Gå til innhold

AAH motor går kun på 5. Def. dyse?

Ranger emnet


SBaL

Anbefalte innlegg

Æsj...

Da jeg fyra opp bilen og skulle kjøre hjem idag, gikk den litt rart, og rista litt under pådrag.

Så jeg stakk tilbake på jobben og konstaterte at den ikke fyrer/går på sylinder #2.

Har utelukka plugg (bytta alle for en 3-4 måneder siden), pluggkabler og sjekka (og kjent :p ) at den har gnist.

 

Vet den får bensin, for pluggen er våt og lukter bensin når den ta's ut igjen. Kan også nevnes at pluggen var ganske sota da jeg tok den ut, så er vel ikke umulig at den har gått litt fett før den slutta helt heller?

Sjekka spenninga inn på dysa, bare for å utelukke ledningsbrudd. Joda, den holdt seg i 0.16V til 0.33V området, akkurat som en av de andre dysene.

 

Mistenker egentlig at dysa står å pisser, og rett og slett drukner sylinderen, men syntes 2000,- + en ukes venting var litt i overkant når det kun er på mistanke.

Skal ta å bytte plass mellom 2 av dysene og se om problemet flyttes over til den sylinderen.

 

Tenkte også tanken på at coilen var gåen.

Altså at den ikke greide å levere nok spenning til å gi overslag (har vel egentlig utelukka det og), men da burde den ikke gått på 4'ern heller, siden den coilen går til både 2'ern og 4'ern.

Og pluggen i 4'ern er ikke sota ned.

 

Men er det noen luringer her som har noen lure innspill jeg kan/bør prøve ut før jeg går til bestilling av dyse?

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt om på dysene og sjekk om problemet flytter seg.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAH har ikke en enkel coil med fordeler.

Men fordeler løs tenning. Så 3 coiler (2 syl per coil).

Og husker jeg riktig fra skolen, så vil pluggen på #2 også gi gnist når det er gnist på #4 (siden den coilen går til syl #2 og #4).

Så da kan det vel ikke være coil, siden syl 4 er ren og pen?

Var forsåvidt lik motstand i plugg kabel til #1 og #2 og.

 

Bytta om dysene på syl #1 og #2 idag.

Lot den gå litt både på tomgang og 2000-3000rpm bare for å være sikker på at den ikke begynte å fyre etter at den ble litt varmere.

 

Neste steg blir nok komp test og sylinder lekkasje test.

Får se hva det sier meg.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er toppakninga som er røket.

Med mindre topp eller blokk på AAH er kjent for å sprekke opp?

Må være ganske stor sprekk og isåfall.

Blåser nesten fritt mellom 2'ern og 3'ern.

Prøvde aldri å dra av pluggkabel til syl #3 da jeg fant ut at den ikke gikk på syl #2.:hammer

Endret av SBaL

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår