Gå til innhold

Hvilken sub for fin lyd?

Ranger emnet

tosk

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge litt stero i familie bilen, og jeg er ute etter greit trøkk men FIN lyd, jeg skal ikke på noe DB drag, så lyd kvalitet fremfor tortur trykk :)

Bilen er en Volvo 850 t5 (sedan)

Kan kun ha 1stk 12" pga trenger plassen til barnevogn osv :)

Så d jeg lurer på er, hvilken 12" spiller bra å fint, lukka lr porta kasse? bagasje rommet er helt lukket, men om man tar ned armlene i mideten bak, så er d åpent inn til cupe'n hvis d skulle ha noe si for valg av lukket lr portet. men lukket spiller vell penest?

Lrs har bilen Infinity refrence i alle dører, ingen 6x9 foreløbig. trengs d?

kom med forslag til sub å forsterker :)

over å ut :)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bra ut, men trykker d? greit at d skal spille fint, men jeg ville jo føle at jeg har enn sub fordi :)

umulig å få, RF, GZ, Alpine osv å spille pent? kjører jo forbi bilradio spesialisten hver dag, så da slipper jeg å bestille noe.

- V O L V O -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri likt rf jeg, syns ikke di spiller noe pent... hertz spiller krystallklart, pluss at di kan trøkke ja;) spess den hx 300 subben, den er BRA!! gz har jeg aldri hatt, så det kan jeg ikke uttale meg om desverre, samma med alpine...

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er fornøyd med Infinity'ene du har ellers i bilen, er det da ingen grunn til å gjette på hva annet som kan passe sammen med dette, enn en Reference sub:

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=6887&katid=28&mid=m436&id=&vn=736

14a1565e593526.jpg&hoyde=240&rot=0&i=ok

Montér den i en kasse med skrå front, slik at elementet kan spille mot skiluka og er beskyttet mot barnevogn&bagasje.

3328__12kassetransmed.jpg&w=200&h=229

Deretter bare å finne en passende forsterker, gjerne til resten av høyttalerne i bilen også, og merk at det er forsterkeren som lager basstrykket i bilen for å si det litt forenklet. En portet kasse spiller gjerne høyere enn en lukket kasse med samme forsterker, mens en lukket kasse gjerne har noen bedre lydmessige kvaliteter fremfor en portet.

Og nei, 6x9" er ikke nødvendig noe sted i din bil med dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo de spiller helt griet syns jeg, nå drives de av cd spillern, så har ikke vrengt opp fult for å si d sånn, i frykt for at de kansje vil gå til helvette uten en forsterker.

ja tenkte på å vende den inn mot sete ryggen for å ikke fucke den opp med mye inn og ut av div sarv som følger med kjerring å unger å handle tur på rema 1000 :P

- V O L V O -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reference subben til Infinity spiller bra den. Styr unna RF og GZ. Alpine har jeg selv solgt og har bare positivt å si om det. Med type R bassene får du ekstrem valuta for pengene. Type R bassene har relativt tungt membran og er derfor kanskje litt tungdrevne, men dette tar de igjen i tight og nøyaktig bass. Alpine får du til gode priser hos dynaBel.no, de har også Alpine hos Bilradiospesialisten.

Til å drive herligheten, er PDX forsterkerne fra Alpine geniale. De tar liten plass, krever minimal kjøling og dersom du skal ha mer enn en forsterker kan de stables i høyden!

6x9" er overflødig:)

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpine Type R 12" kan du kjøre helt ned i 20 liters lukket kasse om du har nok effekt.. Vil dog anbefale 25-30 liter, da det vil gi litt mer bunndrag. Elementet spiller absolutt best i lukket kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.600 vil funke fint, men jeg vil jo anbefale deg å kjøpe inn en 4 kanaler til de øvrige høyttalerne i bilen din, hvertfall hvis målet er lydkvalitet og ikke bare bass:) Vet ikke hva slags budsjett du har, men selv har jeg en Alpine PDX4.100 og den er jeg utrolig fornøyd med. Denne forsterkeren har vært med i ett par biler, og kommer også til å bli basis i mitt noe oppsett som jeg holder på med i familiebilen. Den vil da drive en 10" og ett 8" komponentsett. Vil du spare litt penger og bare ha en forsterker kan du prøve PDX 5. Bare pass på at Type R elementet da er 2x4 ohms spole på slik at ikke lasten på subutgangen blir 1 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli en bra løsning ja. Personlig ville jeg valg 2x4 ohms element. Dette pga du ødelegger dempningsfaktoren i forsterkeren endel ved å laste den ned i 1 ohm. I 2 ohm vil du få litt mindre effekt å rutte med, men en mye bedre dempningsfaktor. Dempningsfaktoren er det som avgjør hvor god kontroll en forsterker har på elementet. Dette sammen med evnen til å levere strøm selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider