Gå til innhold

Problem 2.3 10v

Ranger emnet


superhenning

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 93mod Audi 80 2.3Q. Den har i det siste begynnt å bruke en del kjølevann. Så at det var "majones" under oljepåfyllingslokket så jeg bestillte slipesett å begynnte å demontere. Når jeg tok av den gummien som går fra innsprut til innsugsmanifold lå det masse brun oljete is rundt der veivhusventilasjonen går inn. Er dette pga kjolevann i olje?

Bilen har brukt litt vann en stund men har ikke sett noe på olje før nå. Er det like greit og bare skifte toppakning, eller er det noe annet som er problemet? Takker for alle svar.

 

P.S Hvor mye skal bilen lade? Regner med rundt 14v og ikke 17v som min gjør...:)

 

Mvh

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Har du nettopp skiftet olje eller enda verre, kjører du med Shell-olje? Opplevde samme dritten da jeg en gang fikk et idiotisk innfall og fylte Shell (dritt)olje på min bil. Resultatet var majones (emulsjon) under hele toppdekselet, oljepåfyllingslokket og alle slanger mellom innsug, veivhusventilasjon osv. Vasket rent, tappet av møkkaolja (helix ultra 5W-40) og fylte på Mobil1 5W50 og problemet var borte, selv med samme kjøremønster og værforhold.

 

Derfor, bruker du Shell-olje så få dritten av og prøv med en annen olje før du starter opp en stor operasjon på motoren din. Mye småkjøring forverrer saken da det til stadig dannes ny kondens innvendig i motoren som stiger opp og binder seg med den nevnte drittolja.

Majonesen i belgen mellom innsug og LMM kommer også som følge av vann/kondens i olja, men som sagt kan problemet være olja di som er alt for hygroskopisk.

 

Om forbruket av kjølevann er svært lite så trenger det ikke bety at vannet går i motoren. Har selv opplevd lavt forbruk av kjølevann som følge av defekt temp.sensor og slitt vannpumpe. Nesten umulig å se da lekkasjen er svært liten, men da plager den heller ikke noen ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Har Castrol 5W 40 olje på den. Ikke så lenge siden jeg byttet den. Vannforbruket har økt i det siste og den bruker og lekker mye olje. Tenker uansett å bytte ventiltetninger. Men jeg gikk jo igang med å demontere så det er jo nesten bare toppen som gjenstår + eksos. Kansje like greit å bare gjøre det :). Sliter i tillegg med et ekstremt bensinforbruk. Vil det hjelpe med nye pakninger og en god rens av innsug/topp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ta av toppen for å skifte ventiltetningene! Sist jeg skiftet ventiltetninger, da riktignok på en 8v, brukte jeg ca to timer på hele jobben. Noe mer arbeid på din motor (NG), men vil tippe maks tre timer. Skifter du disse vil nok oljeforbruket så godt som forsvinne. Ny toppdekselpakning i gummi er heller ikke dumt.

 

Er lambdasonden din frisk? Kan meget gjerne være denne som skaper det høye bensinforbruket.

 

Og ja, glemte de. Ladespenningen skal ligge mellom 14-14.7V på ca 2000 omdr. Se hva det står på laderegulatoren, er innstemplet reguleringsspenning på den. Står midt bak på dynamoen (med børsteholder). Lader din 17V så kan (MÅ) du skifte regulatoren med en gang, koster 3-400,-

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for hjelp. Får se om jeg kansje bare tar av toppen siden det er nesten klart for det. Har jo bolter og slipesett. Da er jeg hvertfall helt sikker. Har to biler så det er forsåvidt ikke krise selv om audi er bedre enn berlingo:)

 

Om fuktigheten i oljen kommer fra kjølevannet så MÅ du plane toppen før du setter den på igjen!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ok. Da er toppen planet, ventiler slipt, seter frest og styringer på eksosventiler byttet. Ble litt mere enn jeg tenkte men bedre det enn å gjøre en dårlig jobb. Lurte på hvordan man får fordeler riktig i forhold til kammen. Laget et merke på den, skal jeg bare bruke det eller er det et annet jeg burde gå etter? Er biloppretter. Dårlig på motorer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på hvordan man får fordeler riktig i forhold til kammen. Laget et merke på den, skal jeg bare bruke det eller er det et annet jeg burde gå etter? Er biloppretter. Dårlig på motorer:)

 

Hvor har du satt merket? Om du har satt det i overgang topp-fordeler så er det ubrukelig. Har du satt det der rotor peker på fordeleren kan det brukes som grunninnstilling.

Ellers. Når veiv er i ØD og kamdrev peker mot merket så skal rotor peke mot hakket i godset på fordeleren. Dette er kun en grunninnstilling, må justeres riktig med tenningspistol! Er tenningsmerke på svinghjulet, altså en strek som befinner seg ca 18 grader før ØD. "0"-merket på svinghjulet er for ØD.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår