Gå til innhold

Vinterdiesel

Ranger emnet

Einar

Anbefalte innlegg

Hva slags vinterdiesel kan man vente å finne på bensinstasjonene nå, her i telemark fyller jeg utelukkende på en texacostasjon, men har store startproblemer når det bikker 15 blå ute, starter som en drøm ellers.

Nytt dieselfilter orginalt, toppladet batteri, gløder lenge, 1 defekt glødeplugg, men de 5 andre er ok, så den burde starte på 5 iallefall, men ingen antydning til tenning.

Bilen starter tydelig på5 når den starter, og går på 6 etter ca 1/2 minutt, men når det er under ca 15 minus må jeg kinne i noen minutter, og den starter lettest med full gass. Bilen har og stoppet uten synlig grunn, får ikke diesel, men kommer plutselig igjen.

Bilen virker og å gå dårlig i kulda, men går fint.

Jeg mistenker at jeg får diesel som ikke har lavt nok "voksepunkt".

Temperaturene her er storsett mellom 17 og 28 kuldegrader, men på nyttårsaften var det mildt(12-), og da kom bilen med en gang.

Fant dette på YX sine sider: http://www.unox.no/web/produktdb.nsf/%28viewet%29/AF2C0E31DC5B4195C1257635003AE197/$FILE/DieselB7.pdf

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags vinterdiesel kan man vente å finne på bensinstasjonene nå, her i telemark fyller jeg utelukkende på en texacostasjon, men har store startproblemer når det bikker 15 blå ute, starter som en drøm ellers.

Nytt dieselfilter orginalt, toppladet batteri, gløder lenge, 1 defekt glødeplugg, men de 5 andre er ok, så den burde starte på 5 iallefall, men ingen antydning til tenning.

Bilen starter tydelig på5 når den starter, og går på 6 etter ca 1/2 minutt, men når det er under ca 15 minus må jeg kinne i noen minutter, og den starter lettest med full gass. Bilen har og stoppet uten synlig grunn, får ikke diesel, men kommer plutselig igjen.

Bilen virker og å gå dårlig i kulda, men går fint.

Jeg mistenker at jeg får diesel som ikke har lavt nok "voksepunkt".

Temperaturene her er storsett mellom 17 og 28 kuldegrader, men på nyttårsaften var det mildt(12-), og da kom bilen med en gang.

Fant dette på YX sine sider: http://www.unox.no/web/produktdb.nsf/%28viewet%29/AF2C0E31DC5B4195C1257635003AE197/$FILE/DieselB7.pdf

I følge produktbeskrivelsen du la ved så skal diesel på denne tiden av året ha et CFCP (Cold filter clogging point) på -32 grader. Få din lokale stasjon til å måle CFCP eller bytt stasjon. Dette forutsetter selvsagt at det ikke er andre forhold ved bilen din som vanskeliggjør drift i sterk kulde.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider