Gå til innhold

Problemer med gløding Berlingo 1.9D

KnutK

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg en Berlingo m/feil på gløding. Skiftet styreenhet for gløding, men har frremdeles feil? Tar en tur på by'n og kjøper tempsensor i morgen, og tester med nyladet batteri......

Har noen noe tips om hva dette kan være? Har ikke testet glødepluggene enda, men får ikke lys i varsel for gløding heller....temperaturen er -5 til -10, så det er håpløst å starte uten gløding.....

Takker for alle forslag.:idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har kjøpt meg en Berlingo m/feil på gløding. Skiftet styreenhet for gløding, men har frremdeles feil? Tar en tur på by'n og kjøper tempsensor i morgen, og tester med nyladet batteri......

Har noen noe tips om hva dette kan være? Har ikke testet glødepluggene enda, men får ikke lys i varsel for gløding heller....temperaturen er -5 til -10, så det er håpløst å starte uten gløding.....

Takker for alle forslag.:idea:

Har sjekket glødepluggene, starter greit når jeg gløder direkte fra batteri til glødeplugger. Kan det være at en feil i styreenhet kan føre til at forgløding/ettergløding ikke fungerer..........eller en eller annen sikring? Noen gode forslag hadde jeg satt pris på, mulig jeg må få en diagnoseavlesning på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis glødereleet er skiftet og glødepluggene er i orden er det kun tempsensor og motorstyreenhet igjen... med mindre du har ledningsbrudd eller kontaktfeil et sted.

Tempsensoren sjekker du enkelt og greit når du først har motoren i gang. Det er samme sensor til styreenhet og instrumentpanel, så hvis du får fornuftig avlesning i instrumentpanelet er tempsensoren i orden.

Husk å sjekke jordpunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar, dette ser ut til å være en kontakt som ikke var helt bra, jeg gikk over kontakten på tempsensor, denne var OK.

Styrenheten er i orden, men jeg må nok ta en runde på kontaktene, da glødinga kom etter en motorvask, så en kan vel si at dette er en drittfeil:m'm:

Skal ta og rense og smøre opp kontaktene på motorstyringsenheten når været blir bedre....

Takk for tipset, greit å få hjelp her.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har problemer med motorstyreenhet... IKKE RØR! Du skaper potensiale for mange flere problemer enn du reparerer ved å holde på med de kontaktene.

Kontaktene på motorstyreenheten er vanntette, og de er i orden hvis de fungerer. Overhode ingen grunn til å røre. Disse bør egentlig få stå i fred hele bilens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider