Gå til innhold

Er det OK å la bilen stå på tomgang i opp til 45 minutter ?

Ranger emnet


Naftalina

Anbefalte innlegg

Vel, jo den vil nok produsere mer varme. Men ingen motorer har godt av turtall uten noen form for motstand.. Med motstand mener jeg selvfølgelig gjennom drivverket.

 

Vell, det kan jo ikke tære så veldig mye på motoren at den står på tomgang?

 

Arbeidsbilen min står jo på tomgang fra jeg starter den om morgenen. Den har nå rulla 180k km.

Dette er jo forøvrig en trend i generelt denne type bedrift, og noen av bila våres har passert 200k km med god margin.

 

Jeg har ikke påstått at det tærer på motoren å stå på tomgang heller. Sålenge tomgang/oljetrykk/kjølesystem osv er i orden så er det eneste som skjer at motoren blir sur og soter igjen.

 

Jeg prater om TURTALL uten motstand, da mener jeg å ruse en motor på høyere turtall over tid. DET er ikke så innmari smart å gjøre hver bidige dag, spesiellt ikke ved kald motor. Da er det ikke sikkert at motorene passerer 200k med god margin..

 

Men bare å ta en taxi som har rulla 400k eller mer det, den har sikkert stått døgnet rundt på tomgang gjennom sitt liv hvis det har vært flere sjåfører på den som bytter på å kjøre bilen. Og den vil faktisk bare ha godt av det, mindre kaldstarter ergo mindre slitasje på den motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det tidsur og alarm fra Defa som ikke faller deg i smak Mondy? Motor- og kupevarmer fra Defa koblet rett i kontakta fungerer utmerket. I motsetning til parkeringsvarmeren i nyere Ford :D

 

Jeg har reparert litt for mye på DEFA skrotet til at jeg vil montere det i bilen min. Ja. alarmene og uret er det som skaper mest problemer, men jeg har sett min del av lekkende motorvarmere for å si det slik.

Hvis du med nyere Ford tenker på de med Eber så er jeg enig med deg, men de nye med Webasto fungerer utmerket bare folk kan å bruke dem.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi dere en god grunn til å fyre bilen i god tid før man skal kjøre, kassa, er det noen som har oljevarming i denne, nope. Ei manuell girkasse sviver en del drev inni og får opp tempen på olja, i ei automatkasse er det bevegelse på converteren og sirkulasjon på olja, og har du sett ATF i 25 minus, det har jeg, det er slush.

Jeg prøver ikke å forsvare naboen som lar bilen stå å gå i 45 minutter, det har jeg aldri gjort, men det finnes nok en del gode grunner til å la bilen gå inntil ett kvarter i den kulda her før man kjører. DEFA er jo i grunn ganske så omdiskutert også, hvor bra det er.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter naboen ute her hver morgen rundt 07:30 jeg. Da starter vi opp hver vår bil. ca 15 min senere møtes vi igjen da vi setter oss i hver vår bil og kjører avgårde til jobb.

 

Og dere som sier hørt om defa?

 

Ja jeg har hørt om det. Men har DERE hørt hvor dyrt det er å montere defa/webasto? Jeg får ikke dekket det av sjefen og jeg betaler ikke 5-6000 kr av egen lomme på en firmabil. Men sjefen betaler drivstoffet og han betaler verkstedregningen så hvis det er skadelig som enkelte sier så går heller ikke det på min kappe. Jeg mener personlig heller at det ikke er skadelig for etter 15 min så rekker oljen å varme seg litt opp før man slenger seg ut på motorveien på vei til jobb.

Det er ikke dyrere enn du gjør det til selv.

Jeg kjøpte et brukt (ubrukt) sett for 1500kr. Monterte det selv på en kveld. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang lastebiler og anleggsmaskiner, det blir noe annet, selv om det går utover det globale miljøet står man iallfall ikke lenge på tomgang i boligstrøk osv (håper jeg). Men er lov å kle på seg litt mer selv om du er på kontoret ditt når du er i lastebilen :)

 

 

 

Truth!

 

Ja du ser vel for deg lastebil/maskinførerne sitte inni bilen/maskina med termodress å full pakke i sprengkulda, fordi de skal være så miljøvennlige at dem stopper motoren når det blir noe venting??? HAHAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dyrere enn du gjør det til selv.

Jeg kjøpte et brukt (ubrukt) sett for 1500kr. Monterte det selv på en kveld. ;)

 

Jeg sjekket hvertfall pris. Defa motor, kupe og bat lader. De skulle ha 12 000 ferdig montert. Kunne få settet til nesten 6000 kr som jeg skrev tidligere men da måtte jeg montere selv. Som sakt jeg bruker ikke 5-6000 av egen lomme på en firmabil. Da lar jeg den heller stå i 15 min.

Endret av Kong-Erik J

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well played :)

Men på samme måte, du mangler kanskje innblikk i hvordan andre tenker? Selv om du ikke plages av tomgangskjøring må du forstå og akseptere at det er dem som gjør det, og kanskje innrette deg litt etter det, på samme måte som enkelte må akseptere endel av det du gjør uten å kjefte i vei :)

 

 

Må bare avslutte her med å si at jeg har mest imot den gi faen-holdningen, den "gidder ikke å skru av maskinen mens jeg spiser, miljø kan dø"-greia. Bare sløsing med alle ressurser.. Er som sagt det jeg reagerer mest på, ikke om du må ha på varmen for å ikke fryse ihjel, eller kunne gjøre jobben din :)

 

!

 

god underholdning, Hansien, ta forbehold til Eiriksmil og dertilhørende sirkusartiser, de skjønner ikke hva de prater om;) la dem skrike, 1 - 0 til Hansien sålangt, for det andre så er det greit å jobbe ute i kulda, men man bør forberede seg, det verste man kan gjøre er å krype ut av varm seng, kle på seg alt med en gang og rett ut i kulda, man bør ha det litt kaldt for så å gå ut i kulda, da blir det ikke så kuldesjokk, evt så ta en varm dusj på morgenen for å få i gang sirkulasjonen for så å tørke seg godt og kle på seg, så må man rett ut og begynne å jobbe hardt så fort som mulig, samt ha buff som dekker kjakene, jeg sliter aldri med at jeg fryser med mindre jeg er syk, eneste er at det kjakene blir litt stive, men da bruker man buff;) jeg har jobba på anlegg i et år nå og det verste er pissregn eller sørpe, altså å gå på dette, har enda ikke fryst på jobben jeg, det verste er feil sko, så man etter 5-6 timer blir fuktig på beina

 

Det værste du kan gjøre er å dusje om morgenen. Har sine grunner til at de 500 tullingene i uggabuggabyda i russland ikke dusjer.

Naturlig fett er jo med på å skape et godt beskyttelsedekke mot kulde!

Jeg sier IKKe at du IKKE skal dusje, men heller vent til kvelden med å gjøre det.

Ellers er det som du sier, kle seg godt er og veldig viktig!

 

Problemet i jobben min, som jeg fikk erfare dag 1 og fram til per dags dato 2 år etterpå, er at vann er og blir en faktor jeg er tilnærmet avhengig av.

I sommer hadde jeg hovedsaklig arbeid nede i nye DNB tomta, rett ved sentralbanestasjonen. Tror jeg har til gode å ha en dag hvor jeg var tørr!

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor dere gidder å forsvare at bilen står litt på tomgang. Gjør akkurat hva dere vil.

 

Og hvis folk skal være så miljøvennlige kan de droppe bilen og ta bussen i stedet. I tilegg utgjør biler så lite av den totale forrurensningen at det er ikke noe å tenke på engang. Skal vi redde miljøet må vi alle sammen begå selvmord. Det er der løsningen ligger ;) Hvis hele den teorien faktisk stemmer.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at bilen varer lengst av å ikke bli oppvarmet, er som å si at det er bra å trene uten oppvarming. Men for all del, hvis du virkelig mener dette synes jeg du skal bevise det. Start opp bilen og la den stå på turtallsperra i 10 sekunder hver dag før du kjører av gårde.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at bilen varer lengst av å ikke bli oppvarmet, er som å si at det er bra å trene uten oppvarming. Men for all del, hvis du virkelig mener dette synes jeg du skal bevise det. Start opp bilen og la den stå på turtallsperra i 10 sekunder hver dag før du kjører av gårde.

 

Det tar lengre tid før motoren blir varm, og bilen går med fetere blanding, som fører til at uforbrent bensin kan blande seg med oljen. Manualen til min 25 år gamle bil understreker at man ikke skal la motoren varme seg på tomgang...

 

 

Mener foresten at det er tillatt med maks 5 min tomgang i tettbygd strøk i Norge...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener foresten at det er tillatt med maks 5 min tomgang i tettbygd strøk i Norge...

 

Men nå skal vi huske at det skal faen ikke komme sosialistiske oslofolk og bestemme hvor lenge jeg lar bilen stå på tomgang.. Så den tomgangsforskriften gir jeg en god blaffen i! Nå bor jo ikke jeg i tettbygd strøk heller da så:tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår