Gå til innhold

'85 mod 230 E Kjøleproblem


AlphonseSantoro

Anbefalte innlegg

der sa du noe, har ikke tenkt på å renske radiatoren før. Kan gi det et forsøk. Radiatoren er sikkert ikke bytta eller spylt før så får se om det er problemet.

 

Ting som er bytta:

Kjøleveske

Termostat

Topppakning

Kanskje vannpumpe, husker ikke om den ble bytta.

Og sikringer har jeg alltid på lur siden de går ganske ofte.

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prøv det til å begynne med.

Det beste hadde nok vært å fått byttet cellevevet hos radiatorservice.

Det er helt typisk å tenke vanskelig,- gjør ofte det sjøl.

Problemet er ofte ganske enkelt.

Om ikke vannpumpen skrangler / ødelagt lager,- så er nok denne i orden.

Vannpumper går ikke i stykker,- de lekker eller så fyker lagrene.

Og når de lekker så kan vannet gå inn i oljen på motoren på enkelte modeller. Vet ikke om det kan skje på din. Du vil i alle fall oppdage det ved å peile oljenivå ( som da har steget ) og du ser det ved å ta av oljepåfyllingslokk.Da er olja blitt ganske hvit på farge.

Og så håper jeg at vedkommende person som har byttet topp pakning har satt denne riktig på med hensyn til vannkanaler.

Går ut fra at det var kraftig temp. økning som gjorde at den forrige pakningen røk ??

Tvi Tvi og lykke til !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Jeg har nå spylt radiatoren, men har ikke satt den inn igjen. Lurte bare på om det er viskosekoblingen som er gåen (om det er det på w124 230E). Det var i allefall det jeg fikk som tips av han som har brukt å reparert bilen. Om det er den, er det lett å fikse det eller må du kjøpe ny/eventuelt ha spesialverktøy til det?

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den viskosekoplingen er gåen så kan du holde igjen viften når motoren går.Du skal høre ett kraftig klikk når denne slår inn.

Føleren ved siden av termostaten styrer dette, denne kan du ta av og på for å funksjonsteste Gjerne prøv ved varm motor og stopp for så å kun slå på tenningen igjen. Da kan du kjenne motstanden om du prøver å dreie motoren med viften. Men sett i radiatoren og prøvekjør.

Om motoren har en høy tomgang så vil nok motoren bli varm når du ikke kjører

så viften må da svive skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter sist jeg var ute og kjørte med den med prøveskilt så måtte jeg skifte tennplugghette, og etter det så har turtallet vært normalt. Så regner med det er i orden (Bilen har vert dorlig tatt vare på av forrige eier, så den trenger sikkert en motorvask for å rense systemet).

 

Når det gjelder kjølinga så er det ikke radiatorern. Vifta går rundt, men selv når den er over 100 grader så kan jeg holde den igjen med hendene. Har testet det med lednigner på termostatbryter og vifta gikk ikke da heller.

Så mest sansynlig er det viskosekoblingen. Så spørsmålet er da, går det ann å fylle på væske/girolje for å få den til å funke igjen?

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må få den vifta til å fungere.

E litt usikker på den viskosekoplingen ang. feilsøking osv.

Send en forespørsel i forumet så får du nok ett fornuftig svar.

Når den virker så tror eg nok at temp. problemet ditt er løst

 

Det er jeg også sikker på :)

Er jo ingen problem å kjøre bilen over lange strekninger. Det er kø og tomgang som er dumt med denne bilen. Men det går no også ann å kjøpe ei ekstra el.vifte og feste den på radiatoren, med knapp i dashen slik at jeg kan slå den på når jeg vil:P

Toyota Carina E, 1.6L XLI S, 1995

Mercedes-Benz 230 E, 2.3L, 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo en ekstra sikkerhet hvis du monterer en vifte forran radiator. er orginalt på biler med AC

    VW Passat 2.0TDI  2006

 X Audi S6 2,2 20VT  1997

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 2001

 X Audi A6 2,5TDI Quattro 1996

 X Mitsubishi Pajero 3000 Fjallasport 1992

 X mitsubishi Pajero 3000 1991

 X Volvo V70XC 2,5T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår