Gå til innhold

Hva gjør dere med speedometere ved endring av juldimensjon?

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en kjent sak at folk kjøper store feite jul fordi det ser kult ut, og kanskje fordi man også kan få en høyere toppspeed(?).

Uansett, når dere setter på større jul vil vel spedometeret vise altfor lav fart i forholdtil hva dere kjører.

 

Gjør dere noe med dette, eller hvordan løses dette?

 

Jeg bare lurer, har ikke planer om nye jul enda selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å trekke fram jul nå som vi nettopp har blitt ferdig med den.

 

Hva rulleomkrets angår passer vi på ikke å endre denne i særlig grad. Det løser vi ved å gå ned i profilhøyde etterhvert som bredden øker. Etter mitt syn er det kun unntaksvis aktuelt å øke rulleomkretsen, og det er ved kjøring i terrenget.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med å kjøpe seg større felger er å bruke tilpassede dekk. Større felg betyr at du må ha mindre profil på dekkene, derav navnet lavprofil.

Rulleomkretsen skal ikke avvike med mer enn 5% for å holde seg lovlig, og da blir også avviket på speedometeret også innenfor tillatte grenser.

 

http://www.dekkalkulator.com/no/

 

Bruk denne til å finne ut litt mer om hva slags dimensjon du kan bruke.

 

Edit: For treg..

Endret litt på teksten, utydig formulering..

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med å kjøpe seg større felger er å bruke tilpassede dekk. Større felg betyr at du må ha mindre profil på dekkene, derav navnet lavprofil.

Det skal ikke avvike med mer enn 5% for å holde seg lovlig, og da blir også avviket på speedometeret også innenfor tillatte grenser.

 

http://www.dekkalkulator.com/no/

 

Bruk denne til å finne ut litt mer om hva slags dimensjon du kan bruke.

 

Edit: For treg..

 

Så det vil si at min orginale '07 Focus med 6% avvik (100 på nåla mens 94 på 2 forskjellige GPSer) er ulovlig rett fra fabrikk?

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er en kjent sak at folk kjøper store feite Hjul fordi det ser kult ut, og kanskje fordi man også kan få en høyere toppspeed(?).

Uansett, når dere setter på større Hjul vil vel spedometeret vise altfor lav fart i forholdtil hva dere kjører.

 

Gjør dere noe med dette, eller hvordan løses dette?

 

Jeg bare lurer, har ikke planer om nye Hjul enda selv.

 

Selv om økning i rulleomkrets (maks 10% innenfor loven) kan føre til en betydelig "oppgiring", vil vel ikke dette forplante seg videre da i de fleste tilfeller sitter vel speedometergiver/føler på girkassa. Bilen vil gå tyngre, muligens også fortere, men speedometeret vil vel fortsatt vise riktig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om økning i rulleomkrets (maks 10% innenfor loven) kan føre til en betydelig "oppgiring", vil vel ikke dette forplante seg videre da i de fleste tilfeller sitter vel speedometergiver/føler på girkassa. Bilen vil gå tyngre, muligens også fortere, men speedometeret vil vel fortsatt vise riktig!:)

 

Giveren er kalibrert etter en viss rulleomkrets på hjulet. Giveren og speedometeret vet ikke hvor fort bilen går, kun hvor mange omdreininger drivakselen gjennomfører pr tidsenhet. Rulleomkretsen på hjulet er hvor lang avstand bilen tilbakelegger pr omdreining. Dersom rulleomkretsen økes vil avstanden bilen tilbakelegger pr omdreining øke uten at speedometeret har den fjerneste anelse om dette. Antall omdreininger pr tidsenhet er fortsatt det samme.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giveren er kalibrert etter en viss rulleomkrets på hjulet. Giveren og speedometeret vet ikke hvor fort bilen går, kun hvor mange omdreininger drivakselen gjennomfører pr tidsenhet. Rulleomkretsen på hjulet er hvor lang avstand bilen tilbakelegger pr omdreining. Dersom rulleomkretsen økes vil avstanden bilen tilbakelegger pr omdreining øke uten at speedometeret har den fjerneste anelse om dette. Antall omdreininger pr tidsenhet er fortsatt det samme.

selvfølgelig. ringte ei lita bjelle her nå ;)

+/- 5% fra orginal rulleomkrets ;)

hvilket skulle bety et maksimalt sprang på 10%, ikke? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår