Gå til innhold

årlige kostnader ved bil - konkret

Ranger emnet


tthue

Anbefalte innlegg

HVA DET KOSTER MED BIL - SOM GRUNNLAG FOR VALG.

Det er flere tråder som har tips/råd om kjøp. De fleste dreier som om "smak og behag". Jeg savner en tråd som SERIØST ser på hva det KOSTER å ha bil. Og da mener jeg VIRKELIGE utgifter. Selv har jeg beregnet en gammel bensin mot en nyere diesel. Hva fant jeg? Liten forskjell!.

Jeg inviterer her flere som kan spesifisere hva bilen koster.

 

Eks 1

A: Toyota / Avensis D

B: Årgang År 2000

C: Bilens verdi: kr 110 000

D: KM-teller km 160000

E: Årlig kjørelengde: km 16 000

F: Bensin/Diesel D

G: l/mil 0,5

H: Forsikr.bonus/selskap % 70/Storebrand

SUM

1: Verditap pr.år kr. 14000

2: Renter på bilverdi (4%) kr. 4400

3: Drivstoff kr. 8600

4: Årsavgift pr.år kr. 000

5: Forsikring pr.år kr. 7000

6: Dekk kr. 1000

7: Service/olje pr.år kr. 4000

8: Vedlikehold/rep kr. 3000

9: Annet kr. 2000

10: Sum kostnader pr.år kr. 47000

 

Eks 2

MERCEDES C180-1993-Bensin-kr30000-150000km-16000km/år-1,0l/mil:

1-tap 2-rent 3-B/D 4-avg 5-For 6-dekk 7-serv 8-rep 9-div 10 SUM

10000 1200 18000 3000 4000 1000 3000 5000 2000 47200

 

Ta gjerne kopi av oppsettet over og fyll inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er dessuten flere faktorer som spiller inn. Punkt 7 for eksempel. Tar du jobben selv, sparer du sikkert halvparten og mer kanskje. Oljeskift + service med filter koster deg kanskje 1500,-. Det blir straks dyrere når verksted ordner det.

 

Og punkt 6, hva mener du her? at du kjøper to nye dekk for 1000kr året? (Tenker siden du ikke får 4 dekk for tusen kr stort sett..)

 

Såfremt du ikke spinner bort piggene på vinteren og har et sinnsykt forbruk av sommerdekk så går det nok et par-tre år før du investerer i nye dekk igjen.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet på noen konkrete innlegg. Istedet kommer det som vanlig en sekk med synsert og meninger.

Ettersom dette sert ut til å være ganske nytt for noen, skal jeg forklare enkelte detaljer.

 

ad 1. verditap

Det er riktig at du ikke får tapet før du selger. Men det er der latent. Det løper ikke fra deg. Verdien av din bil har sunket i verdi. Dette verditapet er reelt. Du har mindre verdier igjen. Det er en kostnad.

 

ad 2. Renter av bilverdien er en kostnad, selvfølgelig.

Om du låner hele beløpet når du kjøper bil (Finansieringsselskap), vil du måtte betale renter av lånebeløpet hvert år, i tillegg til avbetaling.

Renter en en utgift du har hvert år. Om du ikke låner til finansiering, er renten tapt inntekt (du kunne fgå renter av pengene). Renten jeg satte var effektivg rente etter skattejustering på 28%.

 

ad 4. Årsavgift. skal være ca 3000. varierer noe.

 

ad 6. Dekk. Bruk av dekk er også avhengig av kjørestil. Anta at du kjører 3 år (ca 50.000km) på ett sett - koster 3000, blir det 1000 pr år.

 

ad 7. Poenget her er å få vite omfanget av service.

Om du gjør jobben selv, eller lar verkdtedet gjøre det, er det interessant å vite omfanget.

 

Jeg skal være litt uhøflig som avslutning. Ut fra de innlegg jeg også har sett i ANDRE tråder, er det klart at mange ikke skjønner hva det virkelig koster å ha bil.

Idag er det 3 store poster: bensin - verditap - fortsikring,

Om du kjører mye med eldre bensinbil, er det idag bensinutgiftene som er dominerende. 20000 km med en bil som bruker 1 liter/mil, koster ca 24000 i bensin! Jeg tror mange undervurderer dette.

Når noen sier at det koster 5-10000 pr år å ha bil, er det bare tull.

 

Derfor håpet jeg på konkrete eksempler, som kunne være en god informasjon for nye bilkjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet på noen konkrete innlegg. Istedet kommer det som vanlig en sekk med synsert og meninger.

Ettersom dette sert ut til å være ganske nytt for noen, skal jeg forklare enkelte detaljer.

 

ad 1. verditap

Det er riktig at du ikke får tapet før du selger. Men det er der latent. Det løper ikke fra deg. Verdien av din bil har sunket i verdi. Dette verditapet er reelt. Du har mindre verdier igjen. Det er en kostnad.

 

Hvis jeg kjøper en bil til 5000,-, eller for den saks skyld arver en bil av bestefar så er jo det verditapet irrelevant eller?

 

Men, verditap er ikke en løpende utgift såfremst du ikke bytter bil hvert andre år.

Og hvordan skal vi beregne dette verditapet?

Det vil jo avhenge helt av hvilken bil du har, hvor mange andre slike biler som er på markedet, alder på bil mm..

 

 

A: VW Golf Variant

B: Årgang År 1996

C: Bilens verdi: kr 40,000

D: KM-teller km 200,00

E: Årlig kjørelengde: km 8000

F: Bensin/Diesel B

G: l/mil 0,7

H: Forsikr.bonus/selskap % 70 tredje år/SNN

SUM

1: Verditap pr.år kr. ?

2: Renter på bilverdi (4%) kr. ?

3: Drivstoff kr. 6700

4: Årsavgift pr.år kr. 3000

5: Forsikring pr.år kr. 4000

6: Dekk kr. 1000

7: Service/olje pr.år kr. 1000

8: Vedlikehold/rep kr. 3000

9: Annet kr. 2000

10: Sum kostnader pr.år kr. 20700

 

 

Men, skal sies at punkt 9 sikkert kunne vært 10,000.-

Er tross alt hobbyen min det er snakk om..

Jeg har ikke lån på mine biler, jeg gjør alt av reparasjoner og vedlikehold selv.

 

Edit: Klusset litt med kalkulatoren

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører 20k i året er du på 4 servicer på 3 år, inkl to hovedservice. På min bruksbil fra 1982 har jeg ikke brukt en krone på vedlikehold utover olje det siste året. Kjørt 20k med bilen nå, har kanskje brukt 2000 i olje og -filter, det er vel langt mindre enn en mellomservice. Så må du ta med uforutsette utgifter, det er trolig mer som går i stykker på min enn på en 2000 Avensis, men til gjengjeld gjør jeg alt med noen kompiser og noen øl - det samme kan du ikke si om en Avensis. Har bytta clutch og overhalt caliperne, det er alt jeg har gjort. Har vel brukt 6k + bensin, forsikring og årsavgift. Om to år er årsavgiften veteran, inntil nå 2800. Forsikringa betaler jeg vel litt over to lapper på, også et sted mellom 50 og 70% bonus. Bilen kosta 10k, hadde jeg ikke slengt den inni alt mulig i fjor vinter kunne jeg nok fortsatt fått det samme for den, så verditap er det ikke snakk om på samme måte som en ny bil. Hva jeg får igjen for den har helt å si med hva jeg gjør med den videre, verditapet kan være alt fra 8500 til realistisk sett 3k vil jeg tro.

 

Når det kommer til bensin, bilen bruker 0.6 på mila på langkjøring og ca. 0.8 kombinert. De fleste ungdommer tror vel de kjører innenfor disse rammene, det er bull_shit. Med kosekjøring, køkjøring, hardkjøring, motorveier med høyere fart og høyere turtall med fire gir, slædding og herjing (da går nåla fort i bånn) vil jeg tro mitt gjennomsnittsforbruk over et år ligger på mellom 1 og 1.2 liter pr mil. Som du sier sikkert minst 24k i året på bensin.

 

Nå er vi oppe i 35k uten verditap på min 82 Rolla inkludert bensin.. Finans på den har jeg ikke og slipper jeg å bekymre meg om.

 

Avensisen din vil du antageligvis kjøre roligere med, men tror 0.5 er like urealistisk som en hvilken som helst shitkid som tror han kjører på landeveisforbruk over et helt år. HVIS den bruker 0.5 bruker du 11.500 i året, hvis du bruker 0.7 med køkjøring, bykjøring, småkjøring osv er det vel snakk om nærmere 17k hvis jeg har regna riktig. Og da har du nok fortsatt ikke samme formål med flere av turene og kjøremønster som det jeg ærlig innrømmer at jeg har i min.

 

Så med dieselbilen kan det være snakk om si 15k i diesel på 20k km. Bytt ut 16k km med 20k km i kjørelengde på Avensisen i første post, og legg forbruket på et mer realistisk nivå siden vi først skal begi oss ut på dette. Tallene en gruppe 60-åringer får til på en 10 mils testrunde er ikke nødvendigvis det samme som bilen bruker i løpet av et helt år. Isåfall kan du jo nedjustere forbruket på min gamle bensinbil, hvis vi skal gå utifra testdata :)

 

Da er det snakk om nærmere 50k i året på Avensisen. Du må også huske på at omregistreringsavgiften er høyere på en nyere bil, og disse kronene får du ikke igjen, da må du dele det på antall år du har bilen. Et annet punkt er at servicekostnadene dine trolig er høyere enn det du har regnet med, med mindre du har regninger på konkrete servicer som bekrefter det du sier. Da skal ikke jeg si noe på det :) Hvis du også har regnet ut at gjennomsnittsforbruket ditt er korrekt ned til hver minste liter og øre, kan jeg glede deg med at Corollaens forbruk også hadde vært langt lavere.

 

Det jeg vet jeg kommer til å kjøpe av deler i 2010 som jeg husker nå er en eksospakning.

Du kan jo slenge dette inn i en tabell med din kjørestil (og dine 16k i kjørelengde) som utgangspunkt så ser vi hvordan tallene blir :) Denne bruker IKKE 1 liter per mil med deg som sjåfør hvis du kjører en Avensis på 0.5l/mil årlig.

 

Hvis det vi begge oppgir er riktig, noe jeg tror det skal være, har jeg kjørt 4k km mer enn deg for 12 lapper mindre :)

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A: Civic, Honda

B: Årgang År 1997

C: Bilens verdi: kr 40.000 (ish)

D: KM-teller: km 162.000

E: Årlig kjørelengde: km 12.000

F: Bensin/Diesel: Bensin

G: l/mil: 0,6

H: Forsikr.bonus/selskap: 50%/IF

 

1: Drivstoff: kr 9600

2: Årsavgift pr.år: kr. 3000

3: Forsikring pr.år: kr. 5000

4: Dekk: kr. 1000

5: Vedlikehold/rep: kr. 1500

6: Annet: kr. 1000

7: Sum kostnader pr.år: kr. 21.100

 

Det andre tøvet du skrev tok jeg ikke med grunnet uvisst!

+ Bilen min har ikke gått ned i verdi fordi jeg fikk den überbillig!

 

EDIT: Fy faen for et "wake-up call". Jeg visste jo at pengene mine gitt ut av kontoen, men faen. Nå ser jeg hvor dem blir av =O

Endret av CivicLars

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen etter :)

 

Jeg har 3 biler på skilt så du kan jo plusse på litt.. Heldigvis kan man bare kjøre en av gangen :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man finne den virkelige kostnaden må man også ta med alternativkostnaden..

Feks om man kjøper en bil til 150000kr. Kan man heller ha satt inn pengene på feks en høyrentekonto og fått 3-4% rente på det beløpet. Disse renteintektene har man i teorien tapt når man kjøper en bil.. Dette forutsetter selvsagt at man har oppspart kapital, ikke lån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være en skikkelig rass :D

 

A: Kewet City-jet 3/5

B: Årgang År 1994

C: Bilens verdi: kr 65.000

D: KM-teller km 15.000

E: Årlig kjørelengde: km 8000

F: Bensin/Diesel ELEKTRISK!

G: l/mil 0

H: Forsikr.bonus/selskap 20/30% Gjensidige

SUM

1: Verditap pr.år kr. 5000(batterislitasje)

2: Renter på bilverdi (4%) kr. ?

3: Drivstoff kr. 0

4: Årsavgift pr.år kr. 300

5: Forsikring pr.år kr. 4000

6: Dekk kr. 0(2 sett sommerdekk, vinterdekkene fikk jeg gratis på finn=

7: Service/olje pr.år kr. 100(vann til batterier)

8: Vedlikehold/rep kr. 1000

9: Annet kr. 0

10: Sum kostnader pr.år kr. ca. 10.000,-

 

...og hvis man da ser på at jeg importerte den til 20.000 under markedsverdi kan jeg ha den i to år gratis... :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være en skikkelig rass :D

Da skal jeg være ennå rass'ere;)

Eks 1

A: Opel Combo

B: Årgang År 2008

C: Bilens verdi: kr 116 000

D: KM-teller km 12000

E: Årlig kjørelengde: km 10 000

F: Bensin/Diesel 1,3 TDI

G: l/mil 0,5

H: Forsikr.bonus/selskap % 80/dnb

SUM

1: Verditap pr.år kr. ?

2: Renter på bilverdi (4%) kr. ?

3: Drivstoff kr. 0

4: Årsavgift pr.år kr. 0

5: Forsikring pr.år kr. 0

6: Dekk kr. 0

7: Service/olje pr.år kr. 0

8: Vedlikehold/rep kr. 0

9: Annet kr. 0

10: Sum kostnader pr.år kr. FIRMABIL = 0,- :race

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår