Gå til innhold

Lmm?

Ranger emnet


noello

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

 

Denne posten er også postet i det tekniske delen av forumet, men var ikke sikker på hvor jeg skulle poste den. Så jeg gjorde begge deler :)

Er ny her på forumet, men tenkte jeg skulle prøve meg.

Først vil jeg si at jeg IKKE er noe superflink mekaniker, men kjenner heldigvis flere som er det.

Dessverre er de jeg kjenner ute å reiser nå, og kommer ikke hjem før om 3-4 uker.

 

Har en Golf IV 1.6 98modell.

 

Det som er problemet med bilen er at den fusker noe jævlig når den går på tomgang.

Turtallet hopper opp og ned som bare det. Spesielt etter bilen har gått en stund.

Altså, når bilen har stått over natta uten å blitt brukt, funker den fint i begynnelsen neste morgen. Men etter å ha kjørt en stund blir den like ille igjen. Skal nevne at bilen funker helt supert sann ellers, utenom når den står på tomgang.

 

Har original filter på, men det sto på et KM filter når jeg kjøpte den.

Kjøpte akkurat CRC og prøvde å rense LMM men har ikke merket noe merkbar forskjell enda. (kjørte bare en tur på 2-3 minutt for å se om det var fremgang. (Vet ikke om dette kommer umiddelbart jeg?)

 

Om jeg napper ut ledningen fra LMM når den går på tomgang, går motoren helt supert. Men om jeg da prøver å kjøre med ledningen ute blir det bare trøbbel. Det går altså ikke.

 

Av og til når det er på det verste, slukner motoren helt når den står å hopper opp og ned på turtallet.

 

Så hva tror dere? Jeg er ingen ekspert, men er det LMM som er gåen?

Hva annet kan det eventuellt være i tilfelle?

 

Håper på hjelp!

 

Mvh

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok et par stykker som har hatt dette problemet. Noen ting du kan sjekke er: Tennplugger, tennplugghetter, LMM kan være kaputt, lambda sonde, vann temp sensor, vakum slanger.

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/242298-hakking-kjoring.html

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/188816-tomgangsproblemer.html

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/230471-bilen-lugger-innimellom-etter-bytte-coil.html

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/223998-jager-pa-tomgang.html

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok et par stykker som har hatt dette problemet. Noen ting du kan sjekke er: Tennplugger, tennplugghetter, LMM kan være kaputt, lambda sonde, vann temp sensor, vakum slanger.

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/242298-hakking-kjoring.html

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/188816-tomgangsproblemer.html

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/230471-bilen-lugger-innimellom-etter-bytte-coil.html

 

http://www.bilforumet.no/golf-4/223998-jager-pa-tomgang.html

 

Takk for svar. :)

 

Er ikke så lenge siden jeg kjørte en diagnosetest på bilen, og da var lambda osv i orden. Skifta "engine speed sensor" siden den var kaputt. Men en stund etterpå kom dette problemet.

Har en følelse av det er LMM, men vil ikke bruke for mye penger på dette om det faktisk er noe annet.

 

Det er altså faktisk AKKURAT samme som leon forteller om i denne tråden du linka:

http://www.bilforumet.no/golf-4/188816-tomgangsproblemer.html

 

Kommer til å følge med der og i håp om han får ordnet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel kanskje nevne at bilen har stått stille i et par måneder. Har skiftet girkasse, motorfeste, bunnpanne, etc. (Liten kræsj).

Rett før kræsjen så var tennpluggene skiftet. Blir de dårlige av at bilen står stille utendørs i snø i noen måneder? Da kan jeg jo eventuellt prøve å skifte dem. :)

 

Er det noen måte som er bra for å sjekke hettene? Eller må de skiftes for å finne svaret på dette?

 

Vanntemp sensor og vakum slanger aner ikke jeg hvor jeg finner. :P Yes, i'm a noob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

tempsensor er en gjenganger. sitter på høyre side av motor sett forrfra. på en flens med mange slanger på. en kontakt med 4 poler. sitter fastlåst med en plast låse klips.

du kan måle motstan (ohm) i pluggledningene.

har du sjekket om det er falskluft som er problemet? kan være slangen til bremsekraftforsterkeren som er sprekt. det hender også avotill.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tempsensor er en gjenganger. sitter på høyre side av motor sett forrfra. på en flens med mange slanger på. en kontakt med 4 poler. sitter fastlåst med en plast låse klips.

du kan måle motstan (ohm) i pluggledningene.

har du sjekket om det er falskluft som er problemet? kan være slangen til bremsekraftforsterkeren som er sprekt. det hender også avotill.

 

Takk takk.. Nå har jeg har fått hentet multimeteret mitt hos en kompis, så skal jeg sjekke pluggledningene.

Er tempsensor dyr? og er det noen mulighet for å sjekke om det er den som er ødelagt uten å kjøpe ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår