal overstyre bilen!

 

bruke brekket i 50?!??!??!?!!!!?!?!!? da stopper jo bilen!!!

 

En slædd blir delt opp UANSETT om du kjører fwd. til og med om du kjører rwd. om du kombinerer sletter og svinger kalles det drifting!

 

Jeg har i mange år kjørt fullstendig idiot og synes det var gøy å kjøre fort kombinert med slædding!

 

men først når jeg begynte litt mer seriøst av type drifting, har jeg faktisk begynt å se litt lenger fremover forran meg og kombinere det som er av svinger. Kan fint sette sammen alle svinger og sletter over strekke på flere KM om det lar seg gjøre. men det er da et hendig samarbeid av fart, moment i form av vekta på bilen og clutch og håndbrekk hver for seg!

 

så avansert har du enda ikke rekki å bli kompis. det kan jeg garantere deg!

 

og du som mange andre her burde vite at bil med ispigger sitter bedre på snø og isføre enn på grus og løst underlag!

 

mye som du sier her er for tynt.

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange er tøffe i trynet på rettstrekker. men folk som holder høy snittfart er de som faktisk kjører bajas

 

hvem av dem er du da?

 

jeg er han som kjører opp og ned stripa i helgene i 15km i timen;) har slutta med herjing;):cab crusin for big boys;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best: menn eller kvinner?

 

Syns det er et meget idiotisk spm trådstarter spør. Ender bare med krangling inne her uansett...

 

Alt til sitt bruk er vel svar nok.

Kvinner

 

...men en banerigget Golf MK1 hadde vært morsomt å hatt.

x2 på den der.

 

 

Min første bil var en Golf mk1.

Så skaffa jeg meg en volvo 340 hvor forrige eier hadde bytta ut den stusselige renåmotoren mot en B20. Futt nok for en 14 åring.

 

Så mr merche.. Kan du forklare meg hvorfor jeg, som daværendes 14 åring, knapt kjørte volvoen? Den hadde jo nok futt til å ligge brei på grusen, RWD osv..

HVORFOR kjørte jeg heller FWD som en sladde- og fartskåt fjortiss?

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er han som kjører opp og ned stripa i helgene i 15km i timen;) har slutta med herjing;):cab crusin for big boys;)

 

I 15 km/t er forskjellene mellom rwd og fdw forsvinnende små ;)

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! Takk for deg! bare der sa du nettop at du ikke har peil på en dritt av hva som er snakk om her!

 

du skal da faen ikke låse hjula med venstrebremsen! du skal overstyre bilen!

 

bruke brekket i 50?!??!??!?!!!!?!?!!? da stopper jo bilen!!!

 

En slædd blir delt opp UANSETT om du kjører fwd. til og med om du kjører rwd. om du kombinerer sletter og svinger kalles det drifting!

 

Jeg har i mange år kjørt fullstendig idiot og synes det var gøy å kjøre fort kombinert med slædding!

 

men først når jeg begynte litt mer seriøst av type drifting, har jeg faktisk begynt å se litt lenger fremover forran meg og kombinere det som er av svinger. Kan fint sette sammen alle svinger og sletter over strekke på flere KM om det lar seg gjøre. men det er da et hendig samarbeid av fart, moment i form av vekta på bilen og clutch og håndbrekk hver for seg!

 

så avansert har du enda ikke rekki å bli kompis. det kan jeg garantere deg!

 

og du som mange andre her burde vite at bil med ispigger sitter bedre på snø og isføre enn på grus og løst underlag!

 

mye som du sier her er for tynt.

 

ikke låse hjula, men hjula forsøker det bak, noe som fører til at bilen overstyres;) eller tar de beste rallysjåførene i Norge feil kanskje?! Når de sier det?! Ikke at jeg er en av dem, men det er det man blir opplært i på kursa;) du ser i rally ved veideler at folk ikke får venstrebremsa og i spesielt trange partier, en klassiker på dette er letmolia-etappa, lite mulighet for kjøring på skrens med fwd, nå prater jeg om rally og ikke vanlig kjøring dog!

ispigg er det bra veigrep i ja, det sitter støpt og gir samme grep overalt omtrent

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mr merche.. Kan du forklare meg hvorfor jeg, som daværendes 14 åring, knapt kjørte volvoen? Den hadde jo nok futt til å ligge brei på grusen, RWD osv..

HVORFOR kjørte jeg heller FWD som en sladde- og fartskåt fjortiss?

 

 

jeg vil tippe på produksjonsfeil;) eller at du fra børjan av ikke ville kjøre forbi, men la deg i feil "fil"

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.4 liters NA motor på 300 hester.. funker det..

http://www.youtube.com/user/jstoneracing#p/u/8/kiLAm3K81qI

Han kjørte vel ring rundt en og anna awd bil i serien også..

 

 

2.4 liter turbo motor på 525hester.. kjører i fra,vel noen meter i alle fall, viper venon 650R

http://www.youtube.com/user/GUARDIAN702#p/u/3/ZejAQ6BHY68

gatekjørt bil med gate dekk, vant med noen meter på STi og kawa ZX-6R også gitt.

 

motoren på bilen er like i utgangspunktet. En løpsmotor med ITb`S osv, den andre, turbo motoren, er orgnal honda blokk innmat, alt.. kun headstuds og turbo kit..

 

Joa FWD biler med MYE hester blir nok litt ballete og handtere, men det ser da ut til og funke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ispigg er det bra veigrep i ja, det sitter støpt og gir samme grep overalt omtrent

 

hvordan klarte du da å slædde med ispigg i 120 med en 240, når jeg omtrent ikke klarte å få hjulslipp på grus på ASFALT i 80 engang!?

 

 

uansett!:

 

Hvordan man kjører i rally er til en hver enkel sjåfør å overstyre dette. med 4hjultrekk slepper man ikke gassen om trent! den er i bånn og du bare bremser i tilleg! dette gjør at bilen overstyres og du holder på moment og effektkurven ut av svingen

 

på bakhjulstrekk er det bobob. der i grunn er det veldig lite venstre bremsing GJENNOM svinga, men helst før for å komme inn i riktig vinkel, eller håndbrekk, eller å clutche ut og nappe i rattet!.. kommer helt an på.

 

det var fortsatt ikke dette vi snakka om!

de fleste rallysjåføra tar ikke feil! men du gjør det!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mr merche.. Kan du forklare meg hvorfor jeg, som daværendes 14 åring, knapt kjørte volvoen? Den hadde jo nok futt til å ligge brei på grusen, RWD osv..

HVORFOR kjørte jeg heller FWD som en sladde- og fartskåt fjortiss?

 

 

jeg vil tippe på produksjonsfeil;) eller at du fra børjan av ikke ville kjøre forbi, men la deg i feil "fil"

 

Jeg prøver igjen.

Kan du gi meg et saklig argument på dette?

 

 

Jeg tror problemet er at du ALDRI har tatt deg bryet med å lære deg å kjøre fwd.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstrebremsing er bare en litt mer kontant form for å justere oppsettet gjennom en sving, litt mer effekt enn kun motorbrems.

Man prøver ikke å låse bakhjula med bremsepedalen..? Det er jo oppskrifta på å sende hele bilen rett på skogen spør du meg..

 

nettop! ;) samme som shiftlock, motorbrems, dra lett på håndbrekket, eller scandinavian flick. det som må til for å overstyre bilen UTEN å nødvendigvis låse hjula bak

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår