Gå til innhold

CA18(D)ET bluebird prosjekt


Hawkon

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hawkon

Om det skjærer seg, så blir neste prosjekt å montere toppen fra CA18DET'en på CA18ET'n, slik at vi kan avgjøre om det virkelig går.

 

Går det, så blir det en rå bil som kan oppgraderes ytterligere.

 

Blir vel endel bedre, men så er det vel bunnen på ca18et som er svakere så kommer vel ikke så veldig mye lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by boXer

 

Blir vel endel bedre, men så er det vel bunnen på ca18et som er svakere så kommer vel ikke så veldig mye lengere.

 

Ja, hørte flere på internasjonale bilforum som sa at stempel og råder og Gud vet hva begynte å gå istykker når du nærma deg 7000rpm.

 

Men, det finnes jo alltids flaskehalser. Fikser du en ting, så er det tre nye ting som må fikses.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SSS

 

Finnes nok utallige motoralternativer.

 

Clutchen som sitter på CA18ET fungerer greit til 200 hk, etter det så er det mange som velger å bruke en sinterlamell. Er dårlig utvalg med trykkplater til en fornuftig penge til CA18 motorne.

 

Det er ikke muligheter til å fikse litt på stashet til 200sx'en da?

 

I og med at motoren skal inn i Bluebirden, så er det vel ingenting i veien for å flytte over litt mer. Og 200sx har jo en del flere muligheter til oppgraderinger.

 

Skjærer seg vel ganske mye når du kommer til girkasse og drivverk da det er FWD og RWD... vet ikke hva likheten med Bluebird og 200sx er på denne fronten heller?

 

Er det kun motor som matcher?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

 

Det er ikke muligheter til å fikse litt på stashet til 200sx'en da?

 

I og med at motoren skal inn i Bluebirden, så er det vel ingenting i veien for å flytte over litt mer. Og 200sx har jo en del flere muligheter til oppgraderinger.

 

Skjærer seg vel ganske mye når du kommer til girkasse og drivverk da det er FWD og RWD... vet ikke hva likheten med Bluebird og 200sx er på denne fronten heller?

 

Er det kun motor som matcher?

 

Hvis dere mener at CA18DET motoren går rett i en Bluebird, så må jo clutchen pass også. Og alle andre godsker som passer til CA motoren.

Nissan 200SX 1996 S14 Midnight Silvia

 

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SSS

 

Hvis dere mener at CA18DET motoren går rett i en Bluebird, så må jo clutchen pass også. Og alle andre godsker som passer til CA motoren.

 

som sagt, 200sx er RWD, hvor kommer da skillet? Du mener da vel ikke at det er mulig å lage RWD av en Bluebird bare ved å flytte hele pakka? :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

 

som sagt, 200sx er RWD, hvor kommer da skillet? Du mener da vel ikke at det er mulig å lage RWD av en Bluebird bare ved å flytte hele pakka? :D

 

Hmmm les de andre trådene angående å sette en CA18DET motor i en Bluebird. Er noen som mener den passer rett i, da selvsagt tverrstilt ;)

Nissan 200SX 1996 S14 Midnight Silvia

 

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært og sett på en CA18DET motor med turbo, ledningsnett, hjerne, insp. og hele pakka som trengs til konvertering.

Fikk bare sett på turbo, og den så helt fin ut.

 

Motoren er gått 148 000 km, og mekaniker var overbevisende om at motoren var meget OK.

 

Prislappen blir på 10.000,- for hele smørja.

 

Det jeg trenger å vite nå, er om dette er gjennomførbart. Får jeg en CA18DET inn i en Bluebird? Da tenker jeg på kraftoverføringa mellom blokka og gearkasse, i og med at Bluebird motoren er tverrstilt, og CA18DET ikke er det. Hva må jeg gjøre om?

 

:rolleyes:

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Da har jeg vært og sett på en CA18DET motor med turbo, ledningsnett, hjerne, insp. og hele pakka som trengs til konvertering.

Fikk bare sett på turbo, og den så helt fin ut.

 

Motoren er gått 148 000 km, og mekaniker var overbevisende om at motoren var meget OK.

 

Prislappen blir på 10.000,- for hele smørja.

 

Det jeg trenger å vite nå, er om dette er gjennomførbart. Får jeg en CA18DET inn i en Bluebird? Da tenker jeg på kraftoverføringa mellom blokka og gearkasse, i og med at Bluebird motoren er tverrstilt, og CA18DET ikke er det. Hva må jeg gjøre om?

 

:rolleyes:

 

trodde at jeg hadde fått forklart dette godt nok...... les alt på nytt, mitt forslag...

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

trodde at jeg hadde fått forklart dette godt nok...... les alt på nytt, mitt forslag...

 

misforsto en god del her... trodde girkassa stod slik den gjør på 200sx'en... da ble det helt kluss mtp girkasse og hvordan i h*** motoren skulle stå; tverrstilt eller hva...

 

jaja.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

 

misforsto en god del her... trodde girkassa stod slik den gjør på 200sx'en... da ble det helt kluss mtp girkasse og hvordan i h*** motoren skulle stå; tverrstilt eller hva...

 

jaja.

 

uansett så skal du ikke være redd for at dette ikke går, for det er opp til deg om du vil eller ikke. Skulle du få problemer underveis, så kan du bare ta bilder av det du lurer på etc. så skal jeg gladerlig hjelpe deg vidre :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fulgt med på denna tråden en stund, og fikk ikke alt til å stemme... feilen er jo nå funnet, og jeg tror jeg har svaret....:D

 

i usa (sikkert i japan og...) ble det solgt en s13 silvia,(den som er litt flat i tryne...)

og en s13 200sx. som vi kjenner så godt til.

silvia'n hadde som s12'n, fwd. og sx'n rwd

 

samma motor, forskjellig kasse....!

 

om det er lønnsomt er en annen greie;)

 

dette er i følge en kar jeg prata med for lenge siden (jobber med nissan), om det er sant at den er fwd vet jeg ikke, men sett den har jeg gjort....

- Mazda Mx-5 '99 | Suzuki Swift GTi '87 |

[X] Volvo 360 GL x 2 | Nissan Bluebird 2.0 SLX | Opæl Kadett D (for Dritt) |

|TeamSideways|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg har mesteparten i kjeften, har ikke skrudd så mye på bluebirden enda (motor rommet).

 

Vet jo ikke hvordan girkassa ser ut engang...

 

det jeg _tror_ er:

 

Girkassa til bluebird ligger på siden; noe som gjør at blokka er tverrstilt. På 200sx'en, der det er rwd, ligger girkassen rett bak, noe som gjør blokka 90 grader rundt i forhold til bluebird'n. Kassa og koblingene er akkurat de samme. (Etter det jeg har forhørt meg om ihvertfall)

 

Her er en amerikansk Sentra med tverrstilt CA18DET:

 

260709_1_full.jpg

 

 

Neste problem blir jo å skaffe et custom grenrør eller manifold til motoren i og med at du vrir den 90 grader i forhold til hva manifolden ble lagd til... skal jo ikke ha eksosen ut på skjermen foran førerdøra :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår