Gå til innhold

Kobling av olje catchtank?

Ranger emnet


jimmen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er som tittel, hvordan kobler man opp dette?

Gjelder Saab 9000 2.3turbo. B234L motor for å være nøyaktig.

 

tenker på denne http://ksr.as/product_info.php?cPath=505_28&products_id=478

 

Ser det går en slange fra innsug til toppen så fra toppen og ned til turbo..

 

Grunn for at det skal monteres er for at det skal vist være elendig lufting standard på disse også har jeg rett og slett aldri gjort noe med catchtank før.!

 

Mvh

Jim R

Endret av jimmen

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er som tittel, hvordan kobler man opp dette?

Gjelder Saab 9000 2.3turbo. B234L motor for å være nøyaktig.

 

tenker på denne http://ksr.as/product_info.php?cPath=505_28&products_id=478

 

Ser det går en slange fra innsug til toppen så fra toppen og ned til turbo..

 

Grunn for at det skal monteres er for at det skal vist være elendig lufting standard på disse også har jeg rett og slett aldri gjort noe med catchtank før.!

 

Mvh

Jim R

 

Veivhusventilasjonen blir neppe særlig bedre med med denne løsningen. Dessuten pådrar du deg et vedlikeholdsproblem. Tanken må tømmes med ujevne mellomrom.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen blir neppe særlig bedre med med denne løsningen. Dessuten pådrar du deg et vedlikeholdsproblem. Tanken må tømmes med ujevne mellomrom.

 

Ok, men å tømme tanken kan da umulig være noe problem..

Men, hva anbefales for bedre veivhus ventilasjon da?

97- Volvo V70R AWD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men å tømme tanken kan da umulig være noe problem..

Men, hva anbefales for bedre veivhus ventilasjon da?

 

Å måtte stikke hue nedi motoren på en moderne bruksbil for å tømme en dustete oljetank er noe du ganske fort blir lei. En fornuftig konstruksjon har en retur for olje tilbake til veivhuset.

 

Saab har hatt store problemer med sin veivhusventilasjon i nyere tid, men det har liten hensikt å bytte ut noe dårlig med noe enda verre. Jeg vet ikke om din modell er en av de som har dårlig konstruert veivhusventilasjon, men et godt system har tilbakeføring av selve veivhusgassene til forbrenningen via innsuget samt før turbo og retur av olja som følger med opp, til veivhus/bunnpanne. For å skille ut olja fra gassene benyttes en oljeseparator. I tillegg benyttes strupninger for å gi et passe undertrykk (ikke for lite, ikke for stort) og enveisventiler for å hindre turbotrykk i veivhuset. Dette er forklart godt i bøttevis av andre tråder her på forumet, så ta en titt på disse.

 

Trolig er det lureste du kan gjøre å bytte til en forbedret utgave av det originale. Saab utviklet forbedrede systemer som det kan være smart å ta en titt på.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår