Gå til innhold

Motoren koker etter 5min

Ranger emnet

lloyden

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg trødde pedalen i gulvet på en 2.5 td automat, å kjørte forbi en bil oppover. Jeg kom forbi, men motoren var vaaaarm ifølge måleren, så jeg stoppet. Jeg var nesten hjemme så jeg kjørte hjem, da ble den varm igjen å den gikk inn i et slags maks 40km/t-modus. Den akselereret normalt men stoppet liksom på 40.

Nå blir den varm etter ca. 5min kjøring, på tomgang går det ca. 10min. Gåen topp eller toppakning? Eller andre ting ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2 valg! enten har du hatt for dårlig kjølevæske slik at den har fryst og du har knust vannpumpa di, ellr en litt mer sannsynlig der Termostaten din henger seg opp!

Du får garrantert tak i en nyen på Biltema/bilxtra/mekonomen. tar deg max 15min å bytte;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme motor selv (riktignok montert i en BMW da), og har opplevd akkurat det samme selv! Vannpumpe-havari! Sitter vannpumpe med plastikk drev på disse originalt, og de er ikke akkurat evigvarende. På min skifta jeg vannpumpe, termostat og begge reimene foran der på 4 timer omtrent, uten å stresse. Husk å lufte kjølesystemet godt etterpå. Dette er disse motorene meget sære på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... funka egentlig ikke. Den brukte mye lenger tid på å bli varm nå da, men det har kanskje me kulden å gjøre. Den ene tykke slangen til høyre på radiatoren var det ikke noe trykk i, bare luft kjentes det ut som. Å den ble jævli varm.

Vannpumpa som må skiftes? Noen som har erfaringer med å skifte vannpumpe på omega? stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den samme motoren som jeg har. På BMW'en skifta jeg som sagt på 3-4 timer, uten å stresse. Men det lille jeg har kikka oppe i motorrommet på omegaen med sånn motor, så kan det være litt mere træl for å komme til.

Problemer du kan møte på: Vær meget forsiktig med å løsne på strammeren på reima. Du risikerer at det spruter deler og fjærer i alle retninger. Greiere å få bent den såpass oppover at du får løsna reima. Det neste er å få løsnet vifta. Det hender de sitter ganske godt, og man skal egentlig ha ett spesialverktøy for å holde igjen slureclutchen. Men med litt fantasi så klarer du deg fint uten. Husk at vifta sitter skrudd med links-gjenger, så du må skru motsatt vei av hva du vanligvis gjør.

Vannpumpa kan finne på å sitte ganske godt, ettersom den sitter i en O-ring. Men det sitter ører med gjenger på der, som du skrur inn bolter i, slik at du tvinger pumpa ut fra blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den samme motoren som jeg har. På BMW'en skifta jeg som sagt på 3-4 timer, uten å stresse. Men det lille jeg har kikka oppe i motorrommet på omegaen med sånn motor, så kan det være litt mere træl for å komme til.

Problemer du kan møte på: Vær meget forsiktig med å løsne på strammeren på reima. Du risikerer at det spruter deler og fjærer i alle retninger. Greiere å få bent den såpass oppover at du får løsna reima. Det neste er å få løsnet vifta. Det hender de sitter ganske godt, og man skal egentlig ha ett spesialverktøy for å holde igjen slureclutchen. Men med litt fantasi så klarer du deg fint uten. Husk at vifta sitter skrudd med links-gjenger, så du må skru motsatt vei av hva du vanligvis gjør.

Vannpumpa kan finne på å sitte ganske godt, ettersom den sitter i en O-ring. Men det sitter ører med gjenger på der, som du skrur inn bolter i, slik at du tvinger pumpa ut fra blokka.

Nå er det vel ganske så lurt å løsne vifta før du tar av reima, den er lings også om det er likt de BMW jeg har skrudd på.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider