cartman1 Skrevet Januar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Er i sluttfasen av bestilling av ny Octavia stasjosvogn, ambiente, og vurderer 3 motoralternativ: -1.4 TSI DSG -1.6 TDI -1.6 TDI DSG Har prøvekjørt de to førstnevnte. TSI-motoren synes jeg virket sprek, og det var uvant men befrierende å slippe å gire. TDI var litt slapp på lave turtall men var stillegående og jevn. 1.6 TDI med DSG er foreløpig ikke å få testet i Norge, og 1000 kr-spørsmålet er da hvordan denne fungeren. Er skeptisk til å bestille uprøvd. På den annen side kan det være at motoren er såpass bra at det er verdt risken. Vurdeerer å teste en VW med 1.6 både med / uten DSG, hvis det fins. Regner med at f.eks. en Golf stasjonsvogn er temmelig lik en Octavia og at den motoren som funker best på Golfen også funker best på Octaviaen. Er det noen her som har testet alle tre motoralternativene og kan gi meg en vurdering - i forhold til ytelser, økonomi, vedlikeholdskostnader, gjenkjøpsverdi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigsol Skrevet Januar 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2010 Rett meg om jeg tar feil, men blir ikke både TSI og TDI'en litt for spinkle til å ha DSG kasse på? Sikkert behagelig å kjøre med, men ser for meg at det er mye lyd og lite som skjer.. Kan godt hende jeg tar feil, da jeg selv sverger til manuell kasse. Siter Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula... Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cosworth87 Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 der tar du nok feil... til en vanelig gammeldags automatkasse har du kanskje rett... men med en moderne rask dsg kasse. ngen tvil... bilen blir jo så si raskere med dsg.. og den nye CR motoren bråker jo kke i det heletatt. jeg ville uten tvil valgt 1.6CR kjeeeempemotor. jeg ville personelg valgt DSG til den for å gjøre den mindre dau.. er jo utrolig slitsomt å gire 4 ganger på vei ut på motorveien. Siter 2012 octavia 2.0 tsi RS x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cartman1 Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Da har jeg testet 1.6 TDI med DSG. Synes ikke det var en bra match. DSG kledte 1.4 TSI (122hk bensin) mye bedre. Synes i grunnen dette var en knallbra motor, med skikkelig hestespark. Så da står det mellom 1.6 TDI manuell og 1.4 TSI med DSG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigsol Skrevet Januar 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2010 Siden jeg sverger til bensin, ville jeg gått for TSI'en. Har testet denne med manuell kasse i en leiebil jeg lånte og til å være så lite slagvolum var den behagelig å kjøre og overraskende spenstig. Siter Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula... Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg