esbandos Skrevet Januar 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Hei. Har noe muffins med ladninga mi, mistenker jeg.. Dvs ved kaldstart å under 10 blå ute, lader den slik den SKAL.. Ved driftsvarm motor, synker voltmeteret ned til nærmere 12V.. Ved oppstart ligger den på 14V. Såvidt over 14V. Voltmeteret har jeg kobla på sikringa til sigarettenneren som får strøm ved tenning på. Når jeg har tenning på, viser voltmeteret ca akkurat 12V. Og dersom motor og alt er varmt, flytter nåla seg minimalt lite over 12V.. Hva kan være årsaken? :| Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Januar 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Er dette snakk om en gammel Volvo? I så fall vet jeg ikke nøyaktig hvordan det er på disse... Men på noe mer moderne biler er det ganske vanlig med "ladestyring" (ELD eller lignende) som måler behovet for lading etter batteriets nivå og bilens forbruk. Du vil da få "høy" lading etter en kaldstart for å gjenopprette batteriets toppnivå, og ikke fullt så mye gass når det ikke trengs. MEN det kan også være noe helt annet. En sliten regulator, likeretter eller spole som bryter når motorrommet blir varmt. Et dårlig jordpunkt, en sliten dynamoreim eller noe annet tull... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Er en gammal volvo ja.. Fra 1980, men har modernisert alt til dags dato nesten.. :b Strømledningene er bytta ut fra de orginale tynne, til noen som er en del tykkere. Det samme er det med jordingen. Batteriet er også byttet til et større et. Dynamoen har fått nye børster samt ny reim, så alt der er OK. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Januar 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2010 Hva skjer når du skrur på mye forbrukere? Alt av lys, stereo og lignende. Synker spenningen eller holder den seg ved 12V? Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 spenninen synker veldig dersom jeg skrur på f.eks langlysene. Da er nåla nærmere 10V.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Du får måle direkte på batteriet. Kva får du da? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Får det samme som voltmeteret sier omtrent.. +/- 1volt ellernoe.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Hvis spenningen synker under 12V på batteriet OG direkte på dynamoen, kan du skifte dynamo med god samvittighet. MEN sjekk først at likestrømsforsyningen til dynamoen er i orden. (En tynn ledning som går til dynamoen. Denne forsyner likeretteren med 12V for å "sette igang" ladingen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 Hvis spenningen synker under 12V på batteriet OG direkte på dynamoen, kan du skifte dynamo med god samvittighet.MEN sjekk først at likestrømsforsyningen til dynamoen er i orden. (En tynn ledning som går til dynamoen. Denne forsyner likeretteren med 12V for å "sette igang" ladingen). For å flisespikke litt, den setter ikke igang likeretteren. :)Likeretteren er en diodebro som klarer seg selv. Derimot gir den magnetiseringsstrøm til rotorviklingene, som gjør at spenning induseres i statorviklingene. En bildynamo er rett og slett en 3-fase synkrongenerator, påmontert diodebro for likeretting, og evt laderegulator(hvis ikke ekstern). Og til trådstarter, det kan hende du har problem med selve dynamoen selv om du har byttet børster, feilen kan ligge et annet sted. Ville prøvd med en annen dynamo.Spenningen skal ikke synke så langt ned når bilen går, uansett hva som skjer. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colmaloy Skrevet Januar 5, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2010 For å flisespikke litt, den setter ikke igang likeretteren. :)Likeretteren er en diodebro som klarer seg selv. Derimot gir den magnetiseringsstrøm til rotorviklingene, som gjør at spenning induseres i statorviklingene. En bildynamo er rett og slett en 3-fase synkrongenerator, påmontert diodebro for likeretting, og evt laderegulator(hvis ikke ekstern). Og til trådstarter, det kan hende du har problem med selve dynamoen selv om du har byttet børster, feilen kan ligge et annet sted. Ville prøvd med en annen dynamo.Spenningen skal ikke synke så langt ned når bilen går, uansett hva som skjer. Flisespikking mottat ;) Dette er selvfølgelig helt ok og helt korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.