Gå til innhold

Får ikke annet enn bass i satelitthøytalere

Ranger emnet

r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk

Har en pioneer DEH-P4100SD CD-spiller og en Magnat Tribal X four forsterker.

Forsterkeren har 8 skruer for tilkopling til lyd (kanal 1, 2, 3 og 4). To av kanalene er koplet i bridge og videre til SW. De resterende to kanalene er koplet/skal bli koplet til delefilter.

Når jeg kopler diskant og satelitthøytalere direkte til cd-spilleren får jeg lyd (problemet er at den klipper når jeg spiller høyt, og har derfor valgt å kjøre signalet gjennom forsterkeren).

Fra før av har jeg koplet SW til forsterkeren uten problem, ved å sette x-over på LPF.

Så kjøpte jeg meg et sett med nye diskanter og satelitthøytalere. Diskantene koplet jeg rett til cd-spilleren. Satelitthøytalerene koplet jeg til forsterkerens kanal 3 og 4.

Jeg satt x-over til HPF, og justerte på bass eq, HPF og LPF. Det eneste som forandret seg var nivået på bassen. Man fikk ikke noe diskant-lyd til satelitthøytaleren.

Noen som har noen idé på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil da ha diskantlyd til satelittene? De skal vel bare spille alt annet enn SW-lyden og diskantlyden, for diskantene har du jo allerede koblet til spilleren nettopp for at de skal gjengi diskantlyden?

Håper forøvrig du brukte et delefilter til diskantene før du koblet de på spilleren, ellers har nok de tatt kvelden for lengst.

Og hva mener du egentlig med satelitthøyttalere? Dét begrepet brukes mest i hjemmekinoen, og da mest som separate, små stereohøyttalere med så liten bass/mellomtone/fulltone-høyttaler i seg at en SW er nødvendig i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det blir beskrevet virker det som om diskantene har blitt koblet direkte på spilleren uten filter. Dette vil resultere i at de nok allerede er sprengt, ergo ingen lyd.. Når du skriver satelittene antar jeg du mener bassene i ett komponentsett. I ett komponentsett følger det med ett delefilter som bass og diskant skal tilkobles. Dette er avgjørende for å få ett riktig lydbilde. Koblingen blir altså følgende: signalkabler fra spiller til forsterker, høyttalerkabler fra forsterker til delefilter, bassen kobles til bass på delefilteret og diskant kobles til tweeter på delefilter. Subben kobles direkte til forsterkeren.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager et litt forvirrende innlegg. Skal prøve å klargjøre litt.

Det jeg mente med satelitthøytaler er de høyttalerene på rundt 4 tommer som er nede i døra.

Det jeg skrev om diskantene: Jeg har koplet de nye diskantene til de ledningene som gikk til de gamle diskantene (som en nødløsning for å få litt lyd). Det vil vel si at jeg bruker et allerede filtrert signal inn på diskanten (av et delefilter som er inne i cd-spilleren?

TransMedia: Det jeg mente med å få "diskantlyd på satelittene" var at jeg ønsker en annen lyd enn bare dunk-dunk i høytalerene i døra.

Men det jeg muligens har gjort "feil":

Det første jeg gjorde: diskant koplet til tweeter på delefilter og 4-tommerne ikke tilkoplet noe, førte til svak susing i diskant. Konkluderte derfor med at jeg ikke kunne bruke delefilteret sammen med delefilteret som jeg antar er innebygget i forsterkeren. Jeg prøvde derfor aldri å kople 4-tommerne til delefilteret, noe jeg kanskje burde ha testet ut.

Men da jeg altså koplet 4-tommerne direkte til forsterkeren (som var stilt inn på HPF) hørte jeg bare dunk-dunk i høytalerene, og det er det jeg syntes var så rart :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en litt klarere forklaring.

Til å begynne med så finnes der ikke automatisk ett filter for diskanten i spilleren. Denne Pioneer modellen du har tilbyr heller ikke 3-veis filter. De gamle diskantene du hadde i bilen hadde nesten garantert ett "in-line" filter foran elementet. Det vil si en kondensator koblet i serie med +. Da kan diskanten kobles direkte på spiller. En diskant som følger med ett komponentsett har ikke denne kondensatoren montert, da filtreringen skjer i det separate delefilteret.

Det at du fikk en svak susing i diskanten skyldes at du ikke hører noen form for dynamikk siden du ikke hadde koblet til 4". Hadde du koblet den til ville du hørt helheten i lyden.

Grunnen til at du kun hører "dunk-dunk" i 4" selv om forsterkerne står i HPF skyldes noe av det samme. Siden du mangler diskanten i toppen vil lyden virke mørk og ullen. Dette er fordi 4" ikke er kostruert for å gjengi lyse lyder.

Jeg ville prøvd å enten fått tak på ett nytt komponentsett eller nye diskanter da disse 99% sikkert er sprengt.

Håper dette ga litt svar:)

Lykke til.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ein billig spiller med berre 1 signalutgang.

Du kan velge om den utgangen skal berre sende bass eller heile signalet.

Dette står det litt innvikla forklart i bruksanvisningen.

Du har og ein 4-kanals forsterker.

Denne må selfølgeligt ha signal inn på alle 4 kanalene

Kva har du gjort for å få signal inn på både front og rear på forsterkeren, når du har berre rear utgang på spilleren?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få signal på alle kanelene har jeg brukt en 1-2 overgang

Altså en kabel som har én rød og én hvit i den ene enden, og to røde og to hvite i den andre enden. See?

Det du sier om at man kan stille mellom bare bass eller hele signalet. Det var akkurat det jeg håpet at noen skulle fortelle meg, for ha igrunn hatt en teori om at dette kunne være en mulig løsning ettersom det eneste jeg har hørt komme ut fra forsterkeren har vært bass-lyd. Skal prøve å lese litt om dette :)

*tar frem bruksanvisning for cd-spiller*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å bumpe tråden, ettersom jeg har fått mer info å legge til.

Har feilsøkt litt:

1. koplet ledningen som tidligere gikk til gamle-diskanten, til inngang delefilter, så fra utgang på delefilter til de nye diskantene og de nye høytalerene i døra. Lyden var ren og klar både fra diskant og høytalere.

Konklusjon: Både diskant, høytalere og delefilter fungerer som det skal. Det effektforsterkede signalet fra cd-spilleren "inneholder" både bass, diskant og mellomtone.

Forslag på problem: Enten cd-spillerens linjeutgang som ikke sender ut annet enn bass-signal, eller forsterkeren som ikke forsterker annet enn bass-signal.

2. Setter inn en annen cd-spiller, med rca fra cd-spillerens linje-utgang til forsterkeren. Alt fungerer som det skal!

Konklusjon: CD-spilleren er enten ødelagt, eller en innstilling for å bare sende ut bass.

Forslag på problem: Se i bruksanvisningen etter hvordan man stiller inn dette.

Jeg prøver å tukle med de innstillingene som gjelder for hpf, lpf, bass-boost og litt forskjellig som det er beskrevet i bruksanvisningen, men klarer ikke gjøre det magiske. Noen som har noen erfaring, eller er det rett og slett mulig at cd-spilleren ikke fungerer som den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

todleif: ja, har sett i bruksanvisningen, og fant der det sto om at man kunne bruke spilleren som en bass-utgang. Og gjorde det som sto i bruksanvisningen, samt forandret på hpf, mpf og lpf til forskjellige verdier. Ingenting som vi gjorde hjalp.

Har laget en ny tråd her: http://www.bilforumet.no/bilstereo/244190-pioneer-deh-p4100sd-sender-bare-bass-signal.html#post2662438 for å få konsentrert problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider