Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Venstrebremsing er bare en litt mer kontant form for å justere oppsettet gjennom en sving, litt mer effekt enn kun motorbrems.

Man prøver ikke å låse bakhjula med bremsepedalen..? Det er jo oppskrifta på å sende hele bilen rett på skogen spør du meg..

 

bakhjula bremses jo, noe som gir det lille ekstra som skal til for at man skal miste grepet bak, hva er ellers vitsen med venstrebremsing? , mesteparten er jo vektforskyvning på bilen, du kjører inn i svingen med lett trykk på bremsen og gassen i bunn, så kommer rumpa, men det skjer ikke fortere enn noen hundredeler etter at du har trykket på bremsen, derfor er fwd drifting ikke like rått som rwd;) Det fine er at man opprettholder momentet og turtall i motor ved venstrebremsing og ikke kaster bort hundredeler/tiendeler på av bremsen og på gassen, men har responsen i motoren der konstant

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le litt når jeg tenker på svinkjøringa med Astraen jeg hadde.. For den manglet både håndbrekk og bremsebånd bak.

 

Bremsebelegget løsnet fra skoen inne i trommelen og bitene knuste justeringa til brekket. Jeg prøvde å fikse det men det var så ødelagt at jeg ga til slutt faen. Bilen skulle uansett skrotes snart så jeg kjørte faktisk med sinnsykt lav bremsepedal og kun mulighet til å låse venstre framhjul. Begge framhjul hvis jeg pumpet bremsen 5-6 ganger..

 

Kjørte sånn fra snøen kom til sommeren kom i fjor..

 

Så jeg måtte pent lære meg å sette opp bilen KUN med motorbrems og girvalg, men det gikk helt finfint det. ;)

 

Litt småskummelt bare å ikke ha noe særlig med hjelpemidler til rådighet, men det gjorde kjøringen bare litt ekstra spennende.. Måtte planlegge ekstra langt fram da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakhjula bremses jo, noe som gir det lille ekstra som skal til for at man skal miste grepet bak, hva er ellers vitsen med venstrebremsing? , mesteparten er jo vektforskyvning på bilen, du kjører inn i svingen med lett trykk på bremsen og gassen i bunn, så kommer rumpa, men det skjer ikke fortere enn noen hundredeler etter at du har trykket på bremsen, derfor er fwd drifting ikke like rått som rwd;) Det fine er at man opprettholder momentet og turtall i motor ved venstrebremsing og ikke kaster bort hundredeler/tiendeler på av bremsen og på gassen, men har responsen i motoren der konstant

 

Du har prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hånbrekket er å foretrekke framfor å bremse med pedalen da ja..

Men det er sant at man venstrebremser for å spare den tiendelen det tar å flytte foten fra gassen til bremsen da. For de gangene man trenger den lille ekstra bremsen har man somregel kanskje ikke allverdens tid å gjøre det på..

Men om man holder gassen i gulvet samtidig som man bremser tror jeg bilen kommer til å oppføre seg meget uforutsigbart, for å si det mildt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prøvd dette?

 

helt klart, jeg hadde carina uten håndbrekk, måtte pent lære meg dette fenomenet da ja;) ja, okey, du må ha grep foran, men i rally så har man ispigg og ordentlig dekk og understell, da kjører man stort sett med pedalen dønn i vater;) i tillegg har jeg sittet på med rallyinstruktør i skauen vår når det var voldsomt med rallytrening her, men det kan vi takke ei over middels kristen kjerring for at det nå er slutt på, ho gikk rundt med underskriftskampanje for å stoppe det og det blei stoppa dessverre, selv om vi medeier i veien

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hånbrekket er å foretrekke framfor å bremse med pedalen da ja..

Men det er sant at man venstrebremser for å spare den tiendelen det tar å flytte foten fra gassen til bremsen da. For de gangene man trenger den lille ekstra bremsen har man somregel kanskje ikke allverdens tid å gjøre det på..

Men om man holder gassen i gulvet samtidig som man bremser tror jeg bilen kommer til å oppføre seg meget uforutsigbart, for å si det mildt..

 

I den situasjonen jeg linka til er nok brekket å foretrekke fremfor bremsing.

 

Det med å bremse og gasse for å sladde er noe jeg gjør ofte på dette føret bare for å slippe å kaste bilen fram og tilbake på ei strekke som en tulling bare for å linke sammen to svinger med ei lita strekke i mellom.

 

Fint å "burne" og klare strekka med bare en kontra i stedetfor å kaste bilen frem og tilbake som en gedigen tulling.

 

 

Men venstrebremsing generelt er ikke noe jeg bruker i sammenheng med å sladde.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hånbrekket er å foretrekke framfor å bremse med pedalen da ja..

Men det er sant at man venstrebremser for å spare den tiendelen det tar å flytte foten fra gassen til bremsen da. For de gangene man trenger den lille ekstra bremsen har man somregel kanskje ikke allverdens tid å gjøre det på..

Men om man holder gassen i gulvet samtidig som man bremser tror jeg bilen kommer til å oppføre seg meget uforutsigbart, for å si det mildt..

 

det er jo nettopp derfor venstrebremsing funker best i lange slake svinger! Fordi det tar litt ørlite grann tid når man trenger så kjapp respons som mulig!

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo nettopp derfor venstrebremsing funker best i lange slake svinger! Fordi det tar litt ørlite grann tid når man trenger så kjapp respons som mulig!

 

Jeg tenker dette er mest aktuellt på en bil med turbo som trenger litt tid til å få ladetrykk. Det er iallfall ikke noe jeg gjør.

Jeg bruker egentlig sjelden eller aldri venstrebrems, men har måttet ty til det noen få ganger for å finjustere en breisladd hovedsaklig med FWD. Men de gangene har jeg kombinert med gass av/på og brems av/på hver for seg og ikke samtidig. Men det har kun vært snakk om finjustering av vinkelen på bilen om jeg for eksempel følger en brøytekant med fronten gjennom en sving.

 

Men det finnes vel like mange teknikker som det finnes sjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår