Gå til innhold

Bytte toppakning

Ranger emnet

VgRD

Anbefalte innlegg

Heisann, skal muligens bytte toppakningen på en kamerats Fabia.

Noe spesielt jeg bør ta hensyn til? Erfaringer? :)

Du bør følge produsentens prosedyre for løsning av topplokksboltene. Videre bør du måle både topplokk og blokkplanet for warping. Dersom det er den gode (?), gamle Skoda-motoren du har fått æren av å skru på vil jeg tro at du må være ekstra nøye med dette. De skal visstnok være "lettwarpede".

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

motoren er 1.4 68 hk i alle fall. Støtstang?

Og warping, hva er det :)

Ja, det skal vel være den gamle støtstangsmotoren det. Med aner tilbake til 60-tallet hvis jeg ikke tar feil. Warp(ing) er engelsk (beklager at jeg i et svakt øyeblikk strødde om meg med unødvendige engelse uttrykk) og betyr at topp eller blokk slår seg dersom de blir overopphetet. Da er ikke lenger anleggsflaten mellom topp og blokk tett, med blåst toppakning som følge. Dersom du kun monterer ny toppakning uten å kontrollere dette kan den nye pakningen ødelegges etter kort tid.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal vel være den gamle støtstangsmotoren det. Med aner tilbake til 60-tallet hvis jeg ikke tar feil. Warp(ing) er engelsk (beklager at jeg i et svakt øyeblikk strødde om meg med unødvendige engelse uttrykk) og betyr at topp eller blokk slår seg dersom de blir overopphetet. Da er ikke lenger anleggsflaten mellom topp og blokk tett, med blåst toppakning som følge. Dersom du kun monterer ny toppakning uten å kontrollere dette kan den nye pakningen ødelegges etter kort tid.

Det var det ja :)

Ja da er jeg litt mer med, skal kontrolere det.

Men bortsett fra det, intent annen spesielt med disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det spessielle er at det er en utrooolig enkel motor å bytte topppakning på. ingen regreim. et hav av plass... men husk hvor de forskjellige boltene satt. er 3 forskjellige lengder på topplokksboltene.

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 5 years later...