Gå til innhold

Temp giver / termostat / sensorer

Ranger emnet

olecg

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en 03 1,4 såkalt "støtstang" motor etter det jeg forstår.

OK. Temp giveren er kaputt, og det er ikke noe tvil om det. Får den ikke til å flytte seg en millimeter selv om jeg får opp god temp på kjølevannet og radiator.

OK, jeg skal bytte denne, men lurer på denne giveren om den har noe sammenheng med "andre" ting.

Selv om temp måleren viser 0 hele tiden, så har jeg et problem med at bilen kun er OK varm når den står på tomgang eller med snirkling på 1. gir. Med en gang jeg får litt fart på bilen så begynner det å blåse lunkent og etter en stund heller kaldt.

Så mitt spørsmål er om varmeapparat registeret er styrt av en "kran" al.l. som kanskje har sammenhengende med en defekt sensor noe sted? Hvis ja, kan temp giveren generelt gi utslag på dette?

hva med termostaten? Har den en "sensor" el.l som kan påvirke sirkulasjonen til registeret?

OK, en del spørsmål her, men jeg skal ihvertfall gjøre følgende:

Sjekke temperaturen på kjøleveska slik at jeg er sikker på at jeg ikke har noe "kraving" i systemet som stopper sirkulasjonen.

Deretter må jeg fikse giveren slik at ihvertfall temp måleren på dash'en fungerer. Ut over det så er jeg veldig takknemlig for tips.

Da er jeg ganske ny i Skoda verden lurer også litt på om denne 1.4 bensin kjærra har generelt problemer med å få opp en "Holdbar" temp på varmeapparatet i -20 grader. Hvis alt av sensorer, givere etc. fungerer, så kan jeg jo dekke ned kjølesystemet til jeg treffer et punkt som fungerer bra selv i kalde forhold, men da er jeg nødt til å vite litt mer hvordan det fungerer på denne bilen.

PS: Når bilen er varm, dvs. små og tomgangskjøring i lengre tid, kjenner jeg med fingerene at "tur" inn til registeret er varm (slangen). Returen (som jeg tolker den er), er littegrann kaldere, men den er også "varm". Hvis dette sier dere noe.

Tusen takk for alle innspill

-olecg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...