Gå til innhold

Nybegynner, anlegg i 92" lancer glxi 10000,- budsjett, rap/metall

Ranger emnet

Krsitoffer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nybegynner når det gjelder bilhøytalere, har skifta ett par coaxialer og vært med på og koble opp diverse "billige" bilanlegg men thats it, har aldri tatt i noe lydisolasjon, en passiv sub eller komponenthøytalere så jeg unskylder min uvitenhet. :p

Har lyst til og bruke 10000,- da det er dette jeg inbiller meg man må ut med for og få seg ett "bra" anlegg, og før jeg slår til på http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=233&katid=40&mid=m436&id=&vn=736&stortbilde=ok tenkte jeg at jeg kunne spørre her førstt

er plass til 4" i dashbordet, vet ikke om dette er stort nok til og gi ordentlig midbass, tror det er satt opp til og være ledning til døra, men må lage en liten kasse her for og få plass til ett ok element.

hva jeg tenkte på var 6"/6.5"/8" midbass i dørene, kansje muligens koble en 4" midbass hvor de originale sto inni dashbordet? ellers, diskanter oppå dashbordet og subben i bagasjerommet.

hvordan skal jeg gå frem?, blir og lydisolere dørene, muligens taket og allt som ikke grenser til resten av kupeen untatt hjulbrønna i bagasjerommet.

kan også nevne att jeg er allergisk mot kasseresonans og ulyder men veldig gla i bass :)

Regner med og finne guider på hvordan man legger lydisolasjon, lager små kasser for midbass i dører og kobbling av diverse så hva jeg ender opp med og lure på er hva jeg skal kjøpe.

takker på forhånd for svar alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Virker som ett spennende førstegangsprosjekt dette. Vil begynne med å si at du er modig som ønsker å dempe hele bilen når du ikke har vært borti det før.. Dette er en meget omfattende jobb:)

Når det er sagt så finnes det mange løsninger å velge i. I forhold til demping er asfalt plater ett rimelig alternativ, du må tenke at du må ha noe som bygger lite siden trekk i tak, dører og bagasjerom skal på igjen. Dynamat leverer komplette kit til bagasjerom, dører, tak og andre deler av bilen. Litt dyrere enn asfaltplater, men mye bedre! Hjulbrønnen bør også dempes for best resultat.

I dørene foran kan du gå for en eller to 6,5" kickbasser av god kvalitet, gjerne med neodonium magnet. Disse tar lite plass i dybden og trenger liten kasse. Går du opp på 8" trenger disse straks mye mer plass i døren samt større kasse.

Alternativ nr 2 er å finne ett 3-veis sett med 6,5" bass, 4" mellomtone og diskant. Fordelen med dette er at delefilter følger med. Velger du å bruke løse basser i dørene og ett 4" komponentsett, trenger du aktiv/elektronisk deling for best resultat. Jeg ville anbefale en spiller med 3 linjeutganger og innebygget aktivt delefilter, da kan du gjøre alle justeringene fra førersetet og anlegget blir lettere å få til å låte bra.

Bassmessig ville jeg gått for 2 gode 10", da dette gir bra med dypbass og trøkk samtidig som du får en bra overgang til midbassene i dørene foran. Det er bedre å bruke litt penger på noen basser som er litt bedre enn å kjøpe to 12" av middels eller dårlig kvalitet. Hele anlegget kan fint drives av en 5- kanaler.

I første omgang ville jeg latt være å bygge noe i hattehylle eller dører bak. Lytter man til lyd skal denne komme forfra, derfor er det viktigere med gode høyttalere foran enn 6x9" i hattehylla..

Jeg ville sjekket ut dynaBel og Xelent på forsterker og høyttalerbiten. Begge merkene er relativt billigmerker, men av egen erfaring leverer disse to "produsentene" utrolig mye lyd pr krone.

På spillerbiten ville jeg gått for enten Alpine eller Pioneer, som begge har modeller med gode innebygde filter med masse justeringer.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for omfattende svar :)

blir nødt til å trekke om taket uansett pga. sur røyklukt, og om jeg blir nødt til og ta av interiørpanelene på dørene uansett for og lage plass til høytalere kan jeg vel isolere dørene de og, osv. blir nok ikke og isolere gulvet i coupeen dog.

6.5" kickbasser i dørene hørtes veldig interessant ut, men med 4" komponentsett it tilleg ser jeg for meg at det kan fort bli ganske dyrt.

på forsterkerfronten ser jeg for meg en sånn eller muligens en av disse

regner begge de skulle klare og gi denne nok strøm, alternativt blir det vel dynabel kabinett med 2xdisse men de siste trenger vel en dedikert forsterker?

Føler jeg begynner få en viss idé om hvordan det skal se ut i bagasjerommet

har litt sansen for de spillerne her 1995,- på dynabel, usb, aux og 3 linjeutganger

så det er forran jeg er mest usikker på hva jeg skal ha, da jeg bare har funnet ett 3veis komp sett med 6.5", 4" og diskant og det så veldig jalla ut (fusion)

takker for alle tibakemeldinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynbel har råe subber. har selv 2 10" av typen dy9410 og bf4501 forsterkeren. og en pioneer spiller foran. de spillerene har sinsykt mye bra innstillinger du kan foreta som er relevant.

men for bare subbene og forsterkeren koster det 5800 pluss kasser og kabler da så...

Bmw 528i e39 - nåværende

Bmw 520i e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo vurdert dette settet? Rent størrelsemessig passer det jo perfekt til planene dine, og prisen er ikke avskrekkende heller! :) Lyddemping koster en del, så om du skal holde et budsjett på 10 000,- med komplett anlegg så må du uansett spare inn litt en plass. ;)

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=479&products_id=3711

Endret av lroedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Alpine spilleren enda rimeligere hos dynaBel, 1695,-. Dette er ett meget godt kjøp, forutsatt at du har en iPod til kilde. Alpine enheten har også en meget bra D/A- konverter som har mye å si for lyden, i tillegg kan du supplere med en PXA-H100 som er en separat lydprosessor som korrigerer lyden i bilen din.

Av forsterkere ville jeg definitivt valg Soundstream forsterkeren. Har god kjennskap til både denne og Xelent forsterkeren. Lil' Wonder gir mye for pengene!

Den Xelent subben du har sett på er utrolig bra, tror ikke jeg kjenner til noen annen ferdig basskasse som gir mer lydtrykk pr krone enn denne. Den spiller helt sykt i forhold til pris, har selv hatt den i bilen en periode for testing.

Til kickbass kan jeg anbefale disse, prisen er pr par: http://www.monacor.no/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/131470/

Jeg kan levere alt fra Monacor til veiledende priser.

Gode 4" komponentsett vokser ikke på trær lenger, men jeg kan anbefale M2 settet til Macrom. Dynabel selger dette til rett over tusenlappen, så sammen med kickbassene vil det komme på rett over 2000,- og det er ikke galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da fortsatt gode 3-veis komponent-sett, Rainbow har flere fra 2000,- og oppover til 64000,-:

3519_rainbow_r231618_1.jpg

tror ikke jeg kjenner til noen annen ferdig basskasse som gir mer lydtrykk pr krone enn denne
En basskasse gir null lydtrykk uten en forsterker til å drive den... således kan det jo like gjerne vært forsterkeren din som ga "helt sykt" mye effekt. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TransMedia: Til din informasjon ble dette drevet på samme forsterker som er aktuell i dette tilfellet. Jeg er fullt klar over at en basskasse ikke blir drevet av luft og kjærlighet..

Her er det snakk om ett budsjett på 10000,- og da gjelder det å finne de produktene som gir mest lyd pr krone. Et 3- veis komposett til 64000,- blir vel da litt irrelevant, uansett hvor bra det låter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TransMedia: Til din informasjon ble dette drevet på samme forsterker som er aktuell i dette tilfellet. Jeg er fullt klar over at en basskasse ikke blir drevet av luft og kjærlighet..
Joda... men det er flere enn deg og meg som leser disse trådene, og da er det kjekt å avsanne myter før de slår enda mer rot. Om en basskasse spiller "helt sykt" er det ikke nødvendigvis basskassa man kan takke for dét. Så da er vi nok enige.
Et 3- veis komposett til 64000,- blir vel da litt irrelevant, uansett hvor bra det låter..
Trådstarter hadde bare funnet ett 3-veis kombo der ute i verden, poenget her var at det finnes langt flere...
Her er det snakk om ett budsjett på 10000,- og da gjelder det å finne de produktene som gir mest lyd pr krone.
Selv ville jeg heller prøvd å finne de produktene som gir best lyd pr. krone, da i betydningen naturtro lyd. Et rullende disco for 10000,- er veldig enkelt å sette sammen, men er ikke nødvendigvis hva trådstarter ser etter, i den grad jeg har forstått han korrekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg heller prøvd å finne de produktene som gir best lyd pr. krone, da i betydningen naturtro lyd. Et rullende disco for 10000,- er veldig enkelt å sette sammen, men er ikke nødvendigvis hva trådstarter ser etter, i den grad jeg har forstått han korrekt.

Noe jeg har lært fra min korte tid på dette forumet er at man skal tydeligvis formulere seg meget nøye i innleggene, mener selvfølgelig best lyd pr krone det var bare en annen måte å skrive det på. Det virker som folk VIL mistolke det som blir skrevet.. Men det er en annen diskusjon:)

Har selv solgt hifi og bilstereo i 12 år og vet at mennesker har forskjellig oppfatning av hva som er bra lyd. Når trådstarter skriver at han er glad i bass og skal bruke anlegget til rap/metall, så tviler jeg på at han skal bruke til å sette seg ned å finlytte til klassisk eller jazz. Når det er sagt, vil de komponentene jeg har foreslått gi ett meget bra lydbilde innenfor gitte budsjett.

Til trådstarter vil jeg anbefale å ta en butikkrunde, de fleste seriøse bilstereosjapper gir deg mulighet til å lytte til produktene. Om det skulle være spiller, komposett, forsterkere eller sub. Hadde selv egen bil i butikken med mulighet til å sette opp det lydoppsettet man ønsket seg, det finnes sikkert andre der ute som også har denne muligheten. Hvis ikke får man hvertfall ett inntrykk bare ved å lytte i butikk. Siden du ikke har vært for mye borti bilstereo tidligere kan dette være lurt og spare deg for litt penger og irritasjon grunnet bomkjøp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider