Gå til innhold

Oljelekkasje

Ranger emnet

octavia99

Anbefalte innlegg

Hei

Har for tredje gang denne vinteren fått Nordeuropas største oljelekkasje!!!!!! Ser det er en tråd hvor en med 19tdi har fått plutselig oljeutblåsning, nå kjenner ikke jeg den motoren der. Men det hørest ut som olja vår forsvinner på samme sted.

Har hatt ute og skiftet olje og filter 2 ganger tidligere i vinter å da sjekka jeg mutra på boksen hvor olja går ut i oljekjøleren, første gang var den løs å skrudde den bare til å vips Problem solved. Andre gang dette skjedde var ikke boksen løs, men da viste det seg at pakninga mellom denne boksen og oljefilterbraketten var gåen. Nok engang var det av med hele greia, ny pakning filter å olje på plass. Har nå klart å få brukt bilen i hele 1 uke så skjer det samme nok engang, er jo noe så innerst inni heite hel.... irriterende at der aldri skal holde tett.

Det virker som om der er et alldeles enormt trykk nå, idet jeg starta motoren så spruta det vel ut 1 liter på 15-20 sek å det mens motoren var varm. Det jeg da lurer på er om det faktisk kan være oljekjøleren som holder helvete med meg i og med at problemet kommer så plutselig. Kjørte som sagt bilen til butikken uten noen som helst lekkasje, bilen sto i 20-30 minutter å da jeg da starta opp så kom spruten. Høres dette kjent ut for noen her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Har vært ute å sett litt mer på bilen nå å det ser for meg ut som om det ikke er uttak til oljekjøler den "Boksen" mellom oljefilteret og braketten, der går kjølevannsslanger inn på denne og er vel en simpel form for oljekjøling kan jeg tenke meg.

Motoren min er en 1.8t å jeg vet ikke om det er noen forskjell på denne motoren og andre.

Olja kommer ut mellom brakett og denne boksen,ser ikke at det skal være noe med hverken paknind eller olje som skal kunne forårsake dette da jeg har bytta pakning der for en uke sia, boksen sitter fast,nytt filter, ny olje type dyr osv.

Ingen som har noen tips for å få fiksa dette?

Virker som om problemet kommer og går å det jeg da begynner å lure på er om det kan være tett en eller annen plass slik at det blir et voldsomt trykk akkurat her.

Aleksander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det nok engamg demontert å sjekka etter mulige årsaker til lekkasje på godkjerra, men det er jammen ikke lett å finne noen god grunn til at denne lekkasjen kommer og går.

Det som forundrer meg er at det virker som hvis den skal lekke så kommer dette direkte ved oppstart, kan nesten virke som om det er noe som blokkerer en eller annen oljekanal ved enkelte tilfeller.

Etter montering og oppstart med nok en runde ny olje virker alt som det skal igjen, men hvor lenge var Adam i Eva....

Får krysse fingra å håpe at det funker som det skal til det blir såpass temp at man kan gå mer drastisk til verks.

Virker ikke som det er noen med noen gode ideer til hva jeg skal prøve for å bli kvitt problemet.

Men jeg gir ikke opp å tar imot alle forslag med takk.

Aleksander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...