Gå til innhold

turbo,chipp?

Ranger emnet

fuchsen88

Anbefalte innlegg

hej

jeg har en passat 3b 1,8 turbo 97 mod.

forje eijer sa at den var chippet,

og jeg lurte på åssen chipp, hjan viste vist ikke om den var chippet i hjernen eller det var en svart boks eller om det bare er skrudd opp trykket på bilen, hvordan kan jeg få vite måte bilen er chippet på??..... for har lyst på oppgradere den til en større turbo, men det er jo litt dumt viss den bare er skrudd opp trykket på turboen eller???

takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej

jeg har en passat 3b 1,8 turbo 97 mod.

forje eijer sa at den var chippet,

og jeg lurte på åssen chipp, hjan viste vist ikke om den var chippet i hjernen eller det var en svart boks eller om det bare er skrudd opp trykket på bilen, hvordan kan jeg få vite måte bilen er chippet på??..... for har lyst på oppgradere den til en større turbo, men det er jo litt dumt viss den bare er skrudd opp trykket på turboen eller???

takker for alle svar =)

Heisann! Ikke så lett å finne det ut, men du kan montere en turbotrykksmåler og se hva den lader når du gir full gass i f.eks 3. gir. En chippet 1,8t motor burde ligge på rundt 1 bar i ladetrykk. Hvis du er usikker på om noen har tuklet med ladetrykket så kan du med fordel også montere en Air/fuel måler eller en noe dyrere bredbåndslambda for å se om den får nok bensin. Hvis ladetrykket har blitt skrudd opp så burde det sitte en boostcontroller koblet til wastegaten eller en annen form for ladetrykkskontroller. En "svart boks" som du beskriver burde jo ligge koblet inn på ledningsnettet til hjernen. Jeg har sett slike tuningbokser på ebay og andre steder, men disse er lite brukt ettersom jeg har forstått. Hvis du skal oppgradere til større turbo, så har det jo ingenting å si om den er chippet eller tuklet med, siden du må ha en ny customchip eller et datasprut alikevel. En stor turbo gjør at bilen din går magert(for lite bensin) og får ikke nok tenning eller bensin hvis du bruker Original ecu(hjerne) satt opp for bare 150 hk eller en vanlig chip satt opp for 196 hk. Derfor må du alltid chippe eller montere datasprut når du setter i større turbo.

Håper dette var til bittelitt hjelp iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider