Gå til innhold

B230ft??

Ranger emnet

parelius

Anbefalte innlegg

Jeg har lest mye om B230FT motorene her på forumet, men det er utrolig mange meniger om hvor mye de orginale stempelene og rådene tåler.

Leser at de tåler bortimot 400 HK med rett justering, så leser jeg at de ikke tåler mer en 250-270 HK.

Er det noen som har erfaringer med denne motoren og med trimming så hadde det vært fint om dere kunne spyttet inn et innlegg om det.

Jeg har nylig kjøpt denne motoren, og har tenkt på og dra ut bortimot 300+\- HK av denne. hadde jeg sluppet og kjøpe stempler og råder så hadde det ikke gjort noe.

Koster tross alt 15-17K for de.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de har sterke råder og stempel,

Har ikke så peil på volvo men ettersom jeg har hørt så er det svakere råder og stempel i motorene med forbrenningsromma i stempelet som B230(FT) enn de gamle med forbrenningsromma i toppen(som f. eks. B23).

Dette ble visst retta på på de siste årsmodellene av motoren, ikke sikker på når men på 90-tallet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningskammer i stemplene fantes kun på 230K i 87.

De såkalte dårlige blokkene ble produsert sent 85 til midten av 88.

En original 230ft 88b til 98, vil tåle ca 400hk under visse forutsetninger.

Du kan f.eks ikke kjøre hele motoren originalt og bare pøse på med turbotrykk og bensin!!

For 300+ må du ha en bearbeidet topp, og et skikkelig tennings/innsprutanlegg.

Anbefales også å forbedre veivhusventilasjonen for bedre utlufting.

Har motoren gått langt, vil også en avbalansering av veiv anbefales.

Har selv hatt en 91 mod ft bremset til 335hk@1,2bar, denne kunne kjøres opp til 1,5bar.

Denne hadde en steg 5 topp og original bunndel.

Ble kjørt ca 50.000km etter trimming, og hadde aldri noen problemer.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har gått litt over 130K, så det burde ikke være det største problemet der....

Toppen skal jo selfølgelig bearbeides og datasprut (som jeg har fått masse tips om) skal inn, + torbo.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider