oyvind87 Skrevet Januar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Bremsene henger endel bak nå tror jeg. Skiver og klosser er byttet for et halvår siden. Da er det vel trege calipere? Glideboltene? Jeg har ikke skrudd mye bremser før, kun av med caliper og skiftet skiver/klosser. Uten lufting osv. Er det kurant for meg å kjøpe rep.sett for caliperne? Inneholder ifølge mekonomen; "glidedel + styredel bak". - Er dette en kurant jobb og gjøre selv? - Nødvendig å løsne hele caliperen? - Må bremsene luftes? Noen som orker hjelpe meg ved å sette opp en liten manual for dette? Hva er det forøvrig som gjør at caliperne/glideboltene blir trege og begynner å henge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Januar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Det er mest sannsynlig pakninga utenpå gliderne som er ødelagt, slik at kobberfettet har forsvunnet/tørket. Er vel en grei jobb, og jeg tror ikke du trenger å lufte. Vet ikke hvor stor forskjell det er på bilene, men det var en grei jobb på min Audi 80 iaf. Men er du sikker på at bremsene ikke haar fryst fast? Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind87 Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Ja, de har ikke fryst fast. Har gradvis begynt å bli tregere siden sommeren. Hvordan gikk du fram da du byttet? Har Audi selv, bare noen få år nyere, så sikkert mye av det samme opplegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Husker ikke helt. Fikk god hjelp og gjorde ikke alt selv, men på baksiden av caliperne er det to umbrakoskruer som går gjennom gliderne, disse må løsnes. Ellers er jeg veldig usikker mtp. lufting og tilbakeskruing av stempel. Det var ingen storjobb hos meg. Fikk hjelp av brudern, som heller ikke er mekaniker, så noen med litt peil ska nok klare dette:) Håper noen andre kan hjelpe deg:) Lykke til! Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind87 Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Takker uansett. Noen andre med innsikt? Holder det å bare løsne gliderne? Eller må hele caliper løsnes? Må stempel ut og dermed lufte? osv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.