Gå til innhold

Feil på 4x4 drift

Ranger emnet

OttaSkoda

Anbefalte innlegg

Først må jeg si at jeg er veldig godt fornøyd med Octaviaen min, som nå har rullet over 300' (2001 modell). Men der ser det jo ut som jeg er i godt selskap på dette forumet ;)

Men nå i vinter hadde plutselig firehjulstrekken sluttet å fungere, og jeg sitter tilbake med forhjulstrekk....

På verkstedet snakket de om at en hydraulisk pumpe kanskje hadde sluttet å fungere, men de hadde vel ikke sjekket noe videre.

Er det noen her på forumet som vet om slike problem, evt enda bedre: Vet hvordan det kan løses/fikses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne bilen har viskosekobling, men om denne er gåen vil du få lignende problemer til det du beskriver. Dette oppdages sjelden før man kjører på grus eller glatt underlag. Har også hørt at VAG biler kan få disse problemene etter ca 250000. En bekjent av meg hadde en Audi TT Quattro med samme problem. Ville nok satt bilen inn til feilsøk, med mindre du kjenner noen som er kyndige. Merkeverkstedet avdekker som regel slike feil raskt:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne bilen har viskosekobling, men om denne er gåen vil du få lignende problemer til det du beskriver. Dette oppdages sjelden før man kjører på grus eller glatt underlag. Har også hørt at VAG biler kan få disse problemene etter ca 250000. En bekjent av meg hadde en Audi TT Quattro med samme problem. Ville nok satt bilen inn til feilsøk, med mindre du kjenner noen som er kyndige. Merkeverkstedet avdekker som regel slike feil raskt:)

Men det er vel ingen hydraulisk pumpe i en viskosekobling. Der sørger tregheten i olja for at platesettene følger hverandre uten at de får andre "signaler" enn selve hastighetsforskjellen mellom platene.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei stemmer nok det. Mener på at Quattro systemet bruker viskosekoblingen, usikker på hva som blir benyttet på Octaviaen men vil tippe det er noe lignende 4motion systemet til VW. Viskosekoblingen kan bli ødelagt bare ved å bruke forskjellig størrelse på dekk/felg, feks reservehjul på en bil som har 19" felg rundtom. Dette er vel ikke ett problem med den hydrauliske koblingen..

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei stemmer nok det. Mener på at Quattro systemet bruker viskosekoblingen, usikker på hva som blir benyttet på Octaviaen men vil tippe det er noe lignende 4motion systemet til VW. Viskosekoblingen kan bli ødelagt bare ved å bruke forskjellig størrelse på dekk/felg, feks reservehjul på en bil som har 19" felg rundtom. Dette er vel ikke ett problem med den hydrauliske koblingen..

Quattro er ikke et system, det er Audis betegnelse på firehjulstrekk akkurat som 4motion er VWs betegnelse på samme (Syncro i gamle dager).

VAGs firehjulstrekksystemer deles grovt inn i to grupper, hvor biler med langsplassert motor har et konstantdriftsystem mens biler med tverrstilt motor (som Skoda Octavia) har et system som kobler inn dersom det oppstår hastighetsforskjell mellom framre og bakre hjulpar. De fleste vil mene at førstnevnte er det beste, siden det har kontant trekk på alle fire.

Så gjenstår det å finne ut om en halvgammel Octavia har viskose eller Haldex.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en liten oljepumpe nederst h.side framkant av haldex systemet,har selv byttet denne på min.

Den gikk når jeg tok den ut og tvangstyrte den,men kun periodisk når den satt i bilen. Denne røk på vinteren 2006-2007,så fikk virkelig testet hvor dårlig bilen blir å ta seg frem...

Ny pumpe så ble det moro igjen. :D

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at verksted som kjenner merket gjør jobben.

Vet ikke hvor mekkekyndig du ev er?

Mener å huske at hele bakakseluniten måtte løsnes litt for lettere å få ut/inn pumpa.

Ved fylling av olje bør man kunne prosedyren samt ha det rette verktøyet.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider