Gå til innhold

Noen som har kunnskap om dekk? Hankook W401

Ranger emnet

ungua

Anbefalte innlegg

Hei, jeg må ha nye vinterdekk til bilen, de gamle er nokså greie, men pga feil med hjulstilling ulikt slitt. Nå trenger jeg litt veiledning. :)

Jeg skal ha den noe uvanlige dimensjonen 165/80R15, og der finnes det bare et aktuelt piggfritt dekk: Hankook W401. Det er forholdsvis billig og etter det jeg ser får man det man betaler for. Her i forumet har jeg ikke funnet en diskusjon om det dekket, så jeg lurer på om noen har erfaringer eller tester å vise til?

Alternativt fikk jeg et forslag om å kjøre 185/60R15, som skal være nokså likt. Men der koster et Bridgestone-dekk dobbelt så mye... Bilen er ikke i aller best stand, om ikke penger eller tid strekker til er det fare for at den vrakes om 2-3 år. Men nye sommerdekk trenger jeg også. Det er derfor jeg vurderer å gå for de billige, men ikke uten å forhøre meg om deres erfaringer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 165/80 R15 dimensjonen er det den som står i vognkortet?

Vertfall så kan du jo gå innpå dekkonline.com for å se hvilke dekk dimensjoner som er kurrant, til pris og kvalitet osv..

(viss du ser på derre "tire test" inne på dekkonline så ser du hvor "bra" det er)

Så etter på kan du dra innpå http://www.motormann.no/dekk/ for å sjekke hvilke dekk dimensjoner som er innen for derre 5+/- regelen for rulle omkrets

håper dette hjelper ;)

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset, det er i hvert fall et sted å begynne på! :) Fikk tips om at Volvo Tyskland har godkjent en hel masse forskjellige dimensjoner, er det like greit å bruke disse i Norge med dette dokumentet?

Han på Dekkmann så ikke ut til at han visste hva han jobbet med, han andre på Dekk1 kom med kommentaren om at den andre dimensjonen var veldig greit å bruke. Jeg må ikke forandre noe på hjulstillingen osv for å bruke litt andre dekk? Er det det 5%-regelen går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha gådt for 185/65 R15 jeg, mulig det blir litt ballong kanskje, men er værtfall innenfor 5+/- regelen.

Så viss du går innpå f.eks. dekkonline.com så kan du bestille dekk der, i den prisklassen/kvaliteten du ønsker, å de sender dekkene dine på døra gratis, noen dager senere.

Når du skal legge om dekkene, så kan du jo kanskje dra innom en bilskole(VGS) å spørre om de vil legge om til deg, for en liten sum...

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=48147347.129.10675&typ=R-177575&ranzahl=4&Breite=185&Quer=65&Felge=15&weiter=20&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi

Piggfridekk dekk vinnern i år foresten ;)

Endret av Hufsa

- Mercedes 190E Svære hjul edition

Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er 165/80R15 som står i vognkortet - er til en 145, ikke 245. :) Han som satt inne hos Dekkmann reagerte veldig på at det står "LNR 8" eller noe sånt der. Har ikke vognkortet her nå, men kan gå og dobbeltsjekke senere ...

Sjekk dekkdimensjonen på vognkortet og kva som er på bilen no.

Eg synes at 15" var litt stort for å væra originaldimensjon på ein gammal volvo.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Hufsa, jeg trenger jo nesten ikke tenke selv en gang! :) Skal se om jeg får tid til å sette meg litt ned senere i dag, så får jeg gå gjennom det der. Jeg har en mekkekontakt som kanskje er i stand til å få dekk på felgene også. Hvor mye har felgebredden å si for valg av dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider