Gå til innhold

2x rockford 10" 600rms subber, hvilken forsterker?

Ranger emnet

Bilpleie Gærning

Anbefalte innlegg

Hei, er lei av original stereoen i bilen min og skal kjøpe meg ny stereo.

Jeg planlegger og kjøpe 2x Rockford Fosgate 10" 600w RMS 4ohm subber med dobbel voice coil som skal kobles slik at jeg får 1ohm load.

Link til subbene: http://www.rockfordfosgate.com/products/product_details.asp?cat_id=4&series_id=32&family_id=12&item_id=91835&locale=en_US&p_status=

Spørsmålet er hvilken forsterker skal jeg kjøpe? Hvor mye RMS watt må forsterkeren minst ha for å dra disse to greit?

Bass lyden jeg håper på å få til er en raskt-slående og ikke så alt for dyp bass lyd. Musikken jeg hører på er det meste innen metal (ac/dc,metallica,In Flames, iron maiden, osv osv) Bilen jeg kjører er en original BMW 318i 1995mod om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren vil dra høgtalerene greit, men du kan ikkje spille so høgt som du kan med ein større forsterker,

Sia du har 2 høgtalere som kan takle 600w rms, kan det være greit med ein forsterker som klarer å gi 1200w rms ved lasten høgtalerene gir.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spes grunn til at du vil ha RF komponenter?? eller har du bare masse penger til overs??

Det finnes bedre utstyr, som ikke koster like mye, sånn bare for å gi deg et tips ;)

Her er noen grunner til at jeg velger Rockford:

1: jeg digger utseende på de nye Power forsterkerne og subbene og de matcher bilen min veldig bra.

2: De oppgir alltid korrekte tall og er veldig detaljerte når de beskriver produktene sine

3: De sender med en "wiering wizard" som viser hvordan du skal koble både en og flere elementer sammen for og få 1ohm load, 2ohm load, 4 ohm load, 8 ohm load osv.

4: De har ett godt rykte (da jeg går med på at de er sånn smått oppskrytt)

5: Om du er smart kjøper du ALLDRIG Rockford komponenter fra norske forhandlere.DET ER SVIN DYRT! På bilradiospesialisten koster den subben som jeg nevnte jeg skal kjøpe i første inlegg 3295, kjøper du fra amazon.com koster den 1300 MED moms og frakt må du betale samme om det er fra norge eller utlandet (blir jo mer frakt fra usa da men du kommer ikke i nerheten av 3295kr UANSETT)

6: Om du bruker anlegget med "måte" så varer rockford komponentene som regel LENGE.

Forresten noen som har satt seg inn i hva i bunn og grunn forskjellen på en 12db/octave crossover, 18db/octave crossover og en 24db/octave crossover er? Har ikke gidda og satt meg inn i oppbygningen av cossovers osv, noen som har en viss peiling på hva som er best til hva osv? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren vil dra høgtalerene greit, men du kan ikkje spille so høgt som du kan med ein større forsterker,

Sia du har 2 høgtalere som kan takle 600w rms, kan det være greit med ein forsterker som klarer å gi 1200w rms ved lasten høgtalerene gir.

Om jeg kobler begge høgtalerne til 1OHM load vill de får max 250watt hver, vill ikke dette være mer en nok om jeg ikke har planer om å "riste istykker" bilen min? Har ikke planer om at noen skal høre meg på andre siden av byen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse subene er ekstremt tungdrevne (82DB), så du burde minst ha en T1000 til 2 sånne. Eller kjøpe en Dynabel BF4501 til en brøkdel av prisen ;)

Det er lettere å ødelegge subene med for liten forsterker, enn med for stor....

12/18/24 angir brattheten på delingen. Det er ikke sånn at et delefilter fjerner ALT under feks 100hz når du setter det på 100hz, men det "fader" ut med 12/18/24 db pr. oktav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg haddde to T1 12, så brukte jeg først en dynabel bf4501, men så byttet jeg over til rf 10001bd å det spilte bedre..

Men om det var verdt dem 3-4000kr xtra, kan diskuteres ;)

Som sagt, rockford er veeeldig godt priset i forhold til ytelsen..

Enig i at du får kjøpt kansje 4 "vanlige" elementer til prisen av 2 rockford elementer. Men når du først har investert i rockford så blir du nok ikke skuffet. Å de har den mest oversiktelige og mest detaljerte hjemmesiden jeg har vært borti ivertfall (feks kicker sin side er jo så uoversiktelig og fæl at jeg får fnatt, ikke står det bestanding om det er RMS watt eller max watt som er oppgitt heller). Etter min erfaring (og flere's) så lønner det seg i bunn og grunn ikke å kjøpe rockford om du bare skal ha et "vanlig" anlegg, det er ikke før du kjøper det største og råeste at du merker den store forskjellen (ivertfall på forsterkere). Grunnen til at jeg kjøper rockford forsterker er fordi de har en mye større frekvens range enn de fleste andre forsterkerne på markedet. Den største forskjeller på rockford og andre produkter er vel at de som regel har lite RMS watt for pengene MEN en syk lydkvalitet som få klarer og måle seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.det kommer jo litt ann på hva slags budsjett du har.men en får aldri for stor forsterker.jo større jo bedre.men en ting kan jeg si.har hatt rf selv og har ikke vært fornøyd med sub elementene.er enig i at rf forsterkerene har et kult utseende og er kult med di led indikatorene.men hadde faktisk heller gått for dynabel eller muligens audison.igjen alt avhenger av hva budsjettet er og hva en liker.var en kompis som var innom her om dagen og fik låne en forsterker av meg.han har 2 stk rf p2 eller hva di heter i orginal kasse som er portet.den forsterkeren han hadde var vel en us carver eller et eller annet.ga max 100w rms kanske til hver sub MAX.satt inn en annen forsterker og guffa på litt.ga di rundt 4-500w rms.sybtes ikke dette spilte serlig bra i forhold til 2 stk pioneer 400w rms stk jeg har liggende.di ga jeg 200rms stk når di var splitter nye og jeg syntes at di spilte penere og ga mere trykk.dette var da i lukket kasse.di ga jeg halvparten av d di skulle ha og jeg blei faktisk overraska egentlig i forhold til rf sine elementer.selvom pionnerene er høyere rms.men uansett smak og behag.dynabel er jo et godt alternativ;)

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neltari, jeg tror du trenger å høre litt diverse gode innstalleringer med annet utstyr enn rockford, for rockford er IKKE kjent for god lydkvalitet, det er helt feil... Rockford lever på ryktet fra flere år tilbake, hvor de lagde utstyr som var bedre enn de fleste, men nå om dagen så har de tapt seg, mens andre merker har blitt bedre, så nå er de sånn midt på treèt men har noen priser som er alt for høye.

PS: wattstyrken har tilnærmet ingenting å si ;)

En sub med følsomhet på 100db og watt-tålighet på 20watt rms måtte jo vært helt genialt, men det finnes dessverre ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt, watt, watt..! Sjekk heller hvilken evne forsterkeren har til å levere strøm. Det er det som teller mest. En forsterker på 1000W uten evne til å levere strøm vil ikke ha evne til å levere varene uansett.. Har sett for mange "1000 wattere" med 50-60A sikring. Tenk at man trenger MINST 100A sikring på forsterkeren for at den skal nærme seg f.eks. 1000W. Og da har jeg ikke tatt høyde for virkningsgraden på forsterkeren.

I tillegg kan man tenke at om man har ett element med virkningsgrad på 87 db/W/m, så vil dette trenge dobbel effekt av ett element som har 90 db/W/m for å spille like høyt!

Det som i tillegg skjer dersom man laster en forsterker ned i f.eks. 1ohm er at man ødelegger det som heter dempningsfaktoren. Dempningsfaktoren bestemmer hvilken kontroll forsterkeren har på elementet. Man vil oppnå mer watt på papiret, men man vil få mye mye dårligere (les slappere) bass.. Forsterkere bør ikke lastes under 2 ohm av lydmessige årsaker.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt, watt, watt..! Sjekk heller hvilken evne forsterkeren har til å levere strøm. Det er det som teller mest. En forsterker på 1000W uten evne til å levere strøm vil ikke ha evne til å levere varene uansett.. Har sett for mange "1000 wattere" med 50-60A sikring. Tenk at man trenger MINST 100A sikring på forsterkeren for at den skal nærme seg f.eks. 1000W. Og da har jeg ikke tatt høyde for virkningsgraden på forsterkeren.

I tillegg kan man tenke at om man har ett element med virkningsgrad på 87 db/W/m, så vil dette trenge dobbel effekt av ett element som har 90 db/W/m for å spille like høyt!

Det som i tillegg skjer dersom man laster en forsterker ned i f.eks. 1ohm er at man ødelegger det som heter dempningsfaktoren. Dempningsfaktoren bestemmer hvilken kontroll forsterkeren har på elementet. Man vil oppnå mer watt på papiret, men man vil få mye mye dårligere (les slappere) bass.. Forsterkere bør ikke lastes under 2 ohm av lydmessige årsaker.

Blir også mer belastning og slitasje når du kjører på 1ohm, og etter tid kan dette påvirke komponentene i større grad en man tror. Ikke alle forsterkere som sies å tåle 1ohm på papiret gjør det i praksis heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neltari, jeg tror du trenger å høre litt diverse gode innstalleringer med annet utstyr enn rockford, for rockford er IKKE kjent for god lydkvalitet, det er helt feil... Rockford lever på ryktet fra flere år tilbake, hvor de lagde utstyr som var bedre enn de fleste, men nå om dagen så har de tapt seg, mens andre merker har blitt bedre, så nå er de sånn midt på treèt men har noen priser som er alt for høye.

PS: wattstyrken har tilnærmet ingenting å si ;)

En sub med følsomhet på 100db og watt-tålighet på 20watt rms måtte jo vært helt genialt, men det finnes dessverre ikke :(

Hvilket merke man bruker er smak og behag, hva man synes spiller bra og ikke må man nesten gjøre seg opp en mening om selv, ETTER man har hørt flere forskjellige merker spille, og man er SIKKER på at de systemene man hører på er koblet optimalt (mange som kommer og sier de har hørt ditt og datt som spiller mye bedre en andre saker, også er det systemet man hørte som spillte dårlig koblet av en idiot som ikke har peiling, da det kansje hadde potensialet til å spille mye bedre en det andre man hørte.)

Grunnen til at jeg kjøper RF er fordi de har en frekvens range på forsterkerne som er mye bedre en de andre forsterkerne jeg har sett på, og fordi utseende på power forsterkerne og subbene matcher resten av utstyret i bilen. Jeg sier ikke RF er bedre en noe annet, det får jeg gjøre meg opp en mening om etter jeg har montert anlegget og testet det.

Jeg kom over en forsterker til ca samme prisen som den RF forsterkeren jeg tenker og kjøpe, Boss sin blade extreme 3500 utgave, denne har 2000RMS @ 1ohm på papiret mens den RF forsterkeren jeg tenker kjøpe har bare 500RMS @ 1ohm til samme pris. MEN så har boss forsterkeren bare en low-pass frekvens range på 45-100Hz mens rockforden har 35-250Hz. Og når subben har en maks low-pass Hz på 250, hvilken forsterker tror du gir best kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en forsterker til ca samme prisen som den RF forsterkeren jeg tenker og kjøpe, Boss sin blade extreme 3500 utgave, denne har 2000RMS @ 1ohm på papiret mens den RF forsterkeren jeg tenker kjøpe har bare 500RMS @ 1ohm til samme pris. MEN så har boss forsterkeren bare en low-pass frekvens range på 45-100Hz mens rockforden har 35-250Hz. Og når subben har en maks low-pass Hz på 250, hvilken forsterker tror du gir best kvalitet?

Kva har frekvensområdet til LPF med kvaliteten på forsterkeren å gjera????

80hz er ein grei frekvens til LPF. Eg ville iallefall ikkje satt den frekvensen høgare!

Og hadde eg ein forsterker som var stabil i 1ohm, ville eg ikkje kobla den lågare enn ein last på 2ohm.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider