Gå til innhold

Castrol - hva er forskjellene på...:

Ranger emnet


londonwest

Anbefalte innlegg

Edge 0 w 40 og 5 w - 30? Det er så uendelig mange ulike sorter, og ett sted har jeg lest at EDGE sport 0 w 40 kan man kjøre 50 000, mens Castrol egen smøretabell sier 15 000 eller 10 000 med rough kjøring..

 

Den første er også billigere enn den andre, og jeg har også lest på google at den første er mer bensinsparende enn den andre

 

Det er litt forvirrende, egentlig; og så kommer det også an på motortyper visst???

 

Vet dere dette???

 

 

http://www.eddy.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljene i eksemplet ditt er fine ved ekstremt lave temperaturer. "W" står for "winter". Tallet før W angir oljas viskositet (tykkelse) ved kald motor. Til lavere tall, til tynnere olje.

Tallet etter W angir viskositeten ved varm motor. Til høyere tall, til tykkere olje.

Castrol Edge 10W 60 f.eks, er tykkere både ved kald og varm motor enn oljene i eksemplet ditt.

 

I streng kulde kan nok en olje være litt mer bensinbesparende i forhold til en annen, hvis den er mer tyntflytende ved kald motor. Altså lavest mulig tall foran W til vinterbruk for lettere start og lavere forbruk.

 

Skifteintervallet bør du nok stole på smøretabellen til Castrol. 50.000 km er litt drøyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...endelig fikk jeg svar på samtlige spørsmål som jeg har lurt på

 

Takker og bukker!!!

 

Jeg kjører videre på min 0 W - 30 EDGE, motoren har en helt annen godlyd nu enn da jeg brukte "andre oljer", går som en gal!!

 

Bare se her:

 

http://www.youtube.com/trafikkgalningene

 

(Bemerker at siten er laget for at uerfarne førere skal se de voldsomme kontrastene, i den hensikt å ha FULL KONTROLL)

 

Fortsatt godt nytt år

 

http://www.eddy.nu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil fordype deg i temaet olje verserer det diverse tråder på \Teknisk. Noen av de er samlet i http://www.bilforumet.no/teknisk/134588-den-store-sticky-traden-pa-tekniskforumet.html

 

Forøvrig bør du holde deg til brukermanualen til din pug 407 eller hva du nå enn kjører. Der finner du både anbefalt skiftintervall og hvilke typer olje, grader og koder som er brukandes på DIN motor. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet til vinterolje på bilen min. når det begynte å krype ned mot minus, ble det pakka på castrol edge 0w 40

 

godt å tenke på at motoren får best mulig smøring når det er så jævlig kaldt om dagen.

 

til våren kommer det nok på en annen olje.

 

 

Man skal vel sånn helt egentlig ikke bytte oljer om hverandre, iallefall ikke blande merker. (Sånn helt egentlig :))

Mercedes Benz 230te -89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel sånn helt egentlig ikke bytte oljer om hverandre, iallefall ikke blande merker. (Sånn helt egentlig :))

 

Nei, man skal absolutt ikke blande oljetyper sammen.

Men man skal heller ikke drive å bytte fra den ene typen til den andre, iallefall ikke om det er snakk om 2 vidt forskjellige merker. Da kan man oppleve at man får en motor som begynner å bruke olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har forsøkt med på å spørre noen forhandlere om mitt spørsmål, men det er ikke noe konkret å få ut av dem, så si meg:

 

Er det bra - og stemmer det - at motoren i blant blir dratt til det ytterste; renser det opp slik som noen hevder, eller er det mer til skade enn til gagn, jeg er ikke sikker lenger, fordi det hevdes så ulikt fra ulike grupper.

 

http://www.youtube.com/trafikkgalningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel sånn helt egentlig ikke bytte oljer om hverandre, iallefall ikke blande merker. (Sånn helt egentlig :))

 

Dette vet jeg svært godt. :)

 

Bilen er bare kjørt på castrol oljer med de godkjenningene som dene motoren krever.

 

Motor ble tømt for olje etter en real engine flush fra wurth, så ble den nye oljen bøtta nedpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å blande oljer har egentlig ingen betydning, i den forstand at det er skadelig, selv om enkelte pølsemeny-selgere på Statoil hevder dette.

Det vil si, det som skjer hvis man kjører med f.eks helsyntetisk toppkvalitets olje, er at denne vil få den samme kvaliteten som olja som etterfylles av lavere kvalitet. Altså er det veldig bortkastede penger å kjøpe olje av dyreste sort, hvis man velger å etterfylle en skvett med billigolje.

Bortsett fra det, så har det liten eller ingen betydning å blande oljer.

Faktum er jo at all olje i dag overgår kvalitetskravene til bilfabrikatene, også når det gjelder helt nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det å blande oljer har egentlig ingen betydning, i den forstand at det er skadelig, selv om enkelte pølsemeny-selgere på Statoil hevder dette.

Det vil si, det som skjer hvis man kjører med f.eks helsyntetisk toppkvalitets olje, er at denne vil få den samme kvaliteten som olja som etterfylles av lavere kvalitet. Altså er det veldig bortkastede penger å kjøpe olje av dyreste sort, hvis man velger å etterfylle en skvett med billigolje.

Bortsett fra det, så har det liten eller ingen betydning å blande oljer.

Faktum er jo at all olje i dag overgår kvalitetskravene til bilfabrikatene, også når det gjelder helt nye biler.

 

Har nettopp vært på oljekurs med castrol, og de fraråder på det sterkeste å blande oljer(gjelder spes. de beste oljetypene).

Dette fordi at hver enkelt oljeprodusent og oljetype har forskjellige typer additiver som de tilsetter.

De billigere oljemerkene har dårligere råolje og må derfor tilsette mer additiver for å gjøre oljen like bra. God olje inneholder ca 70-90% råolje og resten additiver.

Noen oljer skal rense bedre, noen skal ha lavere svovelinnhold pga partikkelfilter, og andre skal ha lenger levetid (lenger serviceintervall).

Når du da blander oljer, kan du få en uheldig blanding med god og dårlig råolje, og ulike additiver som ødelegger for begge oljene. Har du en ny og moderne motor, kan dette i verste fall ødelegge motoren - noe vi faktisk har opplevd på verkstedet.

 

En tommelfingerregel er også at man som regel får man det man betaler for når det gjelder olje. Biltema, Esso, Mobil1, Castrol og feks. Valvoline kan ha samme kvalitetsmerket olje (feks. API SM, ACEA A5/B5/C4), men det betyr bare at alle disse oljene når MINIMUMSKRAVET når oljen er ny. Mobil1, Castrol og Valvoline holder seg som regel langt over minimumskravet, og oljen er mye mer stabil over tid enn den billigere. Vil nok merke stor forskjell på en biltemaolje og en mobil1 olje som begge har gått 30 000km.

 

Vil også nevne at API standarden ikke lenger er noe å rette seg etter. En skulle feks. tro at API SL er en kjempegod olje, men dette klarer Castrol sin GTX professional mineral olje. Dette er en kjemegod mineralolje - for all del. Men bare ved å lese spesifikasjonen, tror jeg ikke noe her ville helle dette ned på sin splitter nye 2010 modell:) De fleste syntetiske oljer i dag klarer API SM spesifikasjonene, som er det høyeste for API.

ACEA derimot er mye mer nøyaktig.

Acea B3 er ikke nødvendigvis bedre enn B1. Fordi her er ikke oljen bedre ut i fra tallet, men det sier hvilke forkjellige egenskaper oljen har. A5/B5 er motorolje for lange intervaller feks, men trenger ikke å ha bedre smøreegenskaper enn feks A3/B3. Når det gjelder ACEA må en se i intruksjonsboken hvilken olje man skal ha. Står der ACEA A3/B3/B5/C4 feks. skal man ha ALLE disse spesifikasjonene på oljekanna. BORTSETT ifra viss du skal ha en ISO sertifisert olje, feks VW 505,01. Da er det KUN dette man skal se etter. Renault, Ford, VW, GM, BWM også videre har ofte egne godkjenninger, og da er det kun dette som gjelder.

DISSE oljene kan blandes! Dette fordi bilprodusenter har satt en egen standard for hvilket additiver som skal benyttes og hvor mye. En Mobil1 VW 501.00 kan blandes med Castrol VW 501.00. Men billigmerker bør blandes med andre billige, og dyre bør blandes med andre dyre.

 

Vil også si at når det gjelder Castrol, har de forskjellige typer kvaliteter.

Feks: SLX professional, Magnatec professional og GTX professional er det beste av det beste fra Castrol når det gjelder fullsyntetisk, delsyntetisk og mineralolje. Disse fåes KUN kjøpt hos merkeverksteder.

Mekonomen feks. selger IKKE professional oljer, men en mer middelgod olje (men likevel bra olje!). Edge Sport er faktisk bare en middels god olje, selv om den egentlig er kjempegod i de aller fleste tilfeller.

 

Av personlige ærfaringer kan jeg også si, at man kan tydelig se forskjell på to motorer som har gått like langt, der ene har gått med dyr olje og den andre dårlig.

Begge kan smøre like godt, men på motoren med billig olje, danner det seg oftere skum og oljeavleiringer.

 

For at ingen skal misforstå meg, så mener jeg ikke at selv om en del her kjører på biltemaolje, så vil motoren skjære seg. De fleste vil nok ikke merke forskjell i bilen sin levetid. Men for de med nyere og "kresen" motor, vil jeg sterkt anbefale en dyrere olje. Men hovedsaklig, hold deg til samme oljen hele tiden, og ikke bland forskjellig typer.

Endret av Mad-Ass

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår