Gå til innhold

Diesel vs Bensin

Ranger emnet


rakafisk

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny bil, men er veldig usikker på om jeg skal velge bensin eller diesel, siden jeg føler at jeg får mer for pengene med bensin fremfor diesel (f.eks firhjulstrekk kombinert med automat), selvom diesel-drivstoff er billigere.

 

Mitt spørsmål er derfor; om en ser bort i fra forbruk og prisforskjell mellom drivstoff til diesel- og bensinbil - er det generelt forskjell på driftskostander ved de to ulike variantene?

Mener en gang å ha hørt at det er billigere å eie bensinbiler om en ser bortifra forbruk, men kun ser på ren drift, f.eks deler, service osv.

 

Takknemlig for synspunkter fra alle erfarene bilineresserte :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er uten tvil minst holdbart kontra bensin. Spesielt nyere biler siden de fleste dieselene som lages nå lages etter utrolig strenge miljøkrav ved at de blir nedstrupet for å klare utslippskravene. Det er minst tull på bensinmotorer kontra diselmotorer når det kommer til nyere årgang. Hvis man ser tilbake på eldre dieselmotorer så kan det være motsatt.

 

Jeg ville uten tvil ha valgt bensin hvis jeg skulle kjøpe bil idag. Spesielt hvis du ikke har noen favoritt.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste dieselbilene jeg har kjørt, er moderne motorer kun om sommeren. Jeg har egentlig aldri likt diesel noe særlig uten å ha noen spesifikk grunn for det. De bråker, høres ut som traktorer, takler ikke høyt turtall, man hører ikke forskjell på motoren til en 1,2 TDI og 4,0 TDI, de fungerer dårlig om vinteren, dårlig toppfart og de er dyre og har flere feil enn bensinmotorer.

 

Jeg ville heller kjøpt en rekkesekser bensin som maler som en katt og gir jevnt drag, enn en kjedelig dieselmotor som du må vente ett sekund før turboen slår inn, og når den først har slått inn, varer det ikke lenger enn 3500-4000 Rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste dieselbilene jeg har kjørt, er moderne motorer kun om sommeren. Jeg har egentlig aldri likt diesel noe særlig uten å ha noen spesifikk grunn for det. De bråker, høres ut som traktorer, takler ikke høyt turtall, man hører ikke forskjell på motoren til en 1,2 TDI og 4,0 TDI, de fungerer dårlig om vinteren, dårlig toppfart og de er dyre og har flere feil enn bensinmotorer.

 

Jeg ville heller kjøpt en rekkesekser bensin som maler som en katt og gir jevnt drag, enn en kjedelig dieselmotor som du må vente ett sekund før turboen slår inn, og når den først har slått inn, varer det ikke lenger enn 3500-4000 Rpm.

 

tja, heller traktor enn noe som helst bensinsekser, og jo, jeg har hatt MANGE både trimma/originale rekke og v6-seksere,lettere frisert m535i med simons eksos, et par ford 2,8i, mercedes 300e osv osv, med etter å ha kjøpt min første diesel var det ingen som helst tvil at jeg ALDRI skal ha bensinbil igjen! Enten så ere noe gærent med meg, ELLER så har jeg forstått det! Jeg syns ikke bensin kommer i nærheten av diesel, men at det finns mange tøffe bensinbiler/motorer legge jeg ikke skjul på, her er låta i merca mi feks, jeg liker den i hvertfall, at du ikke hører forskjell på 1,2tdi og en 4,0tdi tyder jo bare på at du har røyka for mye bønne sammen med kompisa dine på butikkhjørnet når du var liten, at du påstår det er flere feil på diesel og funker dårlig på vinteren legger ytterligere press på at du har røyka bønne, her er vogna mi, bare 1,3 på filmen men nå lader den 1,6

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter burde skrive hva som er av budsjett osv..

 

Hvis en skal velge mellom feks

 

audi a4 2.0tdi quattro og a4 2.0t quattro så ville jeg helt klart hatt bensinversjonen... Går bedre og har meget godt bunndrag og ett helt annet register... Hvis en ikke tenker økonomi da.. Noe de fleste nordmenn får ereksjon av når de forteller at de har kjørt på 0.45 på mila..

 

:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du forurense mest muligt, kjøp diesel.

Vil du ha kjøreglede, kjøp bensin.

 

:D

 

Nei merce-123, dine traktorelskende meninger taes ikke seriøst på forumet! ;)

 

 

Minner forøvrigt om denne tråden: http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/196066-diesel-vs-bensin.html

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har merka med min caddy:

Bråkete gange

Bruker tid på å bli varm, selv med ekstravarmer

Utrolig lett å kvele ved igangtagning, motoren orker absolutt INGENTING uten en touch på gassen.

Slapp gassrespons

Drar bare mellom 2000 og 3000 o/min, men da drar den ganske bra.

 

Fordelene er jo forbruket, og kun det slik som jeg ser det. Andre TDIer er nok bedre enn denne altså, men jeg foretrekker nok bensin. Fin motorlyd, blir skikkelig varm om vinteren, starter alltid om vinteren, og ikke minst syns jeg det er lettere å mekke på. Mest fordi jeg er vant med det.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge forsøkt å utvide bilparken med noen farkoster til hverdagsbruk. Diesel vs bensin sto selvsagt på sjekklista. Jeg hadde nemlig delvis forelsket meg i diesel etter noen sesonger i en Chevy Van. Jeg lot meg dog stadig irritere over at det ikke var enkelt å finne et nyere kjøretøy med komboen diesel/4wd/automat. Koreanere og dyrere europeere hadde riktignok noen alternativer, men det sa liksom aldri helt pang. Noen produsenter kunne tilby en håpløs toliters turtallshungrig bensinmaskin uten turbo og en antikvarisk firetrinns automat i kombinasjon med 4wd, men skal jeg først ha et bensinsluk må motorvolumet være på denne rette siden av fem liter...

 

For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med å kjøpe to bensinbiler med automatgir, den ene med forbruk, utslipp og mellomakselrasjoner som kan konkurrere med de fleste dieselbiler, den andre med en buldrende V-åtter, firehjulstrekk og lattelige mengder pondus. Førstnevnte trekker riktignok bare på framhjulene, men til gjengjeld sa det pang da jeg prøvekjørte den. Dessuten vekker den visse barne- og ungdomsminner. Til sammen har disse bilene en motoreffekt på 400 hk, et blandet drivstofforbruk på under 2 liter/mil og til samme pris som én middels utrustet 2009 Subaru Forester med automatgir.

 

Det er liten tvil om at han Reodor har mange lykkelige mil i vente...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill her:-)

Er det noen som kan si noe mer konkret om det forskjeller på pris angående servicer, deler og generelle driftskostnader? Jeg må legge til at det ikke er mye jeg kan skru selv.

Årsaken til mitt spørsmål er at jeg og kona ønsker oss 4wd og automat i en normal stasjonsvogn til en "hyggelig" pris, ca 250.000. Det er ikke så farllig hvilken bil det blir, men ser vi kan få feks en subaru legacy 2006 mod, gått ca 60.000 til rundt 220.000. Om en skal få en bil med diesel med 4wd og automat må man etter mitt skjønn opp i over 350.000.

vi kommer til å kjøre ca 16.000 i året så drivstoff differeanse er et greit regnestykke. Men jeg har ikke god nok oversikt over andre faktorer med tanke på driftskostnader. Omm en gjør d et hele mer kompleks å tar inn verditap også, vil vel dette være betydelig større på en dyrere bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du kan tenke litt på er om du blir å ha mange korte turer som f.eks tur-retur butikk. Der har en dieselbil ingenting å gjøre. Diesel er "inn" nå. Men det er helt til staten gjør en liten vendig, så endrer status på diesel seg kraftig.

Har kjørt forskjellige dieselbiler med gode erfaringer. Men sist kjøp ble liten kraftig bensinturbo, mellomklasse bil med 4wd. Forbruket der kontra diesel er litt høyere, og det er vel stort sett det eneste jeg savner. I tillegg var bilen billigere i innkjøp enn diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår