SeVe|n|On Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Noen her som kan fortelle meg hvordan en intercooler fungere ?? og hvordan den er koblet ? Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Stapp`n rætt inni du sæven så bli`re så bra atte! Ja for jeg har jo peil.. hoho :ssip: :ass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Originally posted by SeVe|n|On Noen her som kan fortelle meg hvordan en intercooler fungere ?? og hvordan den er koblet ? Den kjøler ned luften til turboen slik at innsugningsluften er kaldest mulig da kald luft tar "mindre" plass enn varm luft ergo får man mer luft inn og kan da sprute inn mer bensin for å få mer effekt ut..:D Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS2 Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Originally posted by SeVe|n|On Noen her som kan fortelle meg hvordan en intercooler fungere ?? og hvordan den er koblet ? Er jo ikke akurat noen verden mester jeg men har jo fått med meg litt når jeg skrur på RS2'n Det er jo 2 utak på coolern . Merker det når jeg har kjørt så er den varm på 1/2 og kaldt på andre 1/2. Den varme delen kommer fra turbon og den kalde går til innsuget. Kaldere luft er som kjent bedre for en motor. (bilen går bedre med kald luft) Det coolern gjør er å kjøle ned innsugs temperaturen. Kommer sikkert noen bedre forklaringer på dette senere Siter One life. Live it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS2 Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 og så kom det et mye enklere å greiere svar når jeg holdt på å skrive mitt innlegg :) Siter One life. Live it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Bare for å presisere, så er en intercooler en 'radiator' for luften fra turboen. Luften kommer komprimert og varm fra turboen, og passerer gjennom IC'en der den blir kjølt ned, og som andre har nevnt, bilen går bedre og har høyere marginer. (Pga at luften kjøler motoren og kald luft tar mindre plass, ergo mere luft inn..) Noen velger å ta ut disse marginene i høyere effekt.. :D Det er viktig å montere IC'en i fronten med høy luftgjennomstrømning. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prolixin Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Vanligste er såkalt Air To Air Intercooler som er nevnt tidligere her. Men man får også Air To Water (også kalt Charge cooler) Luften fra turboen passerer da en radiator fyllt med vann. Denne radiotoren har da en pumpe og en annen radiator montert et annet sted, f.eks bak eller forrand den vanlige radiatoren. Vannet blir så sirkulert mellom begge radiatorene. Og kjøler ned luften. Chargecoolere har ofte bedre effekt enn små/middels intercoolere (Air to Air) Air to Water intercoolere blir ofte brukt i dragracing. Da har man et vann reservar som man kjører vannet igjennom. I dette kan man f.eks putte is eller tørr is i. Dette gir en meget fra kjøle effekt en kort periode. Jeg vet at Lotus har brukt endel Chargecoolere i bilene sine. Ulempen er at disse oftre er dyre. mye kan også gå kalt. f.eks pumpa slutter å virke. Begynner å lekke fra radiatoren lufta går igjennom. drar meg seg masse vann i i motoren osv. Når det gjelder vanlige (Air to Air) intercoolere, så har størrelsen mye å si. desto større intercooler du har, desto lengre tid tar det å fylle den (dvs mere lag) du vil også tape mere trykk desto større den er. Bypass ventiler resikulerer luften ofte tilbake og igjennom intercooleren. Dette er ikke ideelt, hvis man står stille vill den samme luften varme luften gå igjennom intercooleren. Og bli enda varmere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeVe|n|On Skrevet September 5, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 Takker og bukker for mye info her =) Driver å lurer på om jeg skal lage en Interecooler av en radioator... går dette ?? Siter wrrooommmm prrrrrrr wroooomm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henningl Skrevet September 5, 2002 Rapporter Share Skrevet September 5, 2002 spørs det.. luften skal ha ganske høy hastighet gjennom intercooleren. og vet nå ikke om radiatorer er bygget for dette da. Intercoolere er ikke så dyre da.. kjøp en gammel intercooler på skroten fra en eller annen diesel varebil, saab, volvo, whatever. Siter Hostmaster http://www.200sx-ogn.org ----- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg